Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

De boekenclub van Sungevity: ‘Zo blijven onze werknemers geïnspireerd’

Lezen zet aan tot reflectie en nadenken. Daarom bespreken ze bij zonnepalenbedrijf Sungevity elke twee maanden een boek. Meedoen is niet verplicht. ‘Zin om mee te doen moet vanuit de medewerkers zelf komen. Anders werkt het niet.’

Je leest nu: De boekenclub van Sungevity: ‘Zo blijven onze werknemers geïnspireerd’

Kun jij je herinneren wanneer je voor het laatst in één ruk een boek uitlas? Grote kans dat dit tijdens je vakantie was, of dat je dit moment überhaupt niet meer voor de geest kunt halen. Je bent in ieder geval niet de enige. We lezen namelijk steeds minder in onze vrije tijd. In 2016 maakten ongeveer zeven op de tien Nederlanders minstens tien minuten per week vrij voor het lezen van een boek, krant of tijdschrift. Tien jaar eerder was dit nog negentig procent,  zo blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

Lezen zet aan tot nadenken

Dat het aantal lezers afneemt is slecht nieuws. Lezen is namelijk veel meer dan een plezierig tijdverdrijf, zo blijkt uit verschillende studies. Het is bijvoorbeeld stress verminderend, maar het vergroot ook ons voorstellingsvermogen. Door dit laatste ontwikkel je meer begrip voor anderen en houd je minder vast aan vooroordelen. Ook zet het aan tot reflectie en nadenken.

En dat laatste is precies de reden waarom ze bij zonnepanelenbedrijf Sungevity zijn begonnen met een boekenclub. ‘Het is onze missie om ervoor te zorgen dat alle daken in Nederland straks zijn voorzien van zonnepanelen,’ zegt oprichtster van het bedrijf Roebyem Anders (50). ‘We willen dat medewerkers zich hier betrokken bij voelen. Lezen en discussiëren over duurzaamheid helpt hierbij.’

Werk al snel routine

Anders richtte Sungevity op in 2012. Inmiddels telt het bedrijf 185 medewerkers. De meerderheid hiervan werkt vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam-Noord. Het idee voor de boekenclub ontstond vijf maanden geleden. Anders en een drietal collega’s bespraken geregeld boeken die ze lazen met elkaar. ‘Het leek me een goed idee om dit ook met de rest van het bedrijf te doen,’ vertelt ze. De boekenclub hoort thuis in een reeks initiatieven die Sungevity uit de kast  haalt om ervoor te zorgen dat medewerkers bevlogen blijven. Eerder werden er bijvoorbeeld geregeld filmavonden georganiseerd. Ook houden ze elk kwartaal een themafeest.

Want hoewel Sungevity een bedrijf is met een belangrijke missie, is het werk van de meeste medewerkers lang niet altijd even spannend. Zo zitten sommige medewerkers de hele dag achter de computer zonnepalensystemen te ontwerpen. Weer anderen zijn het gros van de tijd telefonisch klanten aan het informeren over de voordelen van zonnepanelen. ‘Dit is belangrijk werk,’ zegt Anders. ‘Maar het kan snel als routine voelen. Door allerlei activiteiten te organiseren willen we medewerkers geïnspireerd houden.’

Geen verplichte kost

Krijgen de medewerkers van Sungevity nu elke week verplicht leesvoer opgestuurd? ‘Welnee,’ zegt Anders. ‘Het moet wel leuk blijven. Mijn ervaring is dat dingen verplicht stellen niet werkt.’ Ze vervolgt: ‘We hebben eerder geprobeerd vegetarisch lunchen in te voeren. Daar kwam zoveel protest op. Daarom is alles wat we organiseren vrijblijvend.’

En dus vindt de boekenclub maar één keer in de twee maanden plaats en kun je je aanmelden als je daar zin in hebt. Alleen wat betreft de leeslijst gelden regels. Want hoewel iedereen een titel mag voorstellen, wordt de nieuwste roman van Saskia Noort  hoogstwaarschijnlijk afgewezen. Anders: ‘Het is wel de bedoeling dat het boek op een bepaalde manier te maken heeft met onze missie.’ Zo staat deze keer Hoe gaan we dit uitleggen? van Jelmer Mommers op de planning. Hierin legt hij in heldere en duidelijke taal het klimaatprobleem uit. Maar ook een boek als het Hebzuchtgas van Jan Terlouw staat op de lijst. ‘Het is eigenlijk een sprookje. Maar het hoofdthema is klimaatverandering.’

Enthousiasme overdragen

Dat er nu toe slechts vijftien collega ’s naar de boekenavondjes vindt Anders geen probleem. ‘Zoiets moet langzaam groeien,’ zegt ze. Om meer werknemers te trekken, probeert ze het altijd zo leuk mogelijk te maken. Ze zorgt bijvoorbeeld altijd dat er lekker eten is. Ook duren de bijeenkomsten nooit langer dan twee uur. Anders: ‘Wanneer het te lang is, gaat het voelen als een verplichting.’ En dat is juist absoluut niet de bedoeling. ‘Ik hoop dat leden van de boekenclub hun enthousiasme overdragen op collega’s’, zegt ze. ‘Eigenlijk werkt het net als met zonnepanelen. Als je er maar enthousiast genoeg over vertelt, trek je vanzelf mensen over de streep.’