Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Visualisatie van teksten is essentieel voor effectieve communicatie

We weten het allemaal wel, dat informatie beter blijft hangen als er een visuele weergave van is. Maar nemen we in de praktijk ook echt de moeite om informatie zo te presenteren? Meestal niet. Tijd voor verandering dus!

Als er bij complexe beschrijvingen naast tekst ook een afbeelding (of foto) staat, begrijpen mensen het beter. Zo bleek uit een studie dat maar liefst 95% van de deelnemers beter in staat was om complexe medische informatie te begrijpen toen er foto’s bij werden geplaatst, in tegenstelling tot de deelnemers die alleen maar tekst gepresenteerd kregen. En dit geldt niet alleen voor het begrijpen van complexe informatie, maar voor alle vormen van communicatie. Visualisatie van teksten is dus onmisbaar als je jouw boodschap effectief wilt overbrengen.

Workshop van Hubert de Groot waarin je visualisatie van teksten leert

Zo zien we dat ook non-verbale communicatie extreem belangrijk is. Volgens psycholoog Albert Mehrabian is maar liefst 93% van de communicatie non-verbaal. Uit zijn Silent Messages-onderzoek blijkt dat non-verbale elementen van communicatie voornamelijk van belang zijn bij het uiten van je gevoelens. En dat is dus wat we werkelijk willen weten. Daarom vertrouwen we meer op de toon van een stem en wat we zien, dan op wat iemand daadwerkelijk zegt. Zo zie je hoe bepalend de visuele weergave van informatie is.

Drie redenen waarom visualisatie van teksten zo belangrijk is:

#1 Het stimuleert creativiteit

Als je met beelden gaat werken, trek je de aandacht. Het is veel plezieriger om te kijken naar beelden dan naar tekst. Er ontstaan namelijk sneller associaties bij beelden en je roept er sneller emoties mee op waardoor de kijkers betrokken zijn. Je kunt dus heel goed gebruik maken van beelden om de creativiteit te stimuleren en ideeën te bedenken.

#2 Het leidt tot nieuwe inzichten

Complexe informatie is moeilijk te begrijpen wanneer het alleen in tekst wordt gepresenteerd. Wanneer je de informatie gaat tekenen, schematiseren of op een andere manier visueel maakt, maak je de informatie meer concreet. Je ziet op deze manier eerder het grotere plaatje en vaak verduidelijkt het de onderlinge verbanden waardoor het je tot nieuwe inzichten brengt.

#3 Het maakt informatie begrijpelijk

Als je een idee wilt presenteren aan een groep, moet het begrijpelijk en concreet zijn. Het visualiseren helpt je om keuzes te maken waardoor je meer focust op de essentie van de informatie die je wilt overbrengen. Het publiek moet deze essentie snappen en de urgentie zien en voelen en overtuigd worden van wat jij ze wilt meegeven. Als mensen het ‘zien’ en voelen, komen ze pas in beweging. Visualiseren helpt daarbij.

Visualiseren als teambuilding

Visualiseren is veel meer dan plaatjes zoeken bij een bestaande tekst. Het is een effectief instrument voor het bedrijfsleven om mensen in beweging te brengen. Zeker als er aan de randvoorwaarden wordt voldaan, is het vooral heel inspirerend en leerzaam om ideeën visueel in beeld te brengen. En vooral om dat samen te doen.

Visualisatie van teksten kun je leren bij Hubert de Groot

Wil je dat laatste zetje krijgen en leren hoe je in jouw werk meer kunt visualiseren? Hubèrt de Groot is visual facilitator en procesbegeleider. Bij het seminar van Simon Sinek verzorgde hij samen met Jeroen Blijsie een visual van drie bij twee meter met daarop de inhoud van Simons verhaal.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij geeft de ‘Workshop Visualiseren en Faciliteren‘ waarvoor je niet hoeft te kunnen tekenen, maar wel meteen met visualiseren aan de slag gaat. Stap ook die drempel over en zorg dat jouw communicatie effectiever wordt!

Workshop visualiseren en faciliteren