Het nieuwe boek van Barack Obama ligt op je nachtkastje. Nu nog lezen, maar de aanblik van een meer dan vuistdikke pil met ruim 800 pagina’s ontmoedigt je. Veel leidinggevenden zullen het herkennen, je wil al die boeken wel lezen, maar waar vind je de tijd? Daarvoor werd acht jaar geleden Blinkist bedacht. Je kunt er iedere week gratis – in het Engels – de samenvatting van een populair non-fictie boek vinden. Wil je toegang tot de complete bibliotheek dan kost je dat iets meer dan 6 euro per maand.
Na een wat aarzelend begin heeft Blinkist wereldwijd inmiddels 16 miljoen gebruikers. De startup haalde meer dan 30 miljoen euro op bij investeerders om die groei te financieren. Een van hen is Insight Venture Partners, misschien niet helemaal toevallig ook de private equity partij die betrokken was bij de lancering van Twitter en Tumblr. Insight stapte anderhalf jaar geleden voor bijna 20 miljoen euro bij het Duitse bedrijf in. Het beschouwt Blinkist als een disruptor die de boekenwereld op zijn kop gaat zetten.
De app biedt inmiddels meer dan 4000 titels om uit te kiezen en dat aantal groeit met pakweg 40 per maand. Daaronder populaire managementboeken als The 7 Habits of Highly Effective People van Stephen R. Covey, Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity van David Allen en The Power of Habit: Why We Do What We Do in Life and Business van Charles Duhigg. Allemaal boeken die je als leidinggevende gelezen ‘moet’ hebben. Trek een uurtje uit en je hebt de highlights van alle drie gehoord of gelezen. Plus die uit het boek van Obama, bij wijze van toetje.
Luisteren naar een boek blijkt veruit favoriet
Overigens blijken de meeste app-gebruikers van Blinkist te kiezen voor de luister-optie. Zeventig procent geeft daaraan de voorkeur, omdat alle informatie dan beter blijft hangen. Bovendien kun je dat on the go doen, helemaal nu we massaal wandelen en fietsen om tussen het thuiswerken door even een frisse neus te halen.
Ook als werkgever timmert de Duitse startup aan de weg. Blinkist is gevestigd in Berlijn, toch al een populaire hotspot voor millennials. Liefst 1600 kandidaten meldden zich er in 2018 aan voor een baan, uiteindelijk kregen er 73 een contract. Daarmee is het moeilijker om bij Blinkist binnen te komen, dan bij Harvard, pochen ze op het hoofdkwartier aan de Berlijnse Sonnenallee. Net als Harvard is Blinkist volgens hen een leuke aanbeveling op de CV.
De boekenmarkt is intussen niet meer het enige waar Blinkist zich op richt. Het bedrijf biedt ook gratis online trainingen aan. Daarmee doet het een serieuze poging de markt voor zelfontwikkeling te veroveren. Voor de uitbraak van de coronapandemie werd voorspeld dat die in 2022 goed zou zijn voor een omzet van 13,2 miljard dollar. Er zijn aanwijzingen dat dat door corona allemaal nog veel harder gaat. Online opleider Coursera, een grote speler op de self-development markt, zag het gebruik tijdens de wereldwijde lockdown vervijfvoudigen.