Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Kijk eens naar de behoeften van een ander

Verschillende mensen kennen verschillende behoeften. Het valt Podiumauteur Herman Beuker op dat de balans de laatste jaren steeds verder verstoort raakt. Zelfvernietiging ligt op de loer. 

Geen mens is hetzelfde. Alleen dat al onderbouwt het begrip differentiatie. Bij mijn onderzoek naar differentiatie in behoeften van mensen merkte ik dat je mensen qua behoeften in drie groepen kan delen. Drie voorbeelden van differentiatie in behoeften:

  1. Een deel van de mensen heeft meer behoefte aan het halen resultaten (resultaatgericht), een ander deel heeft meer behoefte aan sfeer (sfeergericht), en nog een deel heeft behoefte aan beide in gelijke mate.
  2. Nog een voorbeeld is dat een deel van de mensen meer behoefte heeft aan met iets bezig te zijn (productgericht), een ander deel heeft meer behoefte aan contact met anderen (relatiegericht), en nog een deel aan beide in gelijke mate.
  3. Het derde voorbeeld is dat een deel van de mensen meer behoefte heeft aan duidelijkheid (moeter), een ander deel aan een eigen keuze (willer), en een deel aan beide in gelijke mate. 

Het evenwicht is verstoord

In de loop der jaren zijn in verschillende periodes waarneembaar dat bepaalde behoeften sterker bij een bevolking aanwezig zijn. Dit gaat dan ten koste van de tegengestelde behoefte. Zo was in de zestiger jaren de behoefte aan sfeer sterker aanwezig dan aan resultaat. Een term als 'gezellig' vierde hoogtij. Ook was de behoefte aan contact met anderen sterker dan met iets bezig zijn. Men ging nog bij elkaar op de koffie. Daarnaast was de behoefte aan een eigen keuze sterker dan de behoefte aan duidelijkheid, het moeten. Voorbeelden hiervan zijn de provo’s en de dienstweigeraars.

In het huidige tijdperk is alweer enige tijd een kentering waarneembaar. Zo is resultaatgericht sterker aanwezig dan sfeergericht. De banken, de politiek, de bedrijven, alles draait om resultaat. De sfeer, die onder andere de weg naar het resultaat beïnvloedde, is hier ondergeschikt aan geworden. Hetzelfde geldt voor product- en relatiegericht. Weer de banken, die het contact (relatiegericht) met de klanten hebben verbroken. De politiek, die praat over het dossier en niet meer over mensen. De bedrijven die door het flexwerken de relatie met hun medewerkers niet meer opbouwen. 'Ik moet niets', zegt de willer die meer behoefte aan een eigen keuze hebben. Een gevaarlijke uitspraak in deze tijd.

Zelfvernietiging

Zo staan ze tegenover elkaar, groepen mensen, die van de ander niet begrijpen waarom die zich zo gedraagt. Waarom die ander zo reageert en praat. Want je herkent je toch totaal niet in die ander? Zo keert differentiatie zich uiteindelijk tegen mensen en de mens zich tegen de natuur. Differentiatie is bedoeld om elkaar aan te vullen, niet om elkaar te bestrijden. Een overwinning is namelijk niet mogelijk, zelfvernietiging wel. 

Een mogelijke oplossing? Ga niet alleen uit van je eigen behoeften, maar kijk eens naar de behoeften van de ander.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit podiumartikel is geschreven door Herman Beuker, trainer, bedenker en ontwikkelaar van Motivatiegids en het Gedachten Analyse Programma. Zijn doel is mensen bewust te maken van hun eigen behoeften en de tegengestelde behoeften leren herkennen. 

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.