Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Met deze vijf tips ga je meer van je werk houden

Na elk weekend twijfel je of je je laptop nog aan zal zetten. Alleen dankzij 'quiet quitting' kom je de week nog door. Wat jij nodig hebt is meer liefde voor je werk. Vijf doe-het-zelftips.

Met deze vijf tips ga je meer van je werk houden
Je leest nu: Met deze vijf tips ga je meer van je werk houden

Loopbaan- en feedbackgesprekken focussen vooral op wat je nog niet kan. De meeste tijd wordt namelijk besteed aan wat er nog verbeterd en ontwikkeld kan worden. Niemand kijkt eigenlijk naar jou, naar de unieke talenten die je al van nature bezit.

De Britse managementdenker Marcus Buckingham (foto) kaart deze verkeerde focus aan in zijn tiende boek ‘Love + Work‘. Denk nu bij deze titel niet meteen aan die spannende collega waar je af en toe over droomt. Het boek gaat over jezelf en met hoeveel liefde jij je werk doet.

Marcus-BuckinghamDe manier waarop bedrijven het werk inrichten, leidt volgens hem tot heel wat stress, angst en vervreemding. En zelfs tot quiet quitting, de nieuwste trend op TikTok. Bedrijven werken namelijk met gestandaardiseerde modellen. Je wordt niet beoordeeld op jouw unieke talenten, maar op hoe goed je in die modellen past.

Houden van geeft alles een boost

‘Het werk is zo ingericht dat iedereen met dezelfde rol op dezelfde manier presteert. Dit om te verzekeren dat de producten en diensten op dezelfde kwalitatieve manier worden geleverd.’

Bedrijven zouden er veel baat bij hebben om die focus te veranderen, maar dat kost veel tijd. Daarom kun je beter zelf leren hoe je meer van je werk kan gaan houden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, beseft Buckingham. Maar het blijkt wel de moeite. Iets doen waar je van houdt én van iemand houden, roepen namelijk vergelijkbare chemische reacties op in je brein.

‘Daardoor sta je meer open voor de emoties van anderen. Je onthoudt details veel beter. Cognitieve taken doe je sneller en beter. Je bent optimistischer, loyaler, vergevingsgezind, en je staat meer open voor nieuwe informatie en ervaringen’, beschrijft hij de voordelen.

Creativiteit, innovatiekracht, samenwerken en verbinding maken, dat alles krijgt een boost wanneer je meer bezig bent met de dingen waar je van houdt. Dat straal je dan ook uit, en daardoor val je in positieve zin op.

Lees meer: Liefde maakt werken leuker 

#1 Focus op de rode draadjes

Natuurlijk kan je niet alleen maar de taken doen die je leuk vindt op je werk. De perfecte baan of baas bestaat niet. Maar je kan wel elke dag iets vinden waar je van houdt, waar je van nature goed in bent en waar je enthousiast over bent. Buckingham noemt dat ‘de rode draadjes’ in je werk.

Hij benadrukt dat je die momenten elke dag nodig hebt. Het kunnen ook kleine dingen zijn, maar samen zorgen ze er wel voor dat je een kwart productiever en meer betrokken bent. Begin dus elke dag met even nadenken over wat die drode draadjes kunnen zijn. Waar heb je zin in, waar kijk je naar uit? Besteed daar vanaf nu veel meer aandacht aan. Dan ga je er ook vanzelf meer zien.

#2 Zet zelf je sterktes meer in

Je kan niet alles controleren op je werk. Jij beslist niet over de energieprijzen, je hebt niet in de hand wat klanten doen, wat voor baas je krijgt, of welk certificaat je nu weer in je bezit moet hebben. Focus in plaats daarvan op wat je wel kan controleren, zegt Buckingham.

Bijna iedereen kan zijn of haar job wel een beetje aanpassen. Identificeer één of twee sterke punten – rode draadjes – van jezelf en denk na hoe je ze meer op je werk kan inzetten. Probeer daar elke week een draadje aan toe te voegen, zodat je steeds meer activiteiten kan ombouwen met elementen waar je wel van houdt.

#3 Beïnvloed met bescheidenheid

Verander je vaak van team of projectgroep, begin dan vooral niet met opscheppen over wat voor een superster je bent. Dat zet alleen maar druk op je, het is juist veel beter om bescheiden te zijn en zo je collega’s te beïnvloeden.

Als je heel specifiek bent over je talenten en de bijdrage die je hiermee kan leveren aan je collega’s, dan krijg je meer taken toebedeeld waar je van houdt. Gebruik dus veelvuldig de volgende zinnen: Ik ben op mijn best wanneer ik…. Of: Je kan altijd op mij vertrouwen als het gaat over… Of: Andere mensen zeggen dat ik…

Lees meer: We geven ons brein te weinig hersteltijd 

#4 Durf te zeggen waar je niet van houdt

De omgekeerde aanpak werkt overigens ook. Al is het bijna taboe om op je werk te praten over waar je niet van houdt. Om te voorkomen dat sommige taken alle energie uit je zuigen, is deze informatie juist superbelangrijk, vindt Buckingham.

Durf dan ook deze zinnen te gebruiken: Ik ben niet op mijn best wanneer…, ik merk dat ik uitstelgedrag vertoon als…, ik lijk vooral te worstelen met… Als je op deze manier duidelijk aangeeft, waar je van houdt en waar niet, dan krijg je ook meer vertrouwen van je collega’s. ‘Niemand vertrouwt een ober die zegt dat alles op de menukaart goed is.’

#5 Ken de voorkeuren van je collega’s

Als je nog meer frustraties uit je werk wil halen, stop dan ook met te veel van je collega’s te verwachten. Ook zij hebben heel specifieke zaken waar ze van houden en waar ze niet van houden. Als je een teamlid meerdere keren iets vraagt, en het gebeurt niet goed of te laat, of het wordt vergeten, beschouw dat dan als een hint. Hij of zij houdt hier niet van.

Maar misschien is er iemand anders in je team, die er wel van houdt. Om beter samen te kunnen werken, is het slim om meer te weten te komen over de geliefde taken van je collega’s. Datzelfde geldt voor de managers waarmee je werkt. Als je dit samen kan bespreken, dan werk je ook beter samen.