Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Technologieën

Wat speelt er op het gebied van nieuwe technologie? De nieuwste trends en toepassingen.

Recente artikelen

Technologieën

Servoy # 20 (8)

Groei: 1.214% Wie: Jan Al eman, Jan Blok, Bob Cusick en Maarten Berkenbosch Wat: database ontwikkeltool Omzet: “hoger dan in...

author

clock 0,5 min

Technologieën

TTY (2dehands.nl) # 18 (37)

Groei: 1.304% Wie: Maarten Beuker Andreae en Michiel van Deursen Wat: internetbureau Omzet: 3 miljoen, winst Internetbureau TTY is vooral...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Vision Dynamics Group # 17 (NIEUW)

Groei: 1.335% Wie: Hugo de Haan Wat: ingenieursbureau Omzet: 2,2 miljoen Hugo de Haan schitterde in 2005 als Rising Star...

author

clock 0,5 min

Technologieën

LiveCom # 16 (NIEUW)

Groei: 1.364% Wie: Fl oris van der Veen Wat: chatten als klantcontact Omzet: vertrouwelijk, winst Floris van der Veen was...

author

clock 0,5 min

Technologieën

ODS2 # 14 (NIEUW)

Groei: 1.693% Wie: Edwin Poorthuis en Said Zahraoui Wat: software voor retail management Omzet: 7 miljoen ODS2 levert een systeem...

author

clock 0,5 min

Technologieën

NetDialog # 15 (10)

Groei: 1688% Wie: Jos Bourgonje, Wilfried van Haeren en Jos de Klein Wat: Beheersoftware Omzet: 3 miljoen Netdialog uit Bilthoven,...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Adversitement # 13 (13)

Groei: 1.710% Wie: Bob Nieme Wat: web analytics en e-marketing Omzet: 2,5 miljoen, winst Bob Nieme is met Adversitement Europa’s...

author

clock 0,5 min

Technologieën

OTYS Recruiting Technology # 12 (NIEUW)

Groei: 1.744 % Wie: Jorrit Blok Wat: Software voor werving en selectie Omzet: circa 3 miljoen Jorrit Blok dreef tot...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Benergy # 11 (NIEUW)

Groei: 1.807% Wie: Ben Woldring Wat: vergelijkingssites Omzet: vertrouwelijk, winst Ben Woldring, de 24-jarige webveteraan, was vorig jaar hekkensluiter in...

author

clock 0,5 min

Technologieën

PCExtreme # 9 (NIEUW)

Groei: 1.857% Wie: Lennert den Teuling en Wido den Holl ander Wat: Hosting Omzet: vertrouwelijk, winst Lennert den Teuling begon...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Jet Stream # 10 (NIEUW)

Groei: 1.823% Wie: Stef van der Ziel Wat: videostreaming Omzet: 1,2 miljoen 10 In 1994 – de oprichters van Youtube...

author

clock 0,5 min

Technologieën

TSI Solutions # 8 (19)

Groei: 2.112% Wie: Wim Smit Wat: e-commerce in de reisbranche Omzet: 7,5 miljoen, quitte Travel Service International heeft een flinke...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Sqills # 7 (4)

Groei: 2.154% Wie: Bart van Munster, Johan Nieuwerth, Wouter Cassee en Alexander Mul Wat: e-ticketing Omzet: 3,3 miljoen, winst Sqills,...

author

clock 0,5 min

Technologieën

EasyToBook.com # 5 (NIEUW)

Groei: 5.114% Wie: Michal Hubschmann en Omri Amir Wat: online acc ommodatie boeken Omzet: 55 miljoen (transactieomzet), winst EasyToBook.com is...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Infradata # 6 (NIEUW)

Groei: 2.388% Wie: Leon de Keijzer Wat: Netwerken voor telecom en internet Omzet: 4,1 miljoen, winst Netwerkspecialist Leon de Keijzer...

author

clock 0,5 min

Technologieën

ApplicationNet # 4 (NIEUW)

Groei: 7.000% Wie: Maarten de Vries en Sander Kamstra Wat: Online werkplekken Omzet: 4,4 miljoen ApplicationNet, leverancier van online werkplekken...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Webprint # 3 (NIEUW)

Groei: 7.975% Wie: Ton Marsman Wat: online fotoservice Omzet: 6 miljoen Ton Marsman begon in 2004 vanuit een schuurtje zijn...

author

clock 0,5 min

Technologieën

Clear2Pay # 49 (NIEUW)

Groei: 430% Wie: Michel Akkermans en Jürgen Ingels Wat: Betaaltechnologie Omzet: 39 miljoen, winst Website: www.clear2pay.be Deze tweede Vlaamse Fast...

author

clock 0,5 min

Columnisten

Menno van Doorn

Menno van Doorn is directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti. Hij onderzoekt de impact van nieuwe ..

