Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

7 manieren waarop je klanten sneller laat betalen

Hoe makkelijker je je klanten laat betalen, hoe meer je verkoopt. Erwin Wijman deelt 7 manieren waarmee je dat voor elkaar te krijgt.

klant betaling

Dit is een voorpublicatie uit het nieuwe, kneiterdikke boek ‘Zo verkoop je alles. Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt’, van marketingexpert Erwin Wijman.

Veel klanten in webshops haken af in het betalingsproces omdat dat te onduidelijk of moeizaam verloopt. Maar ook in andere omgevingen is een gesmeerd lopend betalingsproces een voorwaarde voor een optimale omzet en dus winst voor jouw onderneming.

1. Laat klanten niet afhaken

Je klant koopt iets bij jou en wil dus betalen, direct zelfs, nog voordat hij het product in huis heeft. Maar dan moet het betaalproces niet ingewikkeld zijn, anders haakt je klant af. Dan is hij helemaal geen klant, maar een bezoeker, die teleurgesteld is bovendien.

2. Verdiep je in het betaalgedrag van je doelgroep

Wil iedereen met iDEAL betalen? Ja, heel veel mensen wel – zo’n zestig procent van de Nederlandse onlineshoppers. Maar mensen betalen ook graag per creditcard (zes procent), via PayPal (zes procent) of via een overschrijving vooraf (ook zes procent). En mensen kunnen een wisselende voorkeur hebben.

Ze hebben bijvoorbeeld hun creditcard niet bij de hand, dus betalen ze via iDEAL. Of ze betalen normaal via iDEAL maar gebruiken ineens hun creditcard, bijvoorbeeld dankzij een tijdelijke kortingsactie van de creditcardorganisatie.

3. De digitale machtiging komt op

Bij een digitale machtiging geeft een klant een eenmalige onlinemachtiging voor de afschrijving van het te betalen bedrag.

Online winkelen wordt steeds groter, dus het elektronische betalingsverkeer groeit snel. Dat maakt de noodzaak van digitaal incassomachtigen duidelijk. Het kost je als ondernemer wat extra moeite en een goede inrichting van je IT-systemen, maar je kunt altijd een zogeheten Payment Service Provider (PSP) in de arm nemen.

4. Betaalprovider zorgt voor tijdswinst en gebruiksgemak

Een Payment Service Provider of betaalprovider – denk aan bekende zoals Mollie, Buckaroo, Adyen, MultiSafepay en Docdata – neemt je veel werk uit handen. Hij voorziet webwinkeliers van uiteenlopende betaalmogelijkheden, zoals iDEAL, bankoverschrijving, creditcardbetaling en betaling per mobiele telefoon. Zelfs bitcoin is al mogelijk als risicoloos betaalmiddel.

In feite is een betaalprovider de internetkassa voor jouw webshop. De complete financiële afhandeling van al je onlinetransacties wordt verzorgd. Dat is aanzienlijk makkelijker dan wanneer je als webshopeigenaar bij elke bank of betaaldienst op bezoek moet om de technische koppeling met je webshop te regelen, tarieven moet afspreken en alle geldstromen afzonderlijk persoonlijk in de gaten moet houden.

Nog een voordeel is dat zo’n betaalprovider op de achtergrond zijn werk doet. Hij is dus niet al te duidelijk zichtbaar, de hele betaling speelt zich af in jouw – en voor de klant bekende – huisstijl.

Er kleeft ook één nadeel aan in zee gaan met een betaalprovider die voor jou het geld incasseert: jouw klanten zien op hun bankafschrift de naam van de Payment Service Provider en niet de naam van jouw winkel.

5. Makkelijke, vooraf ingevulde factuur per mail

Een betaalprovider kan je klant ook een factuur per mail sturen, die makkelijk en snel te betalen is. Alles is al ingevuld, en de klant rekent af via de methode waarmee hij het meest vertrouwd is. Alle betalingen worden gekoppeld aan je CRM-systeem en boekhoudpakket. Betaalde facturen worden automatisch op ‘betaald’ gezet en je hoeft ook geen onnodige betalingsherinneringen meer te sturen.

6. Stuur een betaallink per sms of WhatsApp

Met de razend populaire app Tikkie kun je betaalverzoeken sturen via WhatsApp, en sinds enige tijd ook per sms, Messenger en Telegram – of je deelt een QR-code. Deze QR-code bevat een betaallink die rechtstreeks opent in de bank-app van de klant.

Tikkie is op de markt gebracht door ABN AMRO, maar je hoeft geen klant bij die bank te zijn om de app te gebruiken of verzoeken te ontvangen. Je hebt alleen een Nederlandse betaalrekening nodig en een smartphone (iOS of Android). De ontvanger van het betaalverzoek heeft Tikkie niet nodig, wel een Nederlandse betaalrekening. Hij krijgt een link om via iDEAL te betalen.

De app zorgt ook voor overzicht. Na het versturen van een betaalverzoek zie je in de app wie betaald heeft. Zo kun je een herinnering sturen aan wie nog niet betaald heeft. Je kunt je betaalverzoek ook versturen aan een WhatsAppgroep.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tikkie heeft op dit moment ruim vier miljoen gebruikers en biedt sinds kort ook betaaloplossingen voor ondernemers (ook voor webshops). Die zijn in tegenstelling tot de app voor consumenten niet gratis.

7. QR-code maakt pinnen zonder pinautomaat mogelijk

Betalen via een QR-code is nog niet heel bekend en niet overal ingeburgerd, maar de methode slaat een brug tussen online bankieren en fysieke transacties. Je kunt een QR-code namelijk printen op papier, wat handig kan zijn voor de rekening van een restaurant. Je kunt hem ook afdrukken op een collectebus of de jas van een collectant om simpel online te doneren. Je hebt geen (mobiele) pinautomaat nodig, wat de QR-code ideaal maakt voor bedrijven die aan huis bezorgen.