Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Van commercieel PR-bureau naar non-profit: ‘Het voelt soms alsof ik aan het reizen ben’

Marnix Geus was jarenlang ondernemer in de PR. Tot hij zijn aandelen verkocht en een non-profit oprichtte. ‘Ik wil een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld en niet pas mijn dromen verwezenlijken als ik met pensioen ben.’

Je leest nu: Van commercieel PR-bureau naar non-profit: ‘Het voelt soms alsof ik aan het reizen ben’

Andere ondernemers laten groeien, een fijne werkplek creëren voor collega’s, vluchtelingen helpen: altijd heeft Geus een sterke drang gehad om iets te betekenen voor anderen. Hij maakte zijn onderneming ‘Het PR Bureau’ groot en schreef het boek ‘MensenHandel’, over een menselijke omgang op de werkvloer. Tegenwoordig maakt hij zich met zijn non-profit ‘The Present Movement’ sterk voor vluchtelingen.

‘Als twintiger had ik drie dromen. Ondernemen, een boek schrijven en iets betekenen voor de wereld. Mensen stellen hun dromen vaak te lang uit, ik wil ze niet pas na mijn pensioen verwezenlijken. Daarom vond ik het na jaren in het gehaaste bedrijfsleven tijd om voor mijn volgende grote droom te gaan: een zinvolle bijdrage leveren aan de wereld. Bij Het PR Bureau vond ik die voldoening niet meer. Mooi als Unilever dankzij onze PR meer ijsjes verkocht of dat we met een campagne de Telegraaf haalden, maar ik wilde méér betekenen.’

Crowdconsulting

Met The Present Movement koppelt Geus ondernemers aan NGO’s die vluchtelingen helpen. ‘Veel MKB’ers zijn op zoek naar zingeving, maar vaak weten ze niet goed waar te beginnen. Daar helpen we mee. Tijdens meet-ups geven we het podium aan initiatieven of NGO’s met een vraagstuk. Samen met het ondernemende publiek brainstormen we over oplossingen, crowdconsulting noemen we dat. Vaak ontstaan er tijdens die meet-ups concrete projecten: ondernemers stellen expertise, geld of spullen beschikbaar.’


Geus checkt regelmatig bij organisaties wat ze nodig hebben, zowel op product- als dienstenniveau. Dat kan gaan om tandenborstels, maar bijvoorbeeld ook om psychologen die workshops geven aan mensen die in vluchtelingenkampen werken. ‘Het liefste zie ik dat ondernemers vanuit hun corebusiness iets bijdragen.’

Momenteel werkt hij aan een gericht ‘productaanbod’, commerciële diensten als workshops, in company meet-ups of impact trips voor ondernemers. ‘Die bieden we in samenwerking met NGO’s aan. Vluchtelingenorganisaties hebben ondernemers net zo goed iets te bieden, bijna iedereen zoekt naar inspiratie en zingeving. Is het niet voor de ondernemer zelf, dan wel voor zijn of haar team.’

Reizen

Hoewel Geus veel overeenkomsten ziet met het runnen van een commercieel bedrijf, ervaart hij ook verschillen. ‘Zat ik eerst in een PR-bubbel van hoogopgeleide hockeymeisjes, nu leer ik veel meer verschillende mensen en culturen kennen. Daardoor voelt het soms alsof ik aan het reizen ben. Continu raak ik geïnspireerd door de bijzondere mensen die ik ontmoet en met wie ik mag samenwerken. ’

‘Daarnaast heb ik, in tegenstelling tot mijn vorige onderneming, nu vrijwel geen budget en moet ik een team zien vast te houden en motiveren zonder dat ik ze kan betalen. Dat maakt het ook moeilijk om vrijwilligers aan te spreken op deadlines en kwaliteit.’

En zo lang je mensen niet kan betalen, moeten medewerkers er ook een inkomen naast genereren. ‘Daardoor heb ik soms het idee dat er te veel op mij aankomt, op die momenten voel ik me alleen. Dat is natuurlijk niet zo, ik ben enorm trots op iedereen die wil meebouwen en onder de indruk van hoeveel je met vrijwilligers kunt bereiken. Het voelt simpelweg anders dan een kantoor vol collega’s.’

Meditatie

Door de beperkte resources gaan de zaken in een non-profit wat langzamer dan in een snelgroeiend commercieel bedrijf. ‘Een leerproces, want ik ben altijd erg ongeduldig geweest. Voorheen dacht ik dat ongeduld ook positief kon zijn, dat de ongeduldige mensen per definitie de kartrekkers zijn en de to do-lijstjes wegwerken. Inmiddels zie ik dat ongeduld nergens goed voor is, ik heb het altijd verward met drive en daadkracht.’

Geus moest zijn ongeduld leren omzetten in het bewaren van rust. Eén van de dingen die hem daar bij helpt is meditatie. ‘Iedere dag sta ik rond zes uur op. Zodat ik, voordat het hele gezin wakker wordt, een uur kan mediteren. Het leert me om minder gestrest op een doel te jagen. Ik heb meer geduld, aandacht en kan beter luisteren naar anderen. Niet alleen in mijn werk, ook in het gezin. Daarnaast ervaar ik meer tijd in een dag, doordat ik bewustere keuzes maak. Dat scheelt behoorlijk wat stress, frustratie en energie.’

Europa

‘Een onderneming is pas geslaagd als het zonder de oprichter kan en daarom wil ik mezelf uiteindelijk overbodig maken, zoals ik dat eerder heb gedaan in mijn pr-bureau. Met The Present Movement wil ik zoveel mogelijk mensen bereiken en bewust maken, maar het liefst heel veel ondernemers betrekken en activeren. Uiteindelijk willen wij in meer Nederlandse steden meet-ups organiseren en op den duur ook breder in Europa.’

Stiekem is Geus al bezig met zijn volgende droom: het oprichten van een label met een verhaal rondom de vluchtelingenthematiek. Een kleding- en lifestylemerk, dat kan uitgroeien tot een winkel of keten. ‘Want commercie en goeddoen gaan wat mij betreft prima samen.’