Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brand Strategy & Business Development

Wie wil er geen onderscheidende producten en diensten met toegevoegde waarde in zijn portfolio? Hoewel dit soms een ‘mission impossible’ lijkt, ligt de oplossing vaak dichterbij dan je denkt. Bijvoorbeeld door te focussen op het merk; het ‘DNA’ van de organisatie.

Bij zogenoemde brand driven innovation vormt je eigen merk de basis voor je business innovatiestrategie. Door te opereren vanuit een heldere set merkwaarden en/of ‘brand promise’ kan je merk de leidraad vormen voor vernieuwing in je organisatieactiviteiten. Hiermee wordt je bedrijf betekenisvoller voor je klanten op een manier die alleen jij hen kan bieden.

Zo komt het merk tot leven, en wordt een krachtige tool om je klanten en personeel te motiveren. Daarnaast om focus aan te brengen in jouw bedrijfsactiviteiten en keuzes te maken op alle niveaus binnen de organisatie.

Leervragen

  • Welke trends zijn er op het gebied van merkontwikkeling, branding en waardecreatie?
  • Hoe kan ik een merkstrategie formuleren die in lijn ligt met de bedrijfsstrategie?
  • Hoe kan ik een herkenbare waardepropositie en positionering ontwikkelen en uitrollen?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat het merk wordt geborgd in de organisatie?
  • Hoe kan ik een effectieve (brand) innovation- en developmentstrategie formuleren?
  • Hoe bouw ik een organisatie met toegevoegde waarde en innovatievermogen?
  • Hoe kan ik de innovatiestrategie integreren en implementeren in de organisatie?

Leerdoelen

Na afloop van de opleiding kun je zelfstandig uitvoering geven aan de merk- en business innovatiestrategie. Je bent in staat om tot een ‘overall’ business developmentstrategie te komen, in lijn met de bedrijfsstrategie.

Je weet hoe je een brand driven innovatieproces kunt opstarten en hoe je dit vertaalt in alle geledingen van de organisatie, met als resultaat een onderscheidend productaanbod.

Ook weet je hoe je het beste om kunt gaan met interne weerstand en het veranderen van bestaande structuren. Je bent op de hoogte van alle succesfactoren van business leaders. Daarnaast weet je hoe je op een efficiënte manier een nieuw ‘brand driven innovatiebeleid’ kunt doorvoeren en monitoren.

Je bent op de hoogte van de laatste kennis en inzichten op het gebied van business development, innovatie en brand management.

Vorm

Deze opleiding duurt ongeveer 6 maanden en omvat 20 colleges van 3 uur. Je volgt de opleiding met ongeveer 10-15 deelnemers op een van onze locaties. De colleges vinden deels in de middag en deels in de avonduren plaats.

Voor wie?

Het is bedoeld voor professionals die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van business innovatie, strategievorming, marketing en branding. Doorgaans hebben onze deelnemers een bedrijfskundige of marketingachtergrond, 5 tot 15 jaar relevante werkervaring en HBO+ denkniveau.

Programma

Datum Tijd Inhoud
19 Mar. 20 0:00 - 0:00 Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)
2 Apr. 20 0:00 - 0:00 Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)
16 Apr. 20 0:00 - 0:00 Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)
23 Apr. 20 0:00 - 0:00 Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)
7 May. 20 0:00 - 0:00 Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)
14 May. 20 0:00 - 0:00 Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)
28 May. 20 0:00 - 0:00 Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)
11 Jun. 20 0:00 - 0:00 Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)
25 Jun. 20 0:00 - 0:00 Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)
2 Jul. 20 0:00 - 0:00 Module 4: Gedragsverandering & Leadership (college 16 t/m 20)
3 Sep. 19 0:00 - 0:00 Module 4: Gedragsverandering & Leadership (college 16 t/m 20)

Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling (college 1 t/m 5)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 3: Business Development & Innovation Management (college 11 t/m 15)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 4: Gedragsverandering & Leadership (college 16 t/m 20)



Tijd

0:00 - 0:00


Inhoud

Module 4: Gedragsverandering & Leadership (college 16 t/m 20)


Locatie

Utrecht Business School
Savannahweg 17
3542 AW Utrecht, Utrecht

Organisator

Utrecht Business School
big_utrecht-business-school-90fae6e2676f375d9e2fffca1f771ddb.png

Wat komt er aan bod?

College 1 t/m 5

Module 1: Brand Strategy & Propositieontwikkeling

Tijdens deze module leer je hoe je je merkstrategie kunt vormgeven. Je verwerft tal van nieuwe pragmatische kennis en inzichten over branding, propositieontwikkeling en waardecreatie waarmee je je voordeel kunt doen. Je leert hoe je marketing- en merkprocessen beter en effectiever kunt organiseren en hoe je deze in lijn kunt brengen met de bedrijfsstrategie. Verder krijg je nieuwe kennis en inzichten over het omgaan met digitale uitdagingen van merkbeleid en word je bijgeschoold over integratie- en implementatieaspecten ervan.

 

College 6 t/m 10

Module 2: Brand Development & Borging in de Organisatie (college 6 t/m 10)

Tijdens deze module leer je hoe je de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van de merkstrategie. Je krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, verandermanagement en leadership en leert wat nodig is om veranderingen ‘erdoor’ te krijgen. Daarnaast komt het borgingsstuk uitvoerig aan bod, want alleen daarmee kun je duurzaam aan een merk bouwen. Je leert hoe je de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatieprocessen kunt brengen en ze tevens consistent kunt houden.

 

College 11 t/m 15

Module 3: Business Development & Innovation Management

Tijdens deze module leer je hoe je de juiste strategische fundamenten kunt leggen om tot een succesvolle business developmentstrategie voor jouw organisatie te komen. Je krijgt nieuwe kennis en inzicht over strategisch management, business model innovation, market learning en open innovation. Je leert hoe je innovatieprocessen beter en effectiever kunt organiseren, hoe je om kunt gaan met de organisatie van creativiteit en innovatiekracht en hoe dit dient te resulteren in toegevoegde waarde, een verdienmodel en onderscheidend vermogen. Verder krijg je nieuwe kennis en inzichten over het product ontwikkelingsproces, concurrentie en het belang van een goede time-to-market.

 

College 16 t/m 20

Module 4: Gedragsverandering & Leadership (college 16 t/m 20)

Tijdens deze module leer je hoe je jouw innovatiestrategie intern kunt doorvoeren. Je krijgt nieuwe kennis en inzicht over organisatiecultuur, identiteit en waarden, interne weerstand, draagvlakcreatie en change management. Je leert welke krachten er spelen binnen organisaties en hoe je daarmee je voordeel kunt doen. Je leert tevens welke rol leadership kan spelen bij het veranderen van de organisatie. Je krijgt nieuwe kennis en inzichten over de succesfactoren van business innovation leaders. Tot slot leer je hoe je de organisatie concreet gereedmaakt voor de implementatie van een nieuwe innovatiestrategie en hoe je grip kunt houden op het totale implementatieproces.