Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Waarom je na iedere 52 minuten een pauze moet inlassen

Met het huidige thuiswerken wil je nog weleens de concentratie verliezen. Door het slim inplannen van pauzemomenten kun je dit effect tegengaan.

Focus lijkt hét toverwoord dat je verder brengt: als je maar genoeg aandacht besteedt aan één doel dat je heel graag wil bereiken, dan komt dat vanzelf goed. Wat je aandacht geeft, voed je immers en groeit dus vanzelf, toch? De Amerikaanse onderzoeker Srini Pillay is het daar niet mee eens. ‘Enkel focussen zorgt ervoor dat je minder interesse of gevoelens krijgt voor wat in jouw ogen randzaken zijn. Terwijl dat juist voor nieuwe ontdekkingen en wegen kan zorgen,’ aldus de therapeut en assistent-professor psychiatrie aan Harvard Medical School. ‘Bovendien zorgt focus voor tunnelvisie. Je hebt zoveel aandacht voor één punt, dat de rest niet meer belangrijk is.’ Een voorbeeld dat zijn theorie onderstreept is het bekende gorilla-experiment. Mensen wordt gevraagd zich enkel op de witte spelers te concentreren en te tellen hoe vaak zij de bal naar elkaar overgooien. De gorilla die ondertussen door het beeld loopt, wordt door velen totaal over het hoofd gezien. ‘Je krijgt last van tunnelvisie en ziet dingen die belangrijk zijn niet.’ https://www.youtube.com/watch?v=vJG698U2Mvo Als tweede voorbeeld noemt Pillay de opkomende digitalisering in veel beroepen. ‘Stel dat je accountant wil worden en daar zo gefocust op bent dat je niet doorhebt dat robots straks veel van je werk kunnen overnemen. Durf je ook naar andere zaken te kijken, dan zul je er eerder een managementcursus naast gaan volgen, in plaats van je blind te staren op het beroep dat je uit wil oefenen.’ Rustmomenten Maar hoe moeten we dan ons doel bereiken? Volgens Pillay ligt het antwoord in ‘ontfocussen’: af en toe ons brein de rust geven om op te laden, zodat we daarna weer gefocust aan het werk kunnen. ‘Wie enkel focust en begint om 9 uur ‘s ochtends, is aan het eind van de werkdag bekaf. Wie zichzelf af en toe rust gunt, kan veel langer geconcentreerd werken.’ Dat rustmoment wordt nog te vaak opgevuld met scrollen op Facebook of even je mail checken. Volgens Pillay is het juist van belang om je brein écht rust te geven. ‘Ga even naar buiten of zoek een rustig plekje en ga dagdromen. Door je echt op iets anders te focussen, zul je je brein daarna weer optimaal kunnen gebruiken voor dat moeilijke vraagstuk of het voorbereiden van die lastige presentatie.’ Nieuwe ontdekkingen De achterliggende gedachte van zijn uitspraken is te vinden in het aantal beslissingen dat we onbewust maken. ‘Slechts 2 procent van onze mentale activiteiten worden bewust uitgevoerd. Heel vaak maak je onbewuste keuzes, maar we geloven vooral dat de focus ons het succes heeft opgeleverd. Je hebt vijf stappen bewust gezet, maar ondertussen heb je 55 andere keuzes onbewust gemaakt. Welke je precies naar het succes hebben geleid, is niet duidelijk.’ Pillay benadrukt dat enkel ontfocussen ook niet goed is. ‘Het is juist de combinatie die het zo waardevol maakt.’ Bovendien is ontfocussen goed voor je creativiteit. ‘Door even helemaal nergens aan te denken, is je brein in rust en maakt het nieuwe connecties. Dat leidt tot nieuwe ingevingen. Het is geen wonder dat nieuwe ideeën vaak tot ons komen op de moment dat we niets doen.’ Die nieuwe ontdekkingen kunnen een hoop opleveren. ‘Medicijnen die tegen een hoge bloeddruk getest werden, bleken ook haargroei te bevorderen. Een aantal jaar later werd het middel voor kalende mannen op de markt gebracht. Dat was niet gebeurd als de onderzoekers zich enkel hadden gefocust op hetgeen dat ze oorspronkelijk onderzochten.’ Slapen Wie zelf wil ontfocussen op de werkvloer, kan volgens Pillay simpel beginnen. ‘Technieken zijn makkelijk in je dag te implementeren en zullen er uiteindelijk voor zorgen dat je productiviteit uiteindelijk omhoog gaat.’ Als voorbeeld noemt hij de dip die veel mensen ervaren na de lunch of rond 16.00 uur. ‘Kies je ervoor om op zo’n moment even een powernap van 20 minuten te doen, dan kun je daarna weer veel productiever aan het werk.’ Voorwaarde is wel dat een werkgever daarvoor open moet staan. ‘Je kunt natuurlijk even onder je bureau gaan liggen, maar een manager die oog heeft voor de rust van zijn medewerkers zal daar uiteindelijk de vruchten van plukken.’ Technieken die iets meer geaccepteerd zijn behelzen onder andere het krabbelen van kleine tekeningen op papier (‘Fijn om je hoofd leeg te maken’) en het maken van een lange lunchwandeling. ‘Op die manier ben je even helemaal uit de werkomgeving.’ Moed Wie eenmaal weet hoe hij de optimale combinatie van focus en ontfocus kan bereiken, zal volgens Pillay niet alleen productiever, maar ook creatiever worden. ‘Doordat je brein nieuwe verbindingen maakt, zul je meer kunnen denken in mogelijkheden. Dat brengt je verder: bedrijven als Facebook en Amazon ontstonden niet uit een realiteit, maar uit de mogelijkheid die de oprichters zagen.’ Het ontfocussen vraag wel om een bepaalde houding: ‘Je hebt moed nodig en je moet niet bang zijn om dingen te verliezen. Natuurlijk is het het veiligst om te blijven op de plek die je kent, maar het levert meer op om je buiten de gebaande paden te begeven.’ Het is vooral de angst die ons tegenhoudt om breder te kijken dan hetgeen waar we op focussen. ‘Maar de vrijheid die daarmee gepaard gaat, zal uiteindelijk wel het meest opleveren.’ Srini Pillay spreekt op donderdag 21 september tijdens een seminar van The School of Life over zijn nieuwe boek: Minder focus, meer effect.
Je leest nu: Waarom je na iedere 52 minuten een pauze moet inlassen

