Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De groeistuipen van luxedouche Sunshower

De Sunshower, het ideale product voor ijdele miljonairs, wilde de eerste jaren maar niet van de grond komen. Met een flinke pivot maakten Merijn Wegdam (38) en Oscar Meijer (37) toch een succesverhaal van hun gouden combi.

Een douche-zonnebank combinatie. Het idee stond in een oud notitieboekje van Merijn Wegdam, samen met studievriend Oscar Meijer schreef hij in 2002 een businessplan. Bij de patentaanvraag ontdekte hij alleen dat een Engelsman in 1981 op een zelfde idee was gekomen. Ze stuurden hem een brief – andere gegevens had hij niet achtergelaten – die een half jaar later werd beantwoord met een uitnodiging voor een businesstrip.

De gastheer bleek een goedlachse uitvinder zonder veel ondernemerstalent die de jongens in de kroeg voorstelde aan zijn vermogende vrienden. Twee weken later vloog één van deze vrienden naar Nederland en werd voor bijna 1 miljoen euro (700.000 pond) aandeelhouder.

Met het nieuwe budget maakten de jongens animatiefilmpjes die dienden als reclame en vertoonden, gestoken in witte bloezen, hun eerste Sunshowers op de miljonairsfair. Ze wonnen de New Venture 2003, de Sprout Business Boost en deden op kosten van een tv-programma over ‘the American dream’ zelfs een gooi overzees. Nadat een deal met Playboy Mansion stukliep wegens een gebrek aan sponsors, plaatsten ze hun Sunshower in het huis van Hulk Hogan.

Ondertussen verschenen er campagnes over de negatieve gezondheidseffecten van Uv-straling en gingen steeds meer zonnebankfabrikanten failliet. De Sunshower bleek bovendien duur (5000 euro) en lastig te installeren. Toen de vrienden in 2008 hun zoveelste verliesjaar afsloten, besloten ze radicaal van koers te veranderen. Ze dimden de lampen van de Sunshowers die ze in hun twee studentenhuizen hadden achtergelaten en vroegen de zestig bewoners om vijf minuten per dag te douchen, zonder tussendoor te wintersporten of al te gezond te eten.

Vitamine D

Na twee maanden bleek het vitamine D gehalte van de studenten te zijn verdubbeld, zonder enige huidschade. Dermatologen waren enthousiast. Sunshower kreeg een medische dochter: Dermasun, voor lichttherapie bij huidaandoeningen. Zelf stortten de ondernemers zich weer op de Sunshower en toverde hem om in tot een beschaafde badkamertoepassing voor vitale vijftigplussers.

De flashy uitstraling verdween, de lampen werden afgestemd op een gezonde bruining en een dagelijkse dosis vitamine D.  De vernieuwde Sunshower verwarmt ook stijve spieren met extra toegevoegde infraroodgolven. Raak. Dit jaar verwachten de mannen in Nederland zo’n vijfduizend Sunshowers te verkopen, ze zijn al bezig in België en beginnen straks aan Engeland. Ze denken elke twee jaar te gaan verdubbelen.

Uitstraling

Het blauwe licht en de goudkleurige lijsten voor miljonairs werden in 2008 vervangen door rustige kleuren die in ieders badkamer passen. Het bedieningspaneel voor afzonderlijke lampen, om bijvoorbeeld alleen het hoofd te bruinen, werd geschrapt. Dat scheelt 20 tot 30 euro in de kostprijs. Zonder het blauwe glas en dikke staal zakte de prijs: een Sunshower kost nu tussen de 750 en 3.000 euro.

Ophangen

In de muur ingebouwde Sunshowers bleken onhandig voor bestaande badkamers, dus kwam er een ophangmodel. Toch worden er vooral ingebouwde apparaten verkocht aan mensen die willen verbouwen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met gezondheid in plaats van beauty als doel, werd de UV-straling flink naar beneden bijgesteld. De Sunshower kreeg er ook korte infraroodgolven bij, goed voor de bloedsomloop en stijve spieren. 

Een vooruitblik op Sprout #4 (3 september):