Wat is Bottle Up?
Bottle Up is het Amsterdamse antwoord op bronwater in petflesjes voor onderweg. Een herbruikbare fles, gemaakt van suikerriet, gevuld met 500 milliliter bronwater. Op dat laatste punt onderscheidt Bottle Up zich van andere herbruikbare flessen, zoals het bekende Dopper.
Mede-eigenaar Bart Willems: ‘Onze flesjes liggen in het waterschap voor slechts 1 euro meer dan een single-use exemplaar. Daarmee maken wij herbruikbaarheid toegankelijk voor iedereen.’
Bottle Up heeft een minimalistisch design, met op de zijkant in grote reliëfletters het woord water en aan de onderkant in kleine letters de merknaam Bottle Up. De flesjes zijn gemaakt uit pulp van suikerriet en tien keer zo dik als bijvoorbeeld een flesje Spa Blauw.
Een Bottle Up-fles kost 2,50 euro en is onder meer te koop bij het Nederlandse Hema, Jumbo, PLUS, Sligro en Holland&Barrett, maar bijvoorbeeld ook bij vestigingen van het Engelse WHSmith op treinstations en vliegvelden.
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wie zitten erachter?
Bottle Up is in 2019 opgericht door drie vrienden: Jasper Bosschieter (37), Bart Willems (46) en Andrew Eversden (36). Het idee ontstond vanuit irritatie: de toenemende troep op straat en in de Amsterdamse grachten.
‘Wij wonen in één van de meest welvarende landen ter wereld, maar vinden het heel normaal om dagelijks veel plastic weg te gooien’, aldus Willems. ‘Daarbij vindt er al jaren geen innovatie plaats in het bronwaterschap. Dit water zit nog steeds in single-use verpakkingen. Het is mooi dat die flesjes nu steeds meer gerecycled worden, maar de CO2-uitstoot om de single-use flesjes te maken, blijft enorm. Ik zie het recyclen van plastic flesjes dan ook als excuus om single-use in stand te houden.’
Zo kwamen de drie vrienden op het idee voor een designflesje van duurzaam, herbruikbaar materiaal: te mooi om weg te gooien. Uiteraard voor een concurrerende prijs, zodat het laagdrempelig wordt om voor een duurzaam alternatief te kiezen.
Wie zitten erop te wachten?
Iedereen drinkt water, dus de doelgroep is breed. De focus? Die gaat uit naar de consument (meestal vrouw) die onderweg is. ‘De impuls om onderweg water te kopen, verdwijnt volgens ons niet. Wel willen we af van de troep die het veroorzaak. Daarom richten wij ons in eerste instantie op de impulsaankoper, de persoon die reist en zich op vliegvelden en treinstations begeeft. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen het meeste bronwater kopen, dus komen we uit op de vrouw die onderweg is.’
Hoever is Bottle Up?
De startup begon in 2019 met de ontwikkeling van de fles. In 2020 was die klaar om de markt op te gaan. De Engelse markt, in plaats van de Nederlandse markt: een bewuste keuze. Willems: ‘Het VK is met 7,7 miljard plastic flesjes per jaar één van de grootste gebruikers van single-use. Mijn compagnon Andrew komt uit Engeland, heeft daar connecties, dus één en één werd al snel twee. We vonden een Engelse producent en vulden de flesjes daar met lokaal bronwater.’
Ons concept valt of staat met volume, daarom breiden wij nu snel uit naar andere landen
In 2020 sloot Bottle Up een deal met de Britse detailhandelaar WHSmith. Eenmaal in de schappen, ging het snel. ‘Al binnen een paar maanden werden wij uitgeroepen tot hero brand: we verkochten beter dan de grote toonaangevende watermerken. Voor ons het bewijs dat de potentie enorm is.’
Inmiddels is Bottle Up ook in Nederland, Duitsland en op verschillende Europese luchthavens verkrijgbaar. In 2020 verkocht de startup 200.000 herbruikbare flesjes, vorig jaar ging het om een miljoen exemplaren. De missie? Alle single-use flesjes de wereld uit.
Wat is het verdienmodel?
Een Bottle Up met bronwater kost 2,50 euro. Dat betekent een kleine marge, dus moet de startup het vooral van volume hebben. ‘Wij mogen niet te duur zijn ten opzichte van single-use flesjes, want de impulsaankoper wil best iets meer, maar niet veel meer voor duurzaamheid betalen. Tegelijkertijd moeten we retailers een mooie marge kunnen bieden. Kortom: ons concept valt of staat met volume. Daarom breiden wij nu snel uit naar andere landen.’
In 2021 draaide Bottle Up 1 miljoen euro omzet. Dit jaar gaat de startup richting de 2,5 miljoen euro. ‘Als we net zo stormachtig blijven groeien als de afgelopen twee jaar, ziet de toekomst er veelbelovend uit.’
Nog geld nodig?
Bij de start van Bottle Up is ongeveer een half miljoen euro aan eigen geld ingelegd. Daarmee redt de startup het tot nu toe. ‘Als de groei heel stormachtig wordt, kan het zijn dat we toch een eenmalige investering nodig hebben. Die zoeken we dan bij voorkeur bij een partij die al een brede distributie heeft, zodat wij daarop kunnen meeliften.’