Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategische Kijk op Data Analytics

Wie zich oriënteert op de concurrentiepositie en strategische ontwikkeling van de organisatie kan niet om Data Analytics heen. Businessmodellen veranderen, operationele processen worden opnieuw ontworpen en de besluitvorming wordt meer datagedreven. De ontwikkelingen gaan zo snel dat het noodzakelijk is om goed geïnformeerd te blijven over de kansen en bedreigingen. Tijdens dit programma kijken we door een strategische bril naar de mogelijkheden om met behulp van Data Analytics de huidige manier van werken te optimaliseren én nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Ook is er aandacht voor risico’s, onbedoelde ethische consequenties, cyber crime en privacy issues.

Dit Executive Program biedt de deelnemers een framework om op een systematische manier aan hun strategische roadmap te werken. U ontwikkelt een concreet beeld van de toekomst van uw organisatie in de digitale tijd en u bent na afloop in staat om verschillende strategische opties te identificeren. Tevens krijgt u inzicht in de kritische succesfactoren bij de implementatie van Data Analytics in uw organisatie.

Doelgroep

Dit programma is bedoeld voor bestuurders, directieleden, (senior) managers, strategen en adviseurs, zowel uit de private als de publieke sector. Het programma richt zich primair op degenen die verantwoordelijk zijn voor de strategische oriëntatie van de organisatie en voor innovatie.

Toelatingseisen 

Van de deelnemers wordt een universitaire of HBO achtergrond verwacht, in combinatie met minimaal 5 jaar werkervaring in strategische besluitvorming of advisering. Kennis op het gebied van statistiek en programmeren is niet vereist, enige affiniteit met kwantitatieve analyses is gewenst.

Werkwijze

Om een goed inzicht te krijgen in de mogelijkheden van Data Analytics, worden zowel de business impact als de analysemethoden bediscussieerd. In dit executive program ligt de nadruk op strategie en wordt niet geprogrammeerd. Wel leert u voldoende over de techniek van Data Analytics om een goede gesprekspartner en opdrachtgever voor Data Scientists te kunnen zijn.

Presentaties en case studies worden afgewisseld met workshops en andere werkvormen. Tijdens het eerste college wordt een framework voor het opstellen van een strategische roadmap gepresenteerd die de deelnemers voor hun eigen organisatie kunnen toepassen. Gedurende het vervolg van het programma worden bouwstenen aangereikt voor het verder invullen van de roadmap. Aan de hand van de roadmaps worden de bijbehorende implementatie-vraagstukken besproken. De colleges worden verzorgd door gerenommeerde docenten van de Erasmus Universiteit en gastsprekers uit de praktijk. Het programma wordt begeleid door dr. Willem Peter de Ridder. Hij is Program Director van het programma en tevens directeur van Futures Studies.

Programma

Alle bijeenkomsten worden gehouden op de campus van de Erasmus Universiteit Rotterdam en vinden plaats op donderdagen van 16.00 tot 21.00 uur. In totaal gaat het om 7 collegedagen in de periode van januari tot en met juni 2019. Naast het volgen van de colleges wordt uitgegaan van maximaal 2 uur zelfstudie per college. De voertaal is Nederlands.

Zie het gehele programma onder het kopje ”programma”.

Kosten

De kosten voor deelname aan dit programma bedragen € 5.750,-(vrij van btw). Dit bedrag is inclusief lesmateriaal, lichte maaltijd, koffie/thee en parkeerkaarten.

Programma

Datum Tijd Inhoud
12 Sep. 19 16:00 - 21:00 Sense of urgency van Data Analytics en kunstmatige intelligentie
26 Sep. 19 16:00 - 21:00 Data Analytics voor marketing
10 Oct. 19 16:00 - 21:00 verkoop en klantenservice
31 Oct. 19 16:00 - 21:00 Data Analytics voor productie en logistiek
14 Nov. 19 16:00 - 21:00 Data Analytics voor HRM en finance
28 Nov. 19 16:00 - 21:00 Conjunctuur- en sentimentsanalyse
12 Dec. 19 16:00 - 21:00 Juridische risico’s

Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Sense of urgency van Data Analytics en kunstmatige intelligentie



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Data Analytics voor marketing



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

verkoop en klantenservice



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Data Analytics voor productie en logistiek



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Data Analytics voor HRM en finance



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Conjunctuur- en sentimentsanalyse



Tijd

16:00 - 21:00


Inhoud

Juridische risico’s


Sprekers

Resultaat

Resultaat / Leerdoelen

Na deelname aan dit programma zijn deelnemers in staat om:

  • De strategische impact van Data Analytics op de interne bedrijfsvoering en de externe omgeving te overzien en een toekomstbeeld voor hun organisatie te schetsen.
  • Kansen en bedreigingen van Data Analytics te vertalen naar strategische opties voor het optimaliseren van bestaande bedrijfsprocessen en het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
  • Op basis van een strategische roadmap voor hun ‘eigen’ organisatie beslissingen te nemen over investeringen in Data Analytics en de mogelijk daaruit voortvloeiende transformatie van de organisatie.