‘Denk je dat er ooit iemand succesvol is geworden door op zijn luie reet te zitten?’ Die uitspraak deed Roland Kahn begin vorig jaar in het AD. Het typeert hem: hij werkt 50 uur per week, doet daarnaast verschillende sporten, spendeert tijd met zijn familie en is zeker niet op zijn mondje gevallen. ‘Ik ben nog nooit zo goed in conditie geweest als nu. Waarom zou je vervelend oud worden als het ook leuk kan? Ik heb de financiële mogelijkheden en de juiste motivatie. Ik ben een echte winnaar’, zegt hij eind vorig jaar tegen Privé.
Imperium in retail
Roland Kahn bouwde zijn miljoenenimperium op vanuit het niets. De reden achter zijn drive is het gebrek aan geld in zijn jongere jaren, wanneer de zaak van zijn vader failliet gaat en zijn ouders scheiden. Het werd zijn droom om vijftien winkels te openen waar ouders met een kleine portemonnee toch leuke kleren voor hun kinderen konden kopen. Hij begon op zijn 17e bij de Bijenkorf als ‘assistent van de assistent van de assistent van de inkoper’. Zeven jaar later start hij, samen met zijn vrouw Gabby, een kledingboetiek in het centrum van Amsterdam genaamd Privé.
Privé bleek succesvol en Kahn opende drie jaar later de eerste vestiging van CoolCat, de kledingwinkel voor kinderen. Binnen 12 maanden opent hij nog vier vestigingen van de jongerenkledingwinkels in Amsterdam. In de jaren erna breid Kahn zijn retailassortiment uit. Hij zet winkelketen America Today op en koopt in 2010 de 400 winkels van MS Mode, dat hij ‘een ingeslapen duffe zooi waar alleen oudere vrouwen kwamen’ noemt en maakt het weer winstgevend. De kledingzaak ging in 2016 failliet, maar maakte een doorstart, onder opnieuw de leiding van Kahn. In 2011 koopt hij lingeriemerk Sapph en ook dit merk had een imagoverandering nodig volgens de ondernemer. Kahn: ‘Sapph was russischehoeren.com. De vorige eigenaren waren bezig met ‘get wet’-posters, terwijl 90 procent van de lingerie door vrouwen wordt gekocht. Dan moet je je toch tot de vrouwen richten?’
V&D
Toen warenhuis V&D eind 2015 failliet werd verklaard, was Roland Kahn een van de mensen die gesprekken voerde over een doorstart. Hij bleef over als enige potentiële overnamekandidaat na meerdere gesprekken met curatoren. Na een aantal weken lopen de onderhandelingen spaak. Tegen Business Insider zegt Kahn daarover: ‘Je moet je voorstellen dat er onder enorme tijdsdruk van alles moest gebeuren.’ Uiteindelijk koopt Kahn de V&D-merkrechten voor een half miljoen en wil hij het als internetmerk herlanceren.
Privé
Door zijn succes als ondernemer en investeerder is Roland Kahn zo’n 250 miljoen euro waard, berekent Quote. Toch heeft hij zijn doel nog niet bereikt: groter worden dan de rijkste families van Nederland. In zijn privésituatie levert zijn geld soms problemen op, zo zouden zijn –over het algemeen veel jongere- vriendinnen soms op zijn geld afkomen. Maar volgens Kahn kan hij ook veel jongere vrouwen daten omdat hij veel bezig is met ‘anti-aging’.
Hoewel Roland Kahn werk niet als werk ziet, gaat hij toch een stapje terug nemen. Hij wil binnen drie jaar de leiding van Cool Investments overdragen aan zijn zoons, tweelingbroers Jonathan en Joshua (34). Kahn wil zelf aanblijven in een ondersteunende en adviserende rol. Tegen de Telegraaf zegt hij: ‘Ik word dan een soort consigliere [red. vertrouweling van de maffiabaas], in wat voor rol zij dat willen. Ik blijf de komende 120 jaar nog gewoon werken.’