Lees de columns van Menno van Doorn

Partnerartikelen

Een peptalk, een compliment of een schop onder hun kont: iedere medewerker wordt anders gemotiveerd. MT-columnist Manon Bongers raadt managers aan te kijken naar psychologische behoeften en de voorkeur voor werkomgeving van medewerkers.

Management

Medewerkers motiveren? Let op hun persoonlijkheid en werkomgeving

Een peptalk, een compliment of een schop onder hun kont: iedere medewerker wordt anders gemotiveerd. MT-columnist Manon Bongers raadt managers...

author Manon Bongers

clock 2,5 min

i.s.m. Oracle
KFC klantdata

Management & Leiderschap

Hoe KFC de klant nog slimmer gaat bedienen

Jaarlijks rollen er bij KFC Nederland 13 miljoen bonnetjes uit de kassa. Een bron van data. Maar hoe haal je...

author Redactie

clock 4,5 min

Zo zorg je dat je in stressvolle periodes ook gezond blijft

Persoonlijke Groei

Druk? Zo zorg je dat je ook in stressvolle periodes gezond blijft

In tijden van drukte en stress schieten gezonde gewoontes zoals voor jezelf koken en sporten er vaak als eerste bij...

author Hagar Jobse

clock 3 min

‘Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om wát je verkoopt, maar steeds meer om hóe je verkoopt’, zegt Arjon van Lieshout, partner en consultant bij House of Performance. ‘Sinds de financiële crisis is niet meer alleen de hoogte van de omzet van belang, maar ook en vooral of product duurzaam is en je handelswijze integer is.’ Om dat te bereiken moeten we ons gedrag veranderen. Gamification blijkt steeds weer een effectief middel om ingesleten gewoontes te veranderen en daardoor een hogere en betere omzet te bereiken. Hoe werkt het? Gewenst gedrag Arjon: ‘Het inzetten van een spel op de werkvloer is een leuk en daardoor effectief middel gebleken om gedrag te veranderen. In een spel kun je de werkelijkheid van iedere dag nabootsen en gewenst gedrag belonen met punten.’ Andere voordelen van spelen op de werkvloer zijn dat de teamspirit verhoogd wordt, mensen (weer) enthousiast worden en dat de acceptatie van vernieuwingen gemakkelijker en sneller verloopt. Belonen Een geslaagd voorbeeld van een bedrijf dat met succes een game inzette om zijn doelen te bereiken is Bruna. House of Performance ontwikkelde die voor hen. Arjon: ‘Zij kwamen bij ons omdat ze graag wilden dat hun medewerkers klantvriendelijker werden. Daarop zijn we gaan brainstormen. Bij de ontwikkeling van een spel kijk je naar wat de mensen doen, wat ze niet doen en vooral waaróm ze dat niet doen. Bij Bruna was duidelijk dat de mensen achter hun balie vandaan moesten komen. Dus zijn we een spel gaan bouwen waarin onder andere dat gedrag beloond zou worden.’ Klantbinding Ieder filiaal vormde een team, dat de strijd aanging met andere filialen. Om punten te verdienen werden ze bijvoorbeeld uitgedaagd een klant te vragen een recensie te schrijven over een nieuw boek dat paste bij zijn of haar leesbehoefte. De medewerker moest zich dus verdiepen in wat de klant graag las en vervolgens contact gaan leggen. Als de klant inderdaad een recensie schreef, kreeg hij een klein cadeautje en kwam zijn recensie met een boekwikkel in de winkel te liggen. De medewerker kwam achter de balie vandaan en kreeg hiervoor punten in de game en werd beloond met een mooie ervaring. De klantrelatie werd verstevigd en de klant is ook nog eens trots op het feit dat zijn recensie in de winkel lag. Iederee wint, dus! Meer kennis leidt tot hogere omzet Veel opdrachten gingen om het vergroten van kennis. Hoe meer kennis de medewerkers hebben, hoe gemakkelijker het werd om contact met klanten te zoeken. Dit werkt  niet alleen in retail maar bij ook accountmanagers bij banken of verzekeraars. Hierbij gaat het dan om leren breder te kijken en kennis van collega’s in te schakelen. Dat bereik je door in de game teams samen te stellen die bestaan