Oprichters Bram de Zwart en Brian Garret en cmo Filemon Schöffer mogen zich daarmee de meest uitdagende ondernemers van 2018 noemen. 3D Hubs ontstond in 2013 als deeloplossing voor 3D-printers, waarbij eigenaren van printers hun apparaten konden delen met particulieren. Tegenwoordig richt het bedrijf zich uitsluitend op de business to business (B2B)-sector, waar De Zwart en Garret bedrijven helpen aan een netwerk van honderden productiemachines.
Of het winnen van deze prijs een beloning op de pivot is? “Dat is een mooie manier om ernaar te kijken”, meent Garret. “De eerste 3 jaar ging het ons erg voor de wind, we hadden veel gepionierd. Wat we echter voor ogen hadden bestond niet; 3D printen ging niet de consumentenkant op. Zoals veel startups gingen we testen en zo kwamen we uiteindelijk tot het B2B-idee.”
Pivot
Op de vraag of hun bedrijf zou zijn weggevaagd als ze geen pivot hadden gemaakt, antwoordt Schöffer volmondig ‘ja’. “Als je venture capital aanneemt, kun je niet een lifestyle business zijn, winstgevend maar zonder extreme groei.” Of hun oorspronkelijke businessmodel ietwat een failure was? Schöffer lacht: “Ja, maar dan zonder failliet te gaan.”
Failure of niet, de succesvolle pivot die de heren daarna maakten, was wel datgene wat de jury uiteindelijk wist te overtuigen. “Dit zijn echt topondernemers, die de afgelopen jaren veel hebben geleerd van de hype van 3D en wat erna volgde”, zegt jurylid Adriaan Mol. “Ze zijn zelfverzekerd, hebben enorm veel lef getoond met een gedurfde pivot, waarmee ze afscheid namen van een grote community. Dit blijkt nu een gouden greep te zijn.” De jury bestond dit jaar verder uit Erik de Heer (EY), Giels Brouwer (SciSports) en Constance Scholten (Slingshot Ventures).
Brian Garret en Filemon Schöffer van 3D Hubs.
Abonnementsfietsen
Tevens genomineerd waren het in 2015 opgerichte Swapfiets en Influencer Marketing Agency (IMA). Swapfiets is een abonnementsdienst voor fietsen, van ondernemers Martijn Obers (27), Richard Burger (27), Dirk de Bruijn (28) en Steven Uitentuis (33). Het bedrijf ging de Belgische, Duitse en zelfs Deense grens over en je ziet hun fietsen met een blauwe voorband momenteel in zo’n twintig Nederlandse steden.
IMA is het influencermarketingbedrijf van Maddie Raedts (30) en Emilie Tabor (30). Zij disrupten zelfs, eh, Sprout met influencermarketingplatform Influencer Marketing Agency (IMA). Hiermee sporen ze bedrijven aan om hun boodschap te koppelen aan een influencer, in plaats van te adverteren in de media.
Challenger50
Het is de dertiende keer dat Sprout de Challenger50-verkiezing houdt. Sprout zoekt hierbij jaarlijks naar startups die het aandurven om markten te ontwrichten, in de hoop de Bookings of Adyens van morgen te worden. Succesvolle winnaars van eerdere edities waren onder meer fietsbedrijf VanMoof, online supermarkt Picnic en hotelsoftwareboer Hotelchamp.
Voetbaldatabedrijf Scisports van ondernemer Giels Brouwer won de editie in 2017. De weg naar de top is echter steil, ook – of misschien zelfs al helemaal – voor marktuitdagers. Zo prijkte Hyves nog veelbelovend op het allereerste Challenger-affiche van 2006, om slechts een paar jaar later gedisrupt te worden door het Amerikaanse Facebook.
Gister met @evers_lars en mooie collega ondernemers naar de finale van de @sprout_nl Challenger50 om te eten tussen de auto’s van @Louwmanexclu en te vieren dat Voys klant @3DHubs won. pic.twitter.com/Yze5IbF1jn
— Mark Vletter (@MarkV) 23 november 2018