Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Sober October: zo vervang je de gewoonte van alcohol na een lange werkdag

Deze maand proberen mensen onder de noemer ‘Sober October’ van de drank af te blijven. De grootste valkuil? Het uur na werk waar je jezelf een glas alcohol inschenkt en even loskoppelt van je dagelijks bezigheden. Zo zorg je voor de nodige afleiding - die ook voor ontspanning zorgen.

Je leest nu: Sober October: zo vervang je de gewoonte van alcohol na een lange werkdag

#1. Vervang de oude gewoonte voor een nieuwe

Is het jouw gewoonte om na een lange dag thuiswerken op de bank te ploffen met een glas wijn? Jouw ultieme ontspanning als je met een biertje wat tv kan kijken na een dag achter je laptop zitten? Grote kans dat je dan voor de bijl gaat tijdens een maand drooglegging.

Wie het toch probeert, doet er goed aan om deze gewoonte voor een nieuwe in te ruilen. Of je nou gaat wandelen om je werkdag af te sluiten, fietsen, een stuk gaat hardlopen of onder de douche gaat staan – als je maar iets doet waarmee je je lichaam duidelijk maakt dat het eind van de werkdag voorbij is. Op die manier maak je een duidelijke scheiding tussen je werkdag en privéleven, zelfs nu die zich grotendeels in dezelfde ruimte afspelen.

#2. Zoek naar een non-alcoholisch alternatief

Wie teveel naar de smaak van alcohol verlangt, kan het lichaam makkelijker voor de gek houden dan gedacht. Denk aan alle non-alcholische biertjes en wijnen die er zijn. Meer een cocktail type? Ga op zoek naar smaken die overeenkomen met je favoriete drankje, zonder de alcohol toe te voegen. Het is het ritueel van het hebben van een drankje dat veel zwaarder weegt dan het drankje zelf.

#3. Vraag je af waar je lichaam écht behoefte aan heeft

Ken je dat gevoel dat je hebt als je op een feestje staat en je bij elk drankje denkt: waarom niet? Alcohol drinken komt vaak voort uit een gewoonte, zonder dat we daar actief bij nadenken. Voel je de volgende keer de behoefte opkomen om naar de fles te grijpen, bedenk je dan waar je eigenlijk behoefte aan hebt. Ontspanning? Stress even kwijtraken? Gezelligheid? Al die behoeftes zijn ook prima anders op te lossen. 

#4. Eet suiker – maar niet teveel

Grote kans dat je gedurende een periode van onthouding zin krijgt in snoep en andere zoetigheid. Het is je lichaam dat verlangt naar de suikers die het normaliter via alcohol binnenkrijgt – een klein glas witte wijn bevat ongeveer anderhalve theelepel aan suiker. Doordat je minder suiker binnenkrijgt, is het minder problematisch om eens een stuk chocolade te eten. Al geldt ook hierbij weer: met mate.

#5. Beperk caffeine

Dit klinkt voor sommigen misschien een dubbele materling, maar wie een hoop koffie op een dag drinkt, heeft vaak een glas wijn nodig om uit de caffeine high te komen. Omgekeerd helpt de eerste kop koffie van de dag je om de laatste roes van de alcohol van de dag ervoor te verwijderen. Wie nu geen alcohol drinkt, heeft dus minder caffeine nodig.

#6. Pas je agenda aan

Heb je veel borrels in je agenda staan? Grote kans dat je vroeg of laat voor de bijl gaat. Wie niet in de verleiding wil komen om deze maand een alcoholische versnapering te nemen, doet er goed aan de agenda zodanig in te richten dat de kans op een misstap het minst groot is.