uit specialisten en medewerkers van alle afdelingen. Geef ieder team de opdracht om samen te kijken naar wat de klant nodig heeft. Dan gaan adviseurs en specialisten hun kennis over sparen, beleggen, hypotheken en andere producten bundelen en krijg je een advies op maat. Klant blij, bank blij. Behalve tot hoge scores in de het spel, leidt deze nieuwe aanpak ook tot hogere omzet. In de retailorganisatie steeg de omzet van de deelnemende filialen met 8 tot 11 procent, vergeleken met filialen die niet aan het spel meededen. Klantvriendelijkheid Gamification is ook een goede manier om vaak abstracte kernwaarden concreet en inzichtelijk te maken. Door bepaalde vormen van gedrag te belonen en door collega’s elkaar daarop te laten beoordelen, raken de deelnemers snel vertrouwd met het nieuwe, gewenste gedrag. ‘Je kunt de mensen van Bruna een cursus geven om klantvriendelijker te worden, of je kunt ze door middel van een spel laten ervaren wat het ze oplevert’, zegt Arjon. Welke vorm zijn voorkeur heeft hoeft hij niet uit te leggen. Dilemma’s   Medewerkers worden meer en meer geconfronteerd met ethische dilemma’s: ga ik voor omzet op de korte termijn, of klantwaarde op de langer termijn? Wat doe je als bank of verzekeraar als je een klant een dure polis kunt verkopen die hij eigenlijk helemaal niet nodig heeft? In bedrijven die alleen maar bonussen zetten op de hoogte van de omzet, stellen verkopers zich die gewetensvraag waarschijnlijk niet eens. Maar hoe beloon je integer gedrag? Dat is niet zo ingewikkeld als het lijkt, stelt Van Lieshout. In een game kun je medewerkers keuzes laten voorleggen aan hun peers die de keuze waarderen aan de hand van bijvoorbeeld de waarden van het bedrijf. Zo komt het juiste gedrag in de game naar boven drijven en voelen medewerkers zich gesterkt om ernaar te gaan handelen. ‘Integriteit kan namelijk een flink hogere omzet tot gevolg hebben. Zodra je de klant centraal gaat stellen, in plaats van je omzet, leer je anders kijken. Gewoon leuk Met het spelen van een game maak je leren en presteren leuk. Je kunt het spel competitief maken als je met verkopers te maken hebt, maar het kan ook de teamgeest benadrukken, door opdrachten die er op gericht zijn om samen op te trekken. Zo wordt het niet alleen leerzaam, maar ook gewoon leuk. En het leidt ook nog tot een hogere omzet. Wat wil je nog meer! Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Continu Verbeteren’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door House of Performance. House of Performance is specialist in het radicaal verbeteren van prestaties op de werkvloer.

Performance verbeteren

De verkoopcijfers verdubbelen? Zo doe je dat

Je wilt meer omzet draaien, liefst op een duurzame manier. Daarvoor is vaak gedragsverandering noodzakelijk. Hoe realiseer je dat zo...

author Linda Huijsmans

clock 3,5 min

Groepsfoto_kweekvijver

Management

Leidinggevenden binden en boeien? Zo doet Gom dat

Leidinggevenden bij elkaar brengen om te voorkomen dat zij zich verloren gaan voelen. Hen binden en boeien en ontwikkelen in...

author Redactie

clock 3 min

Management

Integrale veiligheid. Ook in uw organisatie de sleutel tot succes?

Trigion helpt met het inrichten van een toekomstbestendige veiligheidsorganisatie vanuit een integraal proces.

author van onze partner

clock 0 min

Het succes van Zonnebrillen.com

Betaalstrategie

Hoe Zonnebrillen.com ongekend wist te groeien

Webshop Zonnebrillen.com kwam eind 2017 in handen van optiekketen GrandVision en groeide daarna nóg sneller dan voorheen. Hoe speelde het...

author Joost Peters

clock 3,5 min

Lopend vergaderen

Persoonlijke Groei

6 punten waar je op moet letten als je van lopend vergaderen een succes wil maken

We zitten te lang en te veel. Een vergadering kan het ideale moment zijn om juist even te bewegen tijdens...

