Breinkunde in het onderwijs
Hoe train je je hersenen zo dat deze zo effectief mogelijk leren? En welke trucjes kun je toepassen om daar geen jaren mee bezig te zijn? Tijdens de collegereeks ‘Breinkunde in het onderwijs’ staat het leren centraal vanuit een biologische hoek. Zonder dat je daarbij wordt overspoeld met onbegrijpelijke biologische termen.
Van negen sprekers krijg je evenveel colleges die zijn ingericht op het onderwijs en hoe je als manager blijft leren. Jeroen Geurts begint met een uitleg over hoe je hersenen werken, wat moet je weten van je eigen hoofd om deze effectiever te gebruiken? Daarna spreekt klinisch neuropsycholoog Jos Hendriksen over de opbouw van je hersenen. Als derde is het woord aan Margriet Sitskoorn, zij is klinisch neuropsycholoog en bekend geworden met haar boek Ik2. Sitskoorn kijkt naar het ontwikkelen van het executieve brein, hoe groeit dat bij kinderen?
Douwe Draaisma kijkt naar de rol die de geschiedenis heeft in de werking van onze hersenen. Daarna is het woord aan Jelle Jolles over de definitie van leren, wat is het precies en waarom is het veel meer dan alleen woordjes stampen? Dick Swaab kijkt naar de verschillen tussen jongens en meisjes, hoe groot zijn die differentiaties en hoe ga je er als leraar mee om?
Theo Compernelle heeft het over de invloed van nieuwe technieken op ons oude brein. Waarom smartphones een verschrikking zijn voor je hersens en hoe je ervan af komt. René Diekstra kijkt naar mate van studiesucces en de samenhang tussen psychologie, didactiek en studieprestaties. Als laatste gaat Lydia Krabbendam in op de kracht van een mindset en hoe die je succes bepaalt.
Voor iedere deelnemer
Alle deelnemers krijgen de boeken ‘IK2’, ‘Letters to my students’ en de dvd set ‘Ons Brein’. Ook krijg je een samenvatting van ieder college, inclusief 5 to-do’s en kun je de presentatie downloaden.