Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Live on Demand stopt met muziek

Bij de lancering van Live on Demand leek vooral de muziekwereld een logische prooi voor het Nederlandse platform voor het crowdfunden van events. Drie jaar later gooit de startup het roer om en richt zijn pijlen voortaan op een andere categorie rockstars: zakelijke sprekers.

Toen Thijs Sprangers drie jaar geleden een platform lanceerde voor het crowdfunden van events vestigden hij en zijn medeoprichter hun hoop voor een belangrijk deel op muziek. Wie anders dan populaire artiesten zijn in staat om de crowd in beweging te brengen?

“In het begin hebben we bewust zo breed mogelijk gekeken om fans van alle mogelijke live-artiesten een platform aan te bieden. We hadden de verwachting dat muziek heel groot zou worden, en er zat ook wel serieuze tractie in”, zegt Sprangers. “Maar zelfs bij campagnes met grote artiesten zoals Jamiroquai merkten we dat we het er bij promotors en het management niet doorheen kregen.”

Sprangers spreekt van een “conservatieve” wereld met vaste contracten en afspraken over waar en wanneer opgetreden wordt. “Daar heb je als fans niet zo veel over te zeggen.”

Tegelijkertijd merkte het platform dat er wel veel succes werd geboekt in de sprekersmarkt, waarbij topnamen zoals startup-goeroe Eric Ries en Ricardo Semler naar Nederland werden gecrowdfund.

Voordelen

Er zitten een paar voordelen aan dat segment events, legt Sprangers uit: ze zijn makkelijker boekbaar en agenten werken makkelijker mee. “Het is makkelijker om in het vliegtuig te springen dan een hele band meennemen.”

Daarnaast stappen bij dit soort events ook veel makkelijker corporate sponsors in, en ligt de gemiddelde ticketprijs hoger. “Dat zagen we in de muziek niet. Voor ons is dit dis een meer viable business model.”

De urgentie was hoog, erkent Sprangers. “We hebben goed gekeken naar de schaalbaarheid van ons business model. Toen zagen we dat het, ten aanzien van de de runway die we hadden qua inkomsten en investeringen, tijd was om te schakelen.”

Live on Demand begon een tijdje geleden met het afwikkelen van zijn muziekcampagnes en het teruggeven van geld aan fans die al hadden gedoneerd. Het platform duikt nu vol in de sprekersmarkt en knoopt daarvoor banden aan met sprekerscollectieven. Binnen dat segment krijgen vier deelgebieden de meeste aandacht: ondernemerschap, creativiteit en duurzaamheid en persoonlijke ontwikkeling.

Investeerders

De investeerders van het platform scharen zich achter de nieuwe strategie, zegt Sprangers. “Die waarderen het zeer als je zegt: ‘het is niet gelukt, dus we gaan het anders proberen’. Dat steunen ze.”

Een van die investeerders is Eric Ries. Voor de Amerikaan was Live on Demand zijn eerste Europese investering, omdat het volgens hem om de eerste toepassing van het lean startup-principe in de evenemententbranche gaat: alleen iets organiseren als er voldoende vraag is.

Live on Demand gaat nu op zoek naar meer sprekers en contacten met sprekersbureaus. Binnenkort volgt de eerste campagne in Noorwegen, waar dezelfde Eric Ries zijn opwachting zal maken. Daarna is de rest van Scandinavië aan de beurt, zegt Sprangers.