Hij was al acht jaar werkzaam als consultant, nu heeft Martijn de Haan (40) een volgende stap genomen in zijn carrière. Hij heeft gekozen voor een partnerschap bij HR-adviesbureau Orga Advies, waar hij organisaties gaat bijstaan in het uitdragen van de strategie en behalen van de doelstellingen.
In het persbericht zegt u dat mensen twee dagen nadat ze zijn getraind weer over gaan tot de orde van de dag. Hoe komt dat? “Mensen komen weer terug in hun oude omgeving. Eén iemand naar een training ´samenwerken´ sturen werkt niet, het moet iets gemeenschappelijks zijn. Zoiets moet organisatiebreed gedragen worden.”
Dat wordt een duur grapje voor die organisaties. “Ze moeten juist creatief zijn om zoiets tussen de oren te krijgen bij werknemers. Het mt en leidinggevenden moeten de kar trekken, voor medewerkers kunnen dan grootschalige workshops worden georganiseerd.”
Orga is een adviesbureau. Wat is het beste advies ooit? “Wees en blijf jezelf. Kijk naar je eigen talenten en houd die in lijn met je ambities. Wat je voor organisaties doet, moet je zelf ook doen: bij je eigen doelstellingen blijven. Zowel organisaties als mensen moeten weten wat ze willen.”
Hoe was uw eerste dag? “Ik mocht gelijk een voorstel bespreken bij een klant en daar is ook een opdracht uit voortgekomen. Dat is altijd leuk natuurlijk.”
En wat is er zo leuk aan deze nieuwe functie? “Het heeft veel interessante aspecten, maar het past vooral heel erg bij mij. Ik vind het heerlijk om te sparren met andere mensen. Ik ben een adviseur in hart en nieren.”
Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers
In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.
Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.
Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.
Alles in huis
Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.
Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’
Culturele ervaringen
Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.
‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’
Over Pillows Hotels
Pillows Hotels heeft vestigingen in Amsterdam, Zwolle, Deventer, Kruiningen, Brussel en Gent. Het Pillows-concept, waar alles draait om de gast én om genieten, werd binnen zes jaar erg populair. Het Pillows-hotel in Amsterdam was dit jaar nummer één van alle hotels in Nederland op Tripadvisor. De restaurants hebben vermeldingen in de gidsen van Michelin en Gault&Millau, en de hotels ontvingen meerdere nominaties en prijzen voor het design. Pillows krijgt wekelijks aanvragen van partijen om onder de Pillows-vleugels te mogen vallen. De ambitie om te groeien is er, met focus op kwaliteit. De hotelcollectie wil de beste zijn, niet de grootste.
Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’
Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’
Betere werk-privébalans
Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.
Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’
Continu aanpassen
De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’
Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.
Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’
Om onze site goed te laten functioneren, te verbeteren en u de beste ervaring te geven, gebruiken we cookies! Surfen op deze site = akkoord met cookies. OkLees verder
Privacy- & Cookiebeleid
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.