1. Watermelon failliet na ruzie met Whatsapp
Alexander Wijninga en Charl Haas vragen faillissement aan voor Watermelon, de startup waarmee ze succesvol zakelijke Whatsapdiensten leverden. Ze werden met hun Utrechts bedrijf vorige maand nog uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van 2016 door Sprout, maar op dat moment was al duidelijk dat Watermelon grote risico’s liep door de afhankelijkheid van Whatsapp, dat de ondernemers dit voorjaar al had gemaand te staken met hun dienst, omdat hun klanten ongevraagd appjes zouden uitsturen naar consumenten. “De investeerders werden daardoor uiteindelijk toch te angstig en trokken zich terug, waardoor we geen verplichtingen meer aan konden gaan”, verklaart Wijninga tegenover Sprout. De verdere ontwikkeling van de dienst kwam daardoor stil te liggen, waardoor hij en zijn compagnon geen andere mogelijkheid meer zagen dat het faillissement aan te vragen.
2. Main Capital stapt in monitoringexpert OBI4wan
Alex Slatman en Alexander de Ruiter verkopen hun Zaanse social mediamonitoring- en webcarebedrijf OBI4wan en een zusterbedrijf grotendeels aan de Haagse investeerder Main Capital, dat voor een ‘miljoenenbedrag’ een belang van 55 tot 60% in de ondernemingen krijgt. De bedrijven helpen hun zakelijke klanten hun activiteiten op social media uit te breiden en bij te houden wat er over ze wordt gezegd op diverse media en hun omzet met data-analyse te vergroten. Het vijf jaar oude OBI4wan telt zo’n 600 klanten, waaronder de Belastingdienst, softwarehuis Afas en energieleverancier Essent.
3. Soundcloud zoekt koper voor 1 miljard
Spotify-concurrent Soundcloud heeft zichzelf in de etalage gezet voor 1 miljard dollar, meldt financieel persbureau Bloomberg. De oprichters en investeerders achter de Duitse muziekdienst hebben geld nodig voor verdere groei en een volledie verkoop zou een optie zijn. Volgens bronnen die Bloomberg raadpleegde zouden er gesprekken zijn met kopers, maar het valt niet mee een partij te vinden die de hoofdprijs betaalt. in juni haalde Soundcloud nog 100 miljoen op, onder meer bij Twitter, tegen een waardering van 700 miljoen dollar.
4. Fish Tales opent (weer) een winkel – in een winkel
Bart van Olphen zet een volgende stap met zijn duurzame vismerk Fish Tales: hij opende zijn eerste shop-in-shop in een filiaal van Albert Heijn. Op het Amsterdamse Gelderlandplein zijn de verse vis, schaal- en schelpdieren op ijs, huisgemaakte verse vismaaltijden en gerookte en gebakken visproducten van Fish Tales te koop. Zijn missie om de wereld lekkere en duurzame vis te laten eten, verliep eerder onder de naam Fishes, dat eigen winkels had. Die draaiden niet allemaal goed, wat uiteindelijk tot het faillissement. Vorig jaar stampte Van Olphen zijn nieuwe merk uit de grond, dat vooral in blikvorm al ruim verkrijgbaar was bij Albert en andere supermarkten in binnen- en buitenland.
5. Beerenburgmaker start door en blijft Fries
Beerenburgmaker Weduwe Joustra maakt een doorstart. De Friese drankenproducent, onderdeel van het failliete Dirkzwager, wordt gekocht door Boomsma Distilleerderij. Ook al uit Friesland, en Joustra is daar bijzonder ‘grutsk’ (trots) op. Eigenaar Heleen Sonnenberg zegt tegen de Leeuwarder Courant ‘euforisch’ te zijn. “Ik ben intens gelukkig dat de 152 jaar oude receptuur in Friese handen blijft.”
Zó trots, zó blij….
De Weduwe Joustra is in hele goede FRIESE handen; Boomsma Distilleerderij. Tsjoch! pic.twitter.com/h6EfIQqLlr
— Weduwe Joustra (@WeduweJoustra) 27 juli 2016
6. En dan dit: WeWork zet lid op straat na kritische blog
Het lijkt op de regels nummer 1 en 2 van Fight Club: you do not talk about WeWork. Dat heeft Justin Zhen, oprichter van Thinknum in elk geval gemerkt toen hij op Medium een kritische blog schreef over de honderden huurders die weglopen bij WeWork in Manhattan. Hij kreeg meteen een cease and desist-mailtje van de ‘decacorn’ en kort daarop werd zijn lidmaatschap met onmiddellijke ingang opgezegd. Zhen en zijn team kregen welgeteld 30 minuten om het pand te verlaten. Zelfs voor Amerikaanse begrippen is dat nogal vlot. WeWork houdt vol dat Zhen overdreef in zijn stuk, dat inmiddels offline is gehaald. Hij meldde onder meer, dat het sociale netwerk binnen WeWork nauwelijks wordt gebruikt. WeWork stelt, dat 80 procent van de community dat maandelijks wel degelijk doet.
7. Quote van de dag:
Tot zover de Sprout update van donderdag 28 juli. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.
Laat ons je helpen slimmer te ondernemen!
✓ Vergroot de vindbaarheid van jouw bedrijf met een seo-vriendelijk profiel op Sprout.nl
✓ Promoot jouw product bij ondernemers en investeerders met een gratis online advertentie
✓ Blijf up to date en ontvang Sprout Magazine op je deurmat én digitaal
✓ Ontmoet mede-ondernemers tijdens exclusieve kennis- en netwerkevents
✓ Direct contact met Sprout-members in de buurt met het online netwerk