Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Nederlandse werknemers ontevreden over hun baas’

Bedrijven wekken graag de indruk dat ze alleen gemotiveerde medewerkers in dienst hebben, maar de praktijk is anders. Bijna een kwart van alle Nederlandse werknemers gaat met tegenzin naar haar of zijn werk. ‘Het is niet normaal dat 11 procent van alle werknemers hun leidinggevende als een dictator omschrijft.’

Stress door baas Photo by Gift Habeshaw/Unsplash
Je leest nu: ‘Nederlandse werknemers ontevreden over hun baas’

Als het gaat om vooruitgang valt er nog behoorlijk wat winst te behalen in de kwaliteit van management. Die conclusie mag wel getrokken worden op basis van een recent onderzoek, uitgevoerd door trainings- en adviesbureau PER4MANCE.

‘Schokkende resultaten’

Het bureau was benieuwd hoe het nou daadwerkelijk zit met de motivatie van werknemers in Nederland. Aan het onderzoek deden 7536 mensen mee. De resultaten zijn schokkend te noemen, laat initiatiefnemer en managing director Frits Galle weten. ‘Het probleem is niet alleen dat 10 procent van alle werknemers stress ervaart. Een groter probleem is dat 62 procent geen energie haalt uit zijn werk. Bijna 22 procent van de medewerkers gaat zelfs met tegenzin naar zijn werk en verlangt op maandag al naar het weekend.’

Leidinggevende werkt demotiverend

De omgang met de leidinggevenden blijkt een belangrijke demotiverende factor. Liefst 65 procent haalt geen of nauwelijks werkplezier uit de samenwerking met haar of zijn leidinggevende. Velen noemen hen zelfs inspiratieloos. Maar het kan nog erger.

Een kleine maar substantiële minderheid van 11 procent van alle werknemers velt een nog harder oordeel over hun manager. Ze noemen hem of haar een dictator: een dominante en dwingende persoon wiens focus voornamelijk gericht is op controle.

Galle herkent ze wel: ‘Vaak zijn dit heel afstandelijke leidinggevenden die weinig ophebben met medewerkers en kortaf en directief communiceren. Het gaat hen om doelen bereiken en daar moet alles voor wijken. Dit werkt echter averechts, medewerkers gaan hun inspanning tot een minimum beperken.’

Zo moeilijk hoeft het niet te zijn

Op basis van de uitkomsten is eind 2019 het boek Ik ben er helemaal klaar mee gepubliceerd. In het boek staan ook veel voorbeelden van organisaties die met praktische stappen de sfeer in hun organisatie verbeterden. Een softwarebedrijf dat elke maand een prijs uitlooft voor de beste mislukking. Een marketingbureau waarvan de medewerkers elkaars salaris beoordelen met een app. Streamingdienst Netflix, dat geen vakantiebeleid heeft: je mag zoveel dagen opnemen als je nodig denkt te hebben. Een directeur die een bezuinigingsronde afkondigde en het goede voorbeeld gaf door zijn Audi A5 in te ruilen voor een Skoda.

‘Het kan anders, en zo moeilijk is het niet eens om het tij te keren,’ vindt Galle. Samen met medeauteurs en managing partners Marcel van Wiggen en Gerard Vriens beschrijft hij hoe leidinggevenden zich duidelijker, meer collegiaal en mensgerichter moeten gaan opstellen. ‘Dat mag je niet alleen van ze verwachten, ik vind dat eigenlijk minimumeisen.’ Al wil hij wel benadrukken dat iedereen moet meedoen als we willen zorgen dat we allemaal meer plezier willen krijgen in ons werk.