Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moderne werkplek? Met alleen stilteruimtes ben je er niet

Ok, een kantoortuin is misschien toch niet hét antwoord, maar wat is dan wel een goede moderne werkplek? Stap 1: kijk verder dan efficiëntie, aldus Mike Gedye, Executive Director bij vastgoedorganisatie CBRE.

The Core in Amsterdam - kantoortuin moderne werkplek
Foto: CBRE

Geluidsoverlast, vermoeidheid, concentratieverlies: artsen en ergonomen maken zich zorgen over de kantoortuin. Dergelijke open ruimtes met meer dan 8 man personeel maken ons ziek, aldus een rondgang door het televisieprogramma De Monitor. Wat de moderne werkplek heet, is lang niet altijd de beste optie.

Dat ziet ook Mike Gedye, executive Director bij de internationale vastgoedorganisatie CBRE en expert op het gebied van workplace strategy. ‘Er bestaat veel verwarring. De vernieuwingen volgen elkaar in zo’n rap tempo op. Bij veel organisaties zijn ze bang om te investeren in iets dat misschien alweer verouderd is op het moment dat het in werking treedt.’

Moderne werkplek draait niet alleen om efficiëntie

Juist daarom is het belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er speelt, benadrukt hij. Met name de fundamentele verandering die de laatste twee, drie jaar heeft plaatsgevonden moet men niet onderschatten, aldus Gedye. We focussen ons al te gemakkelijk op efficiëntie en flexibiliteit. Terwijl het steeds duidelijker wordt dat dit slechts onderdelen zijn van een geheel dat nog veel meer aandachtspunten beslaat.

Met alleen flexplekken en stilteruimtes ben je er namelijk niet, vervolgt hij. Sterker nog, ze kunnen je goede bedoelingen juist volledig tegenwerken. ‘Wist je dat de gemiddelde medewerker binnen een grote organisatie op die manier zó dertig minuten kwijt is aan het zoeken naar de plek waar hij die dag aan het werk gaat? In een agile omgeving een specifiek persoon of je teamleden vinden, kan tegenwoordig een behoorlijke uitdaging zijn.’ Dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Gemakkelijk afgeleid

En dan die open werkomgeving: het kost iemand twintig minuten om zich weer te kunnen concentreren nadat die persoon verstoord is, vervolgt Gedye. ‘Dat gebeurt gemakkelijk meerdere keren op een dag. Gezien dit telt voor het grootste deel van je workforce, kun je wel nagaan hoeveel kostbare tijd je iedere dag daarmee verliest binnen je gehele organisatie.’

Daarom houdt de voorhoede op dit gebied zich heel bewust bezig met de journey die de medewerker aflegt, legt de werkplekspecialist uit. De customer journey, maar dan intern. Consumer flow, noemt hij het ook wel. Op die manier zorg je dat medewerkers ook daadwerkelijk wat hebben aan bijvoorbeeld de flexibiliteit die je biedt, in plaats van dat het vooral irritaties oproept en frictie veroorzaakt.

Stress voorkomen én opvangen

Maar het gaat verder dan dat. Hoeveel medewerkers komen niet al gestrest aan op kantoor, geërgerd vanwege bijvoorbeeld files? Om te zorgen dat een werknemer gezond en gelukkig is, en dus op zijn best presteert, zou je ook dat moeten kunnen ‘opvangen’ met een werkplek, aldus Gedye. Daarnaast spelen persoonlijkheidskenmerken een grote rol. Iemand die heel introvert is, heeft andere behoeften dan een extraverter persoon.

Gedye ziet dat technologie ons meer en meer gaat helpen om die individuele ‘eisen’ in te willigen. ‘Stel je voor: waar je nu na het opstaan op je telefoon een pushmelding krijgt met het weerbericht, kan ik me voorstellen dat je in de toekomst een melding krijgt met de beste werkplek voor jou voor die dag. Gebaseerd op de taken die in je agenda staan ingepland.’

Delen van data

Door het samenvoegen van data kan zo’n systeem zelfs weten of je graag bij het raam zit, misschien liever aan een sta-bureau werkt en op welk moment van de dag je totale rust om je heen wil. ‘Uiteindelijk is het doel om een naadloze ervaring te creëren die leidt tot zo min mogelijk gedoe. Bovendien is je kantoor een perfecte showcase om de waarden binnen je organisatie én van je merk te etaleren.’

De grote uitdaging daarbij: hoe gaan we om met veiligheid en privacy, als we straks nog meer (en persoonlijkere) data gaan delen? ‘Uiteindelijk gaat het om vertrouwen. Je moet als organisatie duidelijk maken dat de data in dienst staan van het welzijn van de medewerker, niet dat je die gegevens misbruikt om te controleren wie harder werkt dan de ander, met als doel financieel gewin.’

Wat wensen je medewerkers?

Overigens is het wel degelijk zo dat medewerkers eisen stellen als het om de werkplek gaat. Daarbij komt dat met name de jongere generatie op zoek is naar werk dat in lijn ligt met hun eigen waarden. Zingeving staat bovenaan de wensenlijst. Zaken als duurzaamheid en bewustzijn met het oog op de klimaatproblematiek kun je dan echt niet wegwuiven, stelt Gedye. Daar moet je je als werkgever bewust van zijn en op inspelen, wil je talent blijven aantrekken én behouden.

De werkplek nog verder ‘uitknijpen’, zoals Gedye het verwoordt, zodat het allemaal zo efficiënt mogelijk verloopt en geen stoel onnodig onbezet blijft, is in ieder geval niet het antwoord. Verstandiger is het om ervoor te zorgen dat je medewerkers zo gelukkig en gezond mogelijk zijn. Dat zorgt voor betrokken, loyale en optimaal presterende mensen, zo wijzen twee wetenschappelijke studies in opdracht van CBRE uit.

Wel degelijk aantoonbare winst

Hoe je dat bereikt? Denk aan gezonde voeding, genoeg beweging, zo veel mogelijk natuurlijk licht, zo min mogelijk geluidsoverlast. Gedye: ‘De opbrengst van zulke initiatieven mag dan marginaal lijken, bij elkaar opgeteld leiden ze tot een effectief en meetbaar verschil.’ En dankzij steeds meer onderzoek komen we er ook achter dat het één daadwerkelijk belangrijker is dan het ander. ‘Zo blijken de effecten van een aangenaam uitzicht verregaander dan bijvoorbeeld die van het aanbieden van een yogaklas.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

We zijn in ieder geval op de goede weg. Waar kantoren ooit ivoren torens waren waarbinnen het management iedereen vertelde waar ze moesten zitten, waarop ze zaten, wat ze deden en met wie, barsten nu veel werkplekken al van de transparantie en vrijheid. Er is zelfs hoop voor wie onderdeel uitmaakt van een organisatie met een grote legacy, die niet zo wendbaar is als jonge, snelgroeiende bedrijven, benadrukt Mike Gedye.

CBRE is daarvan een goed voorbeeld: de vastgoedmultinational maakt inmiddels onderdeel uit van de voorhoede op dit gebied. Het hyperinnovatieve nieuwe kantoor in Amsterdam, The Core genaamd (zie foto), is daarvan een goed voorbeeld. ‘Je hoeft niet alles in een keer goed te doen. Dat is bijna onmogelijk, zeker als het gaat om bestaande gebouwen. Als je maar niet stil blijft zitten.’