Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bescherm je bedrijf en laat je merknaam vastleggen

Laatst bijgewerkt: 30-06-2022 13:00:07

Persbericht - Al decennialang worden merknamen gebruikt om een stempel te drukken op ons gemaakte werk. De echte merknamen zoals we die vandaag de dag kennen, werden rond de middeleeuwen in het leven geroepen. Omdat men met enige regelmaat klachten had over het brood dat zij bij de bakker kochten, moest er een manier komen om producten terug te traceren naar hun maker. Maar ook smeden van zwaarden en andere wapens bedrukten hun werken met hun naam, zodat men wist waar kwalitatief goed ijzer te halen viel.

Je bedrijf een gezicht geven

Met het ontstaan van het intellectueel eigendomsrecht kwam ook het belang van het registreren van merken. Omdat er veel verschillende merken waren ontstaan, was het belangrijk dat deze ook van elkaar onderscheiden konden worden, zodat uitvinders elkaars uitvindingen en producten niet zomaar over konden nemen.

Merken zijn er in woord of beeld. Zo zijn de logo’s van Facebook en de NOS voorbeelden van woordmerken. De naam vormt dan ook direct het logo, vaak in een eigen lettertype, specifieke kleur en unieke stijl. Aan de andere kant zijn er beeldmerken. Dat zijn logo’s die bestaan uit een beeld of icoon, zoals McDonalds en Nike. Deze zijn, zelfs zonder de naam erbij te noemen, direct herkenbaar. Tot slot is er de mogelijkheid om te kiezen voor een combinatie van de twee. Het logo van de Rabobank is hier een goed voorbeeld van. Deze wordt doorgaans in zijn volledigheid gebruikt, dat wil zeggen naam en beeld, maar ook enkel het beeld volstaat als herkenbaar icoon.

Waarom een merknaam vastleggen tegenwoordig zo belangrijk is

Het is belangrijk om dergelijke elementen vast te leggen, zodat niemand anders onder jouw merknaam en/of logo kan handelen. Dat zou het namelijk te makkelijk maken om elkaars producten en/of diensten klakkeloos over te nemen of om verkeerde zaken te doen uit naam van een ander bedrijf. Je merknaam vastleggen betekent dat niemand anders, zowel bedrijf als particulier, onder de desbetreffende naam identieke of soortgelijke producten en/of diensten aan mag bieden. Wil je ook dat niemand jouw producten en/of diensten onder dezelfde of een sterk gelijkende naam en/of logo mag gebruiken? Dan moet je hier een aparte aanvraag voor doen.

Je merknaam vastleggen

Je merknaam vastleggen begint bij het deponeren van de naam bij bijvoorbeeld het Benelux-Bureau voor Intellectuele Eigendom (BOIP). Er zijn verschillende voorwaarden waar eerst aan voldaan moet worden. Zo moet de merknaam onderscheidend zijn en mag het geen verwarring veroorzaken met een reeds bestaand merk. Merkhouders die een merknaam hebben vastgelegd die lijkt op een nieuwe inschrijving kunnen daar bezwaar tegen maken.

Pas wanneer aan alle voorwaarden is voldaan en er geen bezwaar wordt gemaakt, wordt de merknaam ingeschreven. Gedurende 10 jaar is jouw merknaam dan beschermd in België, Nederland en Luxemburg en heb je het exclusieve recht om het merk te claimen en te gebruiken voor de aangevraagde producten en/of diensten in deze landen.

Wil je jouw merknaam ook in andere landen buiten de Benelux vastleggen? Dan kun je jouw merknaam registreren bij het Europese merkenbureau (EUIPO) of de World Intellectual Property Organisation (WIPO). Bij deze laatste instantie kun je jouw merknaam vastleggen in meer dan 100 verschillende landen die aangesloten zijn bij het Verdrag en/of Protocol van Madrid.

Maak exclusief gebruik van je merknaam

Middels je merknaam en/of logo wil je jouw bedrijf, dienst en/of product natuurlijk zo goed mogelijk onderscheiden van de rest. Des te belangrijker is het om je merknaam en/of logo te beschermen. Dat kan door je merk vast te laten leggen. Dat kan in verschillende landen. Houdt er rekening mee dat er bezwaar gemaakt kan worden tegen jouw merkaanvraag wanneer je merknaam te veel lijkt op een reeds ingeschreven merknaam.

Om zulke tegenslagen te voorkomen, kun je het beste je merknaam vast laten leggen door een erkend merkenbureau. Die kan het proces namelijk in goede banen begeleiden en kan je daarnaast helpen je merk beschermd te houden. Wordt er bijvoorbeeld toch inbreuk gemaakt op je merk dan kan het merkenbureau je vaak ook helpen met het nemen van juridische stappen.