Ieder kantoor (of tegenwoordig eerder: thuiskantoor) heeft ze: collega’s die onverstoorbaar doorwerken. Het liefst sluiten ze zich helemaal af van hun naasten, met koptelefoon op of zelfs door in een aparte ruimte te gaan zitten. Small talk is aan dit type collega allerminst besteed, want deze harde werker wil doorrr: rammen, rammen, rammen!

Pauze nemen

Wat blijkt echter uit onderzoek uit 2019 door de Draugiem Group? Op het eind van de dag zijn deze mensen minder productief geweest dan hun collega’s die af en toe een gesprekje met elkaar aanknopen. Onderzoekers vergeleken werknemers die stoïcijns doorwerkten met collega’s die wél af en toe een pauzemoment inlasten. Het ideale werkritme bleek te bestaan uit 52 minuten (jep, op de minuut nauwkeurig) noeste arbeid, gevolgd door maar liefst 17 minuten pauze.

Wie deze truc uitvoerde was gedurende de 52 minuten werktijd meer gefocust dan de doorrammende werkbijen. Essentieel bij deze strategie is dat je tijdens je werk niet je mail of social media (damn you, Slack!) bijhoudt. Hierdoor raak je uit je flow, aldus de onderzoekers. De mens, zo stellen zij, is als het ware geprogrammeerd om grofweg een uur geconcentreerd te kunnen werken. In ons brein kunnen we zolang hoge activiteit laten plaatsvinden. Na dat uur gaat ons brein daarentegen over op lage activiteit werk.

Doe iets anders

Werknemers die meerdere malen per uur pauzes inlasten, waren dan wel minder productief dan degenen die dit pas na 52 minuten deden, toch wonnen zij het nog van de stoïcijnse werkadepten. Belangrijk bij het inlassen van pauzemomenten is wel dat je iets totaal anders dan werk gaat doen. Werk je dezer dagen thuis, zoals de meeste managers en leiders, dan zou je bijvoorbeeld de was kunnen ophangen of de planten water geven. Een stuk wandelen, een magazine lezen of met collega’s praten zijn de beste manieren van pauzeren. Zolang je je pc-scherm maar even uitdoet. Ook de smartphone wegleggen doet wonderen – zo verminder je je telefoonverslaving.

In het boek Grip doet oud-Blendle-medewerker Rick Pastoor onder meer een pleidooi voor het periodiek checken van je mail. Laat je mailscherm niet de hele dag in je tabbladen staan, maar check je mail driemaal per dag, adviseert hij: ’s ochtends, rond het middaguur en aan het einde van de middag.  Pastoor zei er in 2019 over tegen Sprout: ‘Ik ben 10 maanden geleden vader geworden. Als ik bij mijn dochter thuis ben, wil ik niet ondertussen mijn mail checken. Je kan jezelf forceren om niet te mailen, maar ik zeg: plan overdag drie momenten voor je mail, zodat je het thuis onder controle hebt, en je jezelf niet hóeft te forceren.’

Werkdoelen op orde

Maar goed, pauzes dus. Zijn er naast het verhogen van de productiviteit nog andere voordelen te benoemen van het nemen van periodieke pauzes? Jazeker! Pauzes helpen je om je werkdoelen beter op orde te krijgen, blijkt uit een artikel op Harvard Business Review. Bedenk maar: als je de hele tijd bezig bent met een bepaalde taak verlies je gemakkelijk focus. Door even pauze te nemen, zoom je als het ware uit, waardoor je je initiële doelen weer beter voor de geest kunt halen.

Daarnaast word je creatiever door geregeld pauzes te nemen. Tijdens je werk zit je brein in de focusstand, maar tijdens pauzemomenten krijgt deze de vrijheid. Al zul je het niet zeggen, de activiteit in ons brein neemt toe zodra we ons brein vrijaf geven, blijkt uit Canadees onderzoek. Het is dan ook niet zomaar dat we onze ware eureka-momenten krijgen tijdens het wandelen of onder de douche. Je brein heeft de vrijheid om te dagdromen en ziet plots verbanden die je in je ‘geconcentreerde stand’ niet zag.