Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is de war for talent echt gaande?

Iedereen heeft er de mond vol van: de war for talent kan ieder moment losbarsten en is in sommige branches zelfs al aan de gang.

De war for talent kent voor- en nadelen voor zowel werkgever- als nemer, maar de belangrijkste vraag voor mij is hoe iedereen straks uit de strijd komt. War for talent suggereert dat werkgevers zich massaal gaan storten op het in kaart brengen van het aanwezige talent en van daaruit gaan aanvullen. De praktijk leert echter dat 42 jaar nadat dr. Laurence J. Peter het Peter Principle introduceerde er nog steeds teveel gefocust wordt op hard skills.

Functioneren

Het Peter Principle komt voort uit de organisatiekunde en beoogt een verklaring te geven voor het slecht functioneren van veel organisaties. Samengevat zegt Peter: In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van incompetentie. Hij verwijst hiermee naar het gegeven dat werknemers die goed functioneren binnen hun eigen functie, automatisch in aanmerking komen voor promotie. Deze stappen herhalen zich tot het moment dat een werknemer niet goed blijkt te functioneren in zijn nieuwste functie. Dan pas blijkt bijvoorbeeld dat de servicedesk medewerker bovengemiddeld presteerde in die functie, maar het uiteindelijk ontbrak aan managementskills. Een situatie waarin zowel de werkgever als -nemer liever niet terecht komt. Met talentmanagement aan de basis had dit voorkomen kunnen worden.

Mooie cv

De war for talent levert alleen succes op als organisaties hun focus van hard skills verleggen naar soft skills. Iemand kan nog zo’n mooie cv hebben, maar welke ambities heeft hij of zij? Wanneer je alleen kijkt naar de specificaties van je werknemers en potentiële werknemers, is het onmogelijk om te bepalen welke talenten aanwezig zijn en missen. Je loopt dan het risico om talent binnen te halen dat geen toegevoegde waarde heeft voor je organisatie.

Investeringen

Een toekomstgerichte visie is onmisbaar voor een bedrijf om groei te realiseren. Dit toekomstgericht denken betreft niet alleen investeringen in service en product, maar vooral ook in je werknemers. Focus op ambities en ontwikkelmogelijkheden in de toekomst, in plaats van op de cv’s in het heden. Zo stort u zich gericht en voorbereid in de strijd en komt u er als winnaar uit.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: Stephan Bosman is directeur van Neomax

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.