Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo ga je om met mislukkingen

Na een mislukking wil je het liefst onder een steen gaan liggen om er nooit meer onderuit te komen. Maar helaas is dat niet mogelijk. Vijf tips om je te helpen om te gaan met falen.

Je leest nu: Zo ga je om met mislukkingen

Als iemand anders op zijn bek gaat hebben we allemaal de adviezen al klaar: ‘Ook de groten der aarden zijn ooit mislukt’, ‘van mislukken leer je’, ‘zonder mislukking geen succes’, enzovoort enzovoort.

Maar als je het zelf bent, voelt het net even anders. Als je contract niet wordt verlengd, je net naast een baan grijpt of je laatste project volledig in de soep loopt, heb je weinig behoefte jezelf voor te houden dat Gates en Jobs ook honderd keer mislukten voordat ze enorm veel succes kregen.

Maar toch bepaalt hoe je met je mislukkingen omgaat, hoe je verdere succes wordt bepaald. Sociaal psycholoog en coach Erin Baker zegt op Fast Company dat hoe je omgaat met falen samenhangt met je mindset. Heb je een fixed of een growth mindset?

Mensen met een fixed mindset zien hun vaardigheden als iets wat vastligt en daardoor nemen ze falen persoonlijk. Bij een mislukking zeggen deze mensen tegen zichzelf dat ze niet goed genoeg zijn en ze daarom niet het gewenste resultaat hebben behaald.

Mensen met een growth mindset zien een mislukking niet als het einde van een ontwikkeling, ze zien het als een integraal onderdeel van een groeiproces en ze geloven dat hun kwaliteiten zich kunnen ontwikkelen. Falen stopt ze niet in hun ontwikkeling, het daagt ze uit om nieuwe dingen te proberen.

Gelukkig voor degenen met een fixed mindset blijkt een growth mindset aan te leren. We geven vijf manieren waarop je jezelf kunt leren beter om te gaan met mislukkingen.

#1. Zoek naar uitdagingen

Mensen met een fixed mindset zien een uitdaging als een nieuwe gelegenheid om te mislukken en zullen liever weglopen dan hem aangaan. Maar door uitdagingen uit de weg te gaan, bevestig je juist negatieve ideeën die je al over jezelf hebt. Baker raadt aan om klein te beginnen bij het zoeken naar uitdagingen en niet meteen iets te nemen dat je leven op zijn kop zet als je mislukt. Deze kleine uitdagingen geven vertrouwen en mocht je toch falen, dan kun je oefenen met er weer bovenop komen.

Het nieuwe Magazine van MT

#2. Neem de tijd om te reflecteren

De beste manier voor jezelf om te bewijzen dat je meer kan dan je denkt, is door te zoeken naar bewijs. Door een dagboek bij te houden van je prestaties, kun je jezelf motiveren om in de toekomst uitdagingen aan te gaan. Het dagboek werkt als bewijsmateriaal voor je hersenen dat je het kan en dat je in het verleden succesvol was.

#3. Neem het woord ‘nog’ op in je vocabulaire

Elke keer dat je tegen jezelf zegt dat je ergens niet klaar voor bent, of dat je iets niet kan, voeg er dan het woord ‘nog’ aan toe. Dus als je gevraagd wordt om te spreken op een bijeenkomst en je eerste gedachte is dat je dat niet kan, zeg dan in je hoofd: ‘ik kan dat nog niet’. Dat geeft je de tijd en de mogelijkheid om het wel te leren.

#4. Kijk als een buitenstaander

Het is heel makkelijk dat als je je slecht voelt over een mislukking om medelijden met jezelf te hebben. Maar voorkom dat het uit de hand loopt en je in een negatieve spiraal terecht komt waarin je jezelf continu beklaagt. Probeer daarom je mislukking als een buitenstaander te bekijken. Analyseer de keuzes die je hebt gemaakt en de gevolgen ervan. Door er als iemand anders naar te kijken voorkom je dat je wegzakt in een spiraal van zelfmedelijden.

#5. Vier de kleine overwinningen

Om je angst voor mislukkingen te overwinnen, helpt het om alle successen te vieren. En als de kleine overwinningen toenemen, word je mentaal klaar voor grotere uitdagingen.

Dit artikel is een herplaatsing van een artikel dat eerder bij MT verscheen.