author Hagar Jobse

clock 3 min

Waarom geregeld achter je bureau vandaan komen een goed idee is

Vitaal Leiderschap

Waarom geregeld achter je computer vandaan komen een goed idee is

Je gaat achter je computer zitten en begint aan die enorme stapel werk die je nog moet verzetten. Het lijkt...

author Hagar Jobse

clock 2,5 min

Squla abonnementsmodel

Betaalstrategie

Hoe Squla een onderwijsmarkt voor consumenten heeft gecreëerd

Het online abonnementsmodel voor content is pas sinds kort in opkomst. Online leerplatform Squla is één van de pioniers die...

author Joost Peters

clock 2,5 min

Vier trends om talent vast te houden

Goed werkgeverschap

Met deze vier trends worden werkgevers nog aantrekkelijker voor talent

Als medewerkers betekenisvol werk doen, en de missie van hun werkgever ondersteunen, is het voor werkgevers eenvoudiger om talent vast...

author Niels Vlot

clock 2,5 min

Marketing

In 5 simpele stappen de klantrelatie versterken

Dat je tijd en moeite in je klanten moet steken, weet iedere ondernemer. Want: zonder klanten geen business. En toch...

author Redactie MT/Sprout

clock 4 min

Hoe belangrijk is de huidige schaarste aan talent voor ondernemingen? ‘We komen uit een prachtige periode van economische groei, die nu lijkt te kantelen. De schaarste aan talent is op dit moment een belangrijke uitdaging voor de HR-functie. Dat hoor ik overal om me heen: we kunnen groeien, de marktvraag is groot, maar ik zoek de mensen om de groei te realiseren. Die vraag naar talent wordt alleen maar groter. Vooral in technologische profielen, in zorgfuncties en in het onderwijs.’ Welke gevolgen heeft de schaarste voor de manier waarop bedrijven met human resources omgaan? ‘HRM-aangelegenheden staan tegenwoordig hoog op de agenda bij bedrijven. Het gevolg is dat HR-verantwoordelijken een steeds strategischer positie innemen en een grotere beslissingsbevoegdheid in ondernemingen verwerven. Dat heeft ermee te maken dat de historische organisatiestructuur van veel bedrijven op losse schroeven staat. Het hiërarchische model, met een baas, daaronder een team van managers en teamleiders met een duidelijke beslissingsketen wordt vaker vervangen door nieuwe manieren van werken, waarin de participatie van medewerkers centraal staat. Daardoor ontstaat meer verbinding tussen de beslissers en de andere werknemers. Die transitie met succes realiseren een sleutelkwestie voor veel ondernemingen. In dat transformatieproces komt de rol van de HR-directeur prominent naar voren. Dat is echt een stille revolutie die niet alleen in creatieve hippe bedrijfjes vorm krijgt. Ook op productielocaties en in fabrieken merk ik dat er meer zelfsturing wordt toegepast en meer de verbinding tussen top en werkvloer wordt opgezocht.’ Meer engagement dus? ‘Ja, dat is goed te merken in medewerkersonderzoeken. We zien steeds meer dat een medewerkerstevredenheidsonderzoek één keer in de twee jaar met een late opvolging in veel gevallen niet meer voldoet. Dat is veel te traag voor nu – tegenwoordig wil iedereen tussentijds meten. Als de snelheid van de organisatie het toelaat, is elke vrijdag een nieuw meetmoment. Op vrijdag, want dan kun je op maandag al bijsturen. Die 2.0-versie van engagement is normaal geworden. En neem je die trend een stapje verder, dan zijn de contouren van de 3.0-versie al zichtbaar: op basis van wat de organisatie van zijn medewerkers weet, zijn toekomstige ontwikkelingen te voorspellen.’ Dat vraagt om gedigitaliseerde HRM. Hoeveel impact heeft die trend? ‘De digitale transformatie schudt de HRM-wereld op. De HRM-expertise verandert sterk door de mogelijkheden van tools die gebruik maken van HR-analytics en HR-tech. De grote trend is dat HRM’ers zichzelf transformeren van administratief dienstverleners tot business-partner in mensenzaken. Data-analytics maakt van HR-directeuren strategische verandermanagers van hun organisatie. Niet vreemd, de snellere concurrentiebewegingen in elke markt maken dat medewerkers sneller moeten beslissen en handelen – en zeker HRM-professionals. Blijkens ons rapport vindt die transitie al volop plaats in het bedrijfsleven. Maar ook de non-profitsector volgt de trend op de voet.’ U pleit ervoor meer verbinding te maken met elkaar. Hoe werkt dat? ‘De context van nu is nieuw, maar in de 35 jaar dat Great Place to Work bestaat, is de essentie onveranderd gebleven: succesvolle ondernemingen kenmerken zich door mensen die met elkaar in verbinding staan. Voor werkgevers is het de kunst in de relatie met je mensen aan de juiste knoppen te draaien, zodat mensen in de juiste richting bewegen binnen je bedrijf. Hoe werkgevers dat doen? Door hun mensen te verzorgen. Door ze zichzelf te laten ontwikkelen. In al die processen neem je als werkgever het initiatief. Voor mij wordt dat dé uitdaging van 2019: hoe blijven we in deze snelle wereld in verbinding met onze mensen? Want ondernemingen die dat realiseren, kunnen alle uitdagingen en veranderingen zonder meer aan.’ Waarom is dat voor werkgevers een grote uitdaging? ‘Hoe meer we digitaliseren, des te meer komt de menselijke verbinding onder druk te staan. We zijn wel altijd connected, maar niet altijd meer betekenisvol in verbinding. We regelen alles digitaal, maar voor persoonlijke gesprekken is minder tijd. Daar mijn weg in vinden is voor mij een persoonlijke uitdaging. In de waan van de dag neem ik sommige mensen al gauw te weinig mee in de ontwikkeling van onze organisatie. Want als leider ben ik vaak al drie stappen voor de groep uit. En ik weet: mensen vinden het prettig om die drie stappen zelf ook te maken. Als ik dus op zeker moment mijn oplossing presenteer, dan heb ik geen verbinding met mijn team. Dus het betrekken van je mensen, onderweg naar nieuwe beslissingen, dat is in deze tijd van snelle verandering dé uitdaging.’ Welke tips heeft u daarbij voor werkgevers? ‘Voor leiders: geef je mensen de ruimte, laat ze ervaring opdoen, stimuleer je mensen om zelf ondernemend mee te werken aan ontwikkeling van de organisatie. En steek energie in de uitdagingen van de balans tussen werk en leven. Want werk en leven integreren meer en meer. Het vanzelfsprekende van altijd bereikbaar zijn, maakt mensen voortdurend alert. Dat dat niet gezond is, is terug te zien in het groeiende aantal jongeren met burn-outklachten. De tegenbeweging is al gaande – een klant van ons stimuleert jonge mensen zichzelf niet te verliezen in een wereld met alleen maar prikkels. Bij dat bedrijf gaan om 17 uur de digitale connecties uit. Dan hoef je dus niet meer bereikbaar te zijn. Ik verwacht dat de roep om meer rust en stilte bij bedrijven sterker zal klinken.’

Goed werkgeverschap

Meer digitaal, meer verbinding en sneller veranderen – dé HR-trends van 2019

Schaarste aan talent, steeds snellere digitalisering, de opkomst van HR-tech – de wereld van de HR-directeur verandert razendsnel. Zo blijkt...

author Wilbert Geijtenbeek

clock 3,5 min

online fraude Ravelin Gerry Carr

Betaalstrategie

Online fraude en wat je eraan kunt doen

Online fraude bij webwinkels komt helaas nog altijd vaak voor. Oók in Nederland. Volgens Gerry Carr van Ravelin kan het...

author Joost Peters

clock 3 min

Persoonlijk Leiderschap

5 voordelen van offline marketing

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

author Wietze Willem Mulder

clock 2,5 min

ontwijkend gedrag column Manon Bongers

Management

Over de Spelen die we spelen

MT-columnist Manon Bongers hoort managers en medewerkers vaak zeggen dat ze zich storen aan elkaars gedrag, maar daar vervolgens niet...

author Manon Bongers

clock 2,5 min

Persoonlijk Leiderschap

Waarom bedrijven steeds vaker marketing via de brievenbus inzetten

Zonder een behoorlijke social media strategie lijk je tegenwoordig geen klanten meer te kunnen bereiken. Vooral jongeren zijn alleen nog...

author Wietze Willem Mulder

clock 2,5 min

Management

Zoek je als ondernemer een kantoorpand? Let dan op deze zaken

De speurtocht naar een bedrijfspand laat zich voor ondernemers omschrijven als een doolhof aan opties. Koop je of huur je?...

author Redactie MT/Sprout

clock 5,5 min