Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Het Silicon Valley van Europa heet Eindhoven

Je leest nu: Het Silicon Valley van Europa heet Eindhoven

Het Silicon Valley van Europa huist in Zuidoost-Nederland. Het ecosysteem van de High Tech Campus Eindhoven biedt tal van kansen voor innovatieve maakbedrijven.

Het was in 2011 voor veel dagbladen voorpaginanieuws: de onafhankelijke Amerikaanse denktank Intelligent Community Forum (ICF) riep de regio Eindhoven/Helmond uit tot de ‘slimste regio ter wereld’. Later streelde businessmagazine Fortune het Eindhovense ego door de stad op te nemen in een lijst van 7 steden met de kwaliteiten om uit te groeien tot een ‘tweede Silicon Valley’.

Patenten

Belangrijke spil binnen het Eindhovense succes: High Tech Campus Eindhoven. Op deze vierkante kilometer, gelegen aan de A2 ten zuiden van de stad, gonst het van de activiteit. Eigenlijk is het, na al die toegezwaaide lof, alleen nog maar beter gegaan met de in 2003 opgerichte Campus, constateert Director Business Development Cees Admiraal van het Eindhovense kennispark. ‘We staan steeds vaker en steeds hoger op de ranglijstjes die ertoe doen. Zo kent de regio Eindhoven per 100.000 inwoners de hoogste patentdichtheid ter wereld. Daarmee steken we andere hightechregio’s – zoals Cambridge, München, Boston én Silicon Valley – de loef af.’

Parkinson

Op de Eindhovense Campus zijn momenteel meer dan 140 hightechbedrijven en kennisinstellingen gevestigd, schetst Admiraal. ‘Zij werken hier aan innovatieve toepassingen op 3 focusgebieden: health, energy en smart environments. Een mooi voorbeeld op het gebied van gezondheid is Sapiens Steering Brain Stimulation, een hightech startup die enkele jaren geleden een nieuw type elektrode ontwikkelde voor deep brain stimulation. Deze technologie maakt het onder meer mogelijk om het trillen bij Parkinson-patiënten tegen te gaan. In 2014 werd het bedrijf voor 200 miljoen dollar overgenomen door multinational Medtronic.’

Een ander voorbeeld dat Admiraal noemt is dat van onderzoeksconsortium Solliance, waarbij partijen uit Nederland, België en Duitsland succesvol werken aan de ontwikkeling van unieke ultradunne, flexibele zonnecellen. ‘Solliance laat zien dat het loont om partijen ook fysiek bij elkaar te brengen. Binnen Solliance werken meerdere partijen eendrachtig samen aan één doel: een verschil maken op het wereldtoneel van de productie van ultradunne zonnecellen.’

Venture capital

Volgens Admiraal schuilt de kracht van de Campus vooral in het feit dat partijen elkaar hier gemakkelijk kunnen vinden, binnen een ecosysteem dat alles biedt dat een hightech bedrijf nodig heeft. ‘De meeste beginnende bedrijven beschikken niet over de middelen om een eigen onderzoekslab in te richten. Daarom kunnen ze op de campus labruimte delen met andere bedrijven en gebruikmaken van alle faciliteiten die daar bij horen. Maar ook op andere vlakken biedt de Campus faciliteiten voor ondernemers. Zo zijn op het terrein ook dienstverleners gevestigd die gespecialiseerd zijn in patentaanvragen, zodat startups zeker weten dat hun innovaties optimaal beschermd worden.

En begin mei verrichtte oud-Eurocommissaris Neelie Kroes de officiële opening van de Venture Capital Desk, een centraal loket op de Campus waar innovatieve startups terechtkunnen met al hun vragen op het gebied van financiering. Voor veel jonge ondernemingen is start- en groeikapitaal onontbeerlijk, maar in de praktijk ontbreekt het vaak aan specifieke financieringskennis en aan het benodigde netwerk. Met de Venture Capital Desk is de drempel voor het succesvol aantrekken van financiering een stuk lager geworden.’

Accelerator

Het aantrekken van kapitaal wordt volgens Admiraal een stuk eenvoudiger als ondernemer en financier dezelfde ‘taal’ spreken – en daar schort het nu nog wel eens aan. ‘Veel techneuten ontberen vaak de juiste commerciële skills en benaderen een financieringsaanvraag vooral vanuit de techniek. Terwijl een bank of een andere partij daar nauwelijks in geïnteresseerd is; die wil vooral weten hoe de businesspropositie in elkaar steekt en hoe het product succesvol vermarkt kan worden. Om die twee werelden nader tot elkaar te brengen is een aantal jaren geleden HighTechXL van start gegaan: een acceleratieprogramma voor startups, waarbij ze binnen enkele maanden worden ‘klaargestoomd’ voor een succesvolle financieringsaanvraag bij potentiele investeerders. Startups met een goed doordacht businessmodel krijgen uiteindelijk de kans om hun idee te pitchen en zo hun innovatie naar de markt te brengen.’

Matchmaking

Naast financiering vormt ook de werving en selectie van technisch talent een belangrijk aandachtspunt binnen het ecosysteem op de Campus, schetst Admiraal. ‘Zodra bedrijven groeien, groeit ook de behoefte aan hoogopgeleide medewerkers. Tegelijkertijd blijkt het voor de meeste bedrijven lastig om in contact te komen met technisch talent. Daarom worden er vrijwel wekelijks events georganiseerd rond specifieke thema’s, zoals het Internet of Things, big data en fotonica. Vaak worden hieromheen ook matchmakingsessies opgezet, zodat bedrijven en werkzoekenden met elkaar in contact kunnen komen. Verder nemen we deel aan de Dutch Technology Week, waarbij scholieren warm worden gemaakt voor een technische studierichting.’

Nieuwbouw

Momenteel is ongeveer driekwart van de campus in gebruik; de overige ruimte wordt de komende jaren verder ontwikkeld. Speciaal voor innovatieve MKB’ers verrijst aan de noordkant van de Campus (die naar verwachting rond 2025 vol zit) een nieuw gebouw, vertelt Admiraal. ‘Momenteel zijn we druk op zoek naar ondernemers die deze ruimte willen vullen. Innovatieve maakbedrijven die overwegen zich in Eindhoven te vestigen nodig ik van harte uit om een keer langs te komen, bijvoorbeeld tijdens een van de vele events. De ultieme gelegenheid om sfeer te proeven en om met eigen ogen te zien hoe Eindhoven langzaam uitgroeit tot het Silicon Valley van Europa.’

Foto: Digital Future of B2B 2015

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Made in NL. Bij MT vinden we dat Nederland trotser mag zijn op zijn maakbedrijven. Met Made in NL wil MT de kennisdeling binnen én over de sector bevorderen en maakbedrijven een podium bieden. Opdat we terecht trots zijn op de hidden champions van de maakindustrie. In deze missie wordt MT vergezeld door de volgende partners: Centraal Beheer Achmea, MBCF, NIBC, Salesforce en TNO.

Meer Made in NL?