Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak van jezelf een unique sellingpoint

Door de aanhoudend slechte economie besluiten steeds meer mensen al dan niet gedwongen voor zichzelf te beginnen. Net als jij. Maar hoe onderscheid je jezelf van die honderden andere zzp’ers? Generalisten hebben het moeilijk. Specialiseren is het toverwoord.  

Lees ook op MT.nl:
Hoe selecteer je de beste interim-manager?

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En het verhaal achter de cijfers op Onzeeconomie.nu:
Mismatch in zakelijke dienstverlening
Voor wie altijd al met het idee rondliep om een eenmanszaak te beginnen, kan de crisis een mooi excuus of aanleiding zijn die veel gedroomde stap dan eindelijk echt te zetten. Fijn, nooit meer werken voor een baas, je eigen tijd kunnen indelen. Klein detail: met jou zijn er dit jaar nog 121.609 anderen in de zakelijke dienstverlening een eigen zaak begonnen. En hoewel natuurlijk niet iedereen hetzelfde specialisme heeft, zijn er dus evengoed honderden, zo niet duizenden andere zzp’ ers waarmee je dus moet concurreren. Hoe doe je dat? Een aantal steuntjes in de rug.
 

  • Specialiseer en specificeer; benoem je expertise. Wie heel generalistisch is als ondernemer, die heeft het heel moeilijk in deze tijd. Juist in een competitief veld is profilering van je vakkennis broodnodig. Opdrachtgevers willen exact weten welke ervaring je hebt. Dus omschrijf jezelf niet als hr-manager ‘bedrijfsvoering’, maar bijvoorbeeld als hr-manager ‘strategie en reorganisatie’.


 

  • Maak duidelijk wat voor persoonlijkheid je hebt en bent. Laat weten wat opdrachtgevers voor vlees in de kuip hebben als ze jou in huis halen. Interimmers of professionals van een jaar of 40 zijn zich soms niet meer zo bewust van hun kwaliteiten of van wat hen onderscheidt van anderen, zegt Hugo-Jan Ruts van platform ZiPconomy. “Vraag je omgeving naar je sterke kanten. Reflecteer. Waar ligt je passie, wat zijn jouw unieke kwaliteiten, wat is je onderscheidende karakter? Draag dat vervolgens uit en profileer je daarop.”
     
  • Wees niet al te bescheiden over je eigen prestaties en ervaringsjaren, en vraag voormalige opdrachtgevers je aan te bevelen. Elk jaar dat je als zzp’er hebt gedraaid, vergroot je omzet met 3,5 procent. Zzp’ers met een goede reputatie kunnen daar nog eens 10 procent meer omzet bij optellen, blijkt uit onderzoek.

  • Netwerk je een ongeluk. Uit onderzoek dat interim-manager Arjan van den Born voor de universiteit Utrecht verrichtte, blijkt dat degenen die veel energie stoppen in hun netwerk – door te bellen, mailen, kaartjes uit te delen, cadeautjes te sturen – 15 procent meer omzet genereren. “Zzp’ers hebben de neiging om alleen de dingen te doen waar ze energie van krijgen. Netwerken kost doorgaans veel energie, maar levert ook veel op. Twee derde van de opdrachten halen zelfstandigen veelal uit hun eigen omgeving.”
     
  • Anderzijds: wees niet bang voor cold-calling. Nog zoiets waar zelfstandigen misschien nog wel een grotere hekel aan hebben dan netwerken; het benaderen van onbekende potentiele klanten. Toch kan het zeker in deze tijd van toegevoegde waarde zijn; toezichthouders, investeerders en aandeelhouders, raden van commissarissen vragen steeds meer om een transparant proces en om vergelijkende offertes in de markt. Een uitgelezen kans voor jou om jezelf voor het voetlicht te brengen.
     
  • Klinkt logisch, maar is het blijkbaar niet: verdiep je in de markt, branche en het bedrijf waar je je pijlen op wilt richten. Zelfstandigen die een goed beeld hebben van de ontwikkelingen in de markt en die goed op de hoogte zijn van wat hun concurrenten doen, blijken gemiddeld een 15 tot 20 procent hogere omzet te hebben.
     
  • Tenslotte, wees rechtvaardig, doch streng voor jezelf: kijk eens wat vaker in de spiegel en geef een eerlijk oordeel over je functioneren en hoe goed de zaken gaan. Van den Born noemt dit de min2-regel: “Mensen die je kennen zijn altijd aardiger voor je dan de werkelijkheid. Als je dus een 8 krijgt van klanten, trek daar dan 2 vanaf, dan pas heb je een realistisch beeld over je prestaties.”