Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Hoe je het grote plaatje weer ziet (en je jezelf niet verliest in details)

Zie jij soms ook door de bomen het bos niet meer? Met deze tips krijg je weer zicht op wat écht belangrijk is.

Focus Cameron Ballard
Je leest nu: Hoe je het grote plaatje weer ziet (en je jezelf niet verliest in details)

Alweer een dag omgevlogen. En je bent nog altijd niet toegekomen aan de prioriteiten die je zo duidelijk voor jezelf had gesteld. Met name leidinggevenden blijken erg te worstelen met deze kwestie. Hoewel ze het belang onderkennen van strategisch denken en handelen, krijgen ze dit in de dagelijkse praktijk nauwelijks voor elkaar. In een studie gaf maar liefst 96 procent van de 500 ondervraagde leidinggevenden aan dat tijd een groot struikelblok vormt bij het strategisch nadenken over hun werk.

Schrijver Adrian Granzella Larssen verwoordt het als volgt: ‘Toen ik als leidinggevende bij een groeiende startup werkte, had ik vaak al moeite de tijd te vinden om überhaupt na te denken.’ Granzella Larssen dacht in eerste instantie dat dit te maken had met het drukke kantoorleven, de vele vergaderingen en de collega’s die voortdurend bij haar langsliepen.

Nu ze voor zichzelf is begonnen en veelal vanuit huis werkt, loopt ze echter tegen dezelfde problemen aan. ‘In principe heb ik nu zelf overal de controle over. En toch merk ik dat ik nog steeds niet genoeg tijd heb om aan mijn bedrijf te werken, in plaats van voor mijn bedrijf’, zegt ze.

Denkpatronen veranderen

Leiderschapscoach Dina Smith stelt dat veel leidinggevenden zich aanmelden voor coaching omdat ze door die tijdsdruk het idee hebben dat ze niet op een optimaal niveau functioneren. Ze hebben het gevoel dat ze vastzitten en daardoor zijn ze gefrustreerd. Smith haalt een paar voorbeelden aan van de problemen waar mensen tegenaan kunnen lopen. Een van haar cliënten zat vast in een reactieve lus van eindeloze activiteiten.

Een ander had moeite zichzelf los te koppelen van de details. Beiden hadden al van alles geprobeerd om vooruitgang te boeken, zoals het maken van een strakke tijdsplanning, het stellen van prioriteiten en het afzeggen van minder belangrijke afspraken of vergaderingen. Toch vielen zij elke keer terug in hun oude gewoontes.

Lees ook: Dit gebeurt er als je carrière je identiteit bepaalt

‘Als je door de bomen het bos weer wil zien, is er meer nodig dan het besef dat je je blik moet verruimen en tijd vrij moet maken om na te denken’, meent Smith. Hoewel dit belangrijke aspecten zijn van strategisch en effectief werken, is het tevens noodzakelijk je denkpatronen te veranderen en een groter zelfbewustzijn te ontwikkelen. Hoe je dit moet doen? Smith geeft drie tips.

#1 Neem pauze als je in een reactieve modus zit

Overmatige stress heeft een negatieve impact op onze denkprocessen en op ons algeheel functioneren. Te veel stress leidt tot reactief en ongeorganiseerd gedrag en zorgt ervoor dat we sneller afgeleid zijn. In deze gemoedstoestand is het normaal dat je het gevoel hebt dat je gewoon maar verder moet gaan met die eindeloze takenlijst, zodat je zo snel mogelijk dingen kan gaan afstrepen. Dit is een veelvoorkomende reactie op stress. Op de korte termijn werkt deze aanpak misschien bevredigend maar uiteindelijk zal je merken dat de takenlijst helemaal niet korter wordt. Dingen gedaan krijgen, