Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo kom je voor jezelf op

Niemand wil op zijn werk de voetveeg worden waar andere mensen overheen lopen. Maar wie niet opkomt voor zijn eigen belangen, kan al snel voor de kar van anderen gespannen worden. Vier tips om dat te voorkomen.

Niemand wil op zijn werk de voetveeg worden waar andere mensen overheen lopen. Maar wie niet opkomt voor zijn eigen belangen, kan al snel voor de kar van anderen gespannen worden. Vier tips om dat te voorkomen.
Je leest nu: Zo kom je voor jezelf op

Natuurlijk kun je even een andere collega helpen. Even een pakketje voor iemand naar de brievenbus brengen in je lunchpauze of helpen met die verhuizing van een aantal boeken naar een andere verdieping. Maar wie niet oplet met voor anderen klaarstaan, loopt de kans om uiteindelijk vooral met anderen bezig te zijn in plaats van met zijn eigen werk.

Het is makkelijk om toe te geven aan het verzoek van iemand anders: je voorkomt dat je jezelf uit moet leggen over wat je te doen hebt. Je voorkomt een conflict en je stelt niemand teleur. Je bent de held die je collega uit brand helpt, terwijl jouw werk wel even kan wachten toch?

Maar hoe aantrekkelijk bovenstaande hypothese ook mag klinken, uiteindelijk wordt iedereen er gelukkig van, behalve jij. En dus zul je toch dat conflict aan moeten gaan, die collega teleur moeten stellen. Maar hoe voorkom je dat je weer toegeeft, de volgende keer als een collega aan je bureau verschijnt? The New York Times geeft tips.

Wees assertief, niet agressief

Agressiviteit wordt soms verward met assertiviteit: het voor jezelf opkomen. Ben je egoïstisch als je voor jezelf kiest? Ondanks dat het misschien zo kan voelen, kun je je tegelijkertijd afvragen hoe vaak iemand iets voor jou doet. En waarom komt deze persoon naar jou toe? Omdat je de taak als beste kunt vervullen of omdat hij weet dat jij altijd ‘ja’ zegt?

Het verschil tussen agressief en assertief zit hem vooral in de toon. Neem het voorbeeld van een meningsverschil op werk. Waar een agressieve baas zijn geduld kan verliezen en roept dat anderen het maar op moeten lossen, zal iemand die voor zichzelf opkomt de pijnpunten benoemen zonder iemand anders naar beneden te halen. Het is volgens Randy J. Paterson, psycholoog en schrijver van het boek ‘The Assertiveness Workbook’ dé reden waarom assertieve mensen naast elkaar kunnen werken, waar agressiviteit plaats maakt voor één persoon op de apenrots.

Maar hoe zorg je ervoor dat je niet per ongeluk uit je slof schiet en andere mensen schoffeert? Zorg er vooral voor dat je op tijd ingrijpt, zodat emoties niet de overhand nemen. De angel eruit gehaald voor jezelf? Train je assertiviteit met de volgende tips

#1 Hou het kort

Zoals psychotherapeut Julie de Azevedo in The New York Times zegt: Nee is een hele zin. Je bent niet verplicht om een reden te geven waarom je niet kunt helpen. Heb je wel het idee dat de situatie erom vraagt? Hou het dan kort.

#2 Wees vriendelijk in het afwijzen van een uitnodiging

Uitgenodigd voor iets, maar geen zin/tijd om te gaan? Tenzij je nooit meer uitgenodigd wil worden, is het beter om niet te onvriendelijk te worden. Zeg bijvoorbeeld dat je blij was met de uitnodiging van vorige keer, maar dat het deze keer niet zo goed uitkomt.

#3 Argumenteer vanuit jezelf

Vind je iets vervelend of heb je iets niet gedaan? Beargumenteer dan altijd vanuit jezelf. Een collega die zegt je op zaterdag te gaan mailen? Zeg dat je dit weekend niet beschikbaar bent en maandag reageert. Wie zinnen beschuldigend met ‘jij’ begint, wijst iemand vooral op wat diegene fout heeft gedaan. En dat gaat zelden zonder escalatie.

#4 Pas de vijf seconden regel toe

Bekend van de Zwitserse schrijver Rolf Dobelli: de vijf seconden regel. Stelt iemand je de vraag om iets te doen, denk er dan vijf seconden over na voordat je antwoord geeft. Je bent gewend om automatisch ja te zeggen, maar die vijf seconden geven je de tijd om nét even wat langer na te denken.