Brand Strategy & Business Development
Wie wil er geen onderscheidende producten en diensten met toegevoegde waarde in zijn portfolio? Hoewel dit soms een ‘mission impossible’ lijkt, ligt de oplossing vaak dichterbij dan je denkt. Bijvoorbeeld door te focussen op het merk; het ‘DNA’ van de organisatie.
Bij zogenoemde brand driven innovation vormt je eigen merk de basis voor je business innovatiestrategie. Door te opereren vanuit een heldere set merkwaarden en/of ‘brand promise’ kan je merk de leidraad vormen voor vernieuwing in je organisatieactiviteiten. Hiermee wordt je bedrijf betekenisvoller voor je klanten op een manier die alleen jij hen kan bieden.
Zo komt het merk tot leven, en wordt een krachtige tool om je klanten en personeel te motiveren. Daarnaast om focus aan te brengen in jouw bedrijfsactiviteiten en keuzes te maken op alle niveaus binnen de organisatie.
Leervragen
- Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
- Hoe kan ik een merkstrategie formuleren die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie?
- Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie en positionering ontwikkelen en uitrollen?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk wordt geborgd in de organisatie?
- Hoe kan ik een effectieve (brand) innovation- en developmentstrategie formuleren?
- Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
- Hoe kan ik de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?
Leerdoelen
Na afloop van de opleiding kun je zelfstandig uitvoering geven aan de merk- en business innovatiestrategie. Je bent in staat om tot een ‘overall’ business developmentstrategie te komen, in lijn met de bedrijfsstrategie.
Je weet hoe je een brand driven innovatieproces kunt opstarten en hoe je dit vertaalt in alle geledingen van de organisatie, met als resultaat een onderscheidend productaanbod.
Ook weet je hoe je het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. Je bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders. Daarnaast weet je hoe je op een efficiënte manier een nieuw ‘brand driven innovatiebeleid’ kunt doorvoeren en monitoren.
Je bent op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, innovatie en brand management.
Vorm
Deze opleiding duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. Je volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties. De colleges vinden deels in de middag en deels in de avonduren plaats.
Voor wie?
Het is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, strategievorming, marketing en branding. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau.