Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

‘We zijn voortdurend op zoek naar Willie Wortels’

‘We zijn voortdurend op zoek naar Willie Wortels’
Je leest nu: ‘We zijn voortdurend op zoek naar Willie Wortels’

Machinebouwer Radine uit Barneveld maakt assemblagelijnen en zogenoemde trilvullers: grote trommels voor het snel en precies aanvoeren van onderdelen.

Trilvullers? De term zal niet bij iedereen meteen een belletje doen rinkelen, erkent directeur Karel Schuitemaker van Radine. ‘Trilvullers worden gebruikt in de bedrijfsmechanisatie om bepaalde onderdelen op het juiste moment, in de juiste positie en op de juiste plek aan te voeren binnen een productieproces. De onderdelen worden in een grote trommel gestort, waarna ze al trillend omhoog worden gevoerd en goed worden gepositioneerd. Dat in de juiste positie brengen gebeurt aan de hand van bepaalde hindernissen in de banen, zoals trapjes, haakjes en spuitmondjes. Het precieze ontwerp van de trilvuller is afhankelijk van zaken als de contouren, het gewicht en de oppervlaktegesteldheid van het betreffende onderdeel. Echt maatwerk dus, geen enkele trilvuller is hetzelfde.’

Philips

Alhoewel er meerdere buitenlandse leveranciers een Nederlandse verkooporganisatie hebben, is Radine binnen Nederland de enige bouwer van trilvullers. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1967, als bij naaldlagerfabrtikant INA de behoefte ontstaat om de onderdelen voor de naaldlagers (een soort rollende lager) met grote snelheid aan te voeren, te positioneren en te monteren. In eigen beheer ontwikkelt INA een trilvuller, en al snel toont elektronicagigant Philips interesse in deze vinding voor de aanvoer van messing fittingen voor fietslampjes. De trilvullers worden op dat moment nog in Duitsland geproduceerd; INA maakt namelijk deel uit van de grote Duitse toeleverancier Schaeffler. Uiteindelijk blijkt het handiger om niet alleen de service, maar ook de fabricage in Nederland zelf onder te brengen. INA Automation, een aparte tak voor de productie van trilvullers, richt zich al snel ook op de productie van gehele assemblagelijnen voor onderdelen als kraantjes, doppen en stopcontacten.

3D-printing

Omdat die activiteit uiteindelijk te veel ‘bijt’ met de business van de klanten van moederbedrijf INA, gaat de automation-tak per 1 januari 2004 door als verzelfstandigd bedrijf binnen de Duitse Schaeffler Group. Radine is daarmee een feit, en anno 2016 levert het bedrijf trilvullers en assemblagelijnen aan uiteenlopende klanten als VDL, DAF, Johnson & Johnson, Brabantia en (nog steeds) Philips. Sterke troef van Radine is vooral de flexibiliteit, denkt Schuitemaker. ‘Het ontwerp van een lijn wil nog wel eens veranderen tijdens de bouw. Waar buitenlandse leveranciers alleen verkooporganisaties hebben in Nederland, kunnen wij vanuit onze eigen productielocatie in Barneveld snel inspelen op wijzigingen.’ Daarnaast besteedt Radine veel aandacht aan nieuwe ontwikkelingen als 3D-printing, schetst Schuitemaker. ‘Zelf beschikken we over een kleine 3D-printer voor het snel vervaardigen van kunststof prototypes van onderdelen. Daarmee kunnen we het ontwerp van een lijn uitgebreid testen. Daarnaast stelt 3D-printing ons op termijn in staat om de trommels in de trilvullers uit één stuk te maken, waarbij een deel van de hindernissen al meteen mee kan worden geconstrueerd. Oftewel: een grotere ontwerpvrijheid, gekoppeld aan een sterker en goedkoper eindresultaat.’

Robotvision

Een andere ontwikkeling waarmee Radine druk aan de slag is, is robotisering. ‘Binnen onze assemblagelijnen integreren we steeds vaker robotvision. Producten worden vanuit een trilvuller aangevoerd op een transportband, waarna een camera van bovenaf kijkt hoe het product erbij ligt. De coördinatoren en contouren worden vervolgens doorgegeven aan een één- of tweearmige robot, die het product op basis daarvan zo snel mogelijk kan monteren.’ Daarnaast onderzoekt Radine de mogelijkheden van continuous motion, vervolgt Schuitemaker. ‘Een assemblagelijn omvat normaal gesproken een of meerdere draaitafels, die elke keer even stoppen zodra er een onderdeel wordt gemonteerd. De gedachte achter continuous motion is dat de lijn nooit stopt en dat de schijven steeds doordraaien. Dat vergt een enorm nauwkeurige afstelling, maar het zorgt er wél voor dat de output per minuut verder omhoog kan worden geschroefd.’

Productie terughalen

De concurrenten van Radine bevinden zich in Azië en – binnen Europa – in Italië, Zuid-Duitsland en Tsjechië. Dat heeft volgens Schuitemaker vooral te maken met de grote automotive-industrie in die regio’s; de auto-industrie is een bedrijfstak die van oudsher veel gebruikmaakt van trilvullers. Toch blijft de behoefte aan innovatie op dit vlak niet beperkt tot de automotive-industrie, denkt Schuitemaker. ‘Hogere kwaliteit, lagere transportkosten: dankzij alle technologische ontwikkelingen op het gebied van smart industry zal de West-Europese maakindustrie steeds meer productie terughalen vanuit lagelonenlanden. Voor een machinebouwer als Radine is dat uiteraard goed nieuws.

Technisch personeel vinden

Wat wel nog een aandachtspunt is, is het gebrek aan technisch personeel. Zelf hebben we vaak grote moeite om de juiste mensen te vinden. Daar zeg ik eerlijk bij dat dat ook een beetje aan onszelf ligt: we stellen hoge eisen aan de mensen die hier werken. We zoeken mensen die technisch onderlegd, stressbestendig én creatief zijn. Dat heeft te maken met de aard van ons product: elke trilvuller is weer anders, en je moet het echt leuk vinden om als een ware ‘Willie Wortel’ uit te zoeken wat het meest optimale ontwerp van de trilvuller is. Hoe moet een bepaald onderdeel precies vallen en ‘struikelen’ om het in de juiste positie te manoeuvreren? Dat is een kwestie van trial and error en jarenlange ervaring.’

Continu verbeteren

Het duurt dan ook wel even voordat iemand een echt goede trilvullerbouwer is, lacht Schuitemaker. ‘Maar áls mensen het eenmaal in de vingers hebben, zijn ze vaak verknocht. Veel van onze 30 vaste medewerkers werken hier al jaren, dienstverbanden van 25 jaar of langer zijn geen uitzondering. Dat heeft denk ik óók te maken met de bedrijfscultuur. We werken hard, maar staan ook regelmatig stil bij successen.’ Verder besteedt Radine volgens Schuitemaker veel aandacht aan optimale werkomstandigheden. ‘De bekende lean-methode voor organisatieverbetering is binnen de Schaeffler Group vertaald in het programma Mehr Ohne Verschwendung, oftewel MOVE. In het kader van MOVE kijken we voortdurend waar dingen nog beter kunnen. Waar kunnen onze bedrijfsprocessen efficiënter? Hoe gaan we verspilling tegen? Hoe houden we onze werkruimtes schoon en netjes? Allemaal zaken die uiteindelijk bijdragen aan meer werkplezier. En die ervoor zorgen dat we ons staande houden in een wereld die steeds sneller verandert.’

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Meer Made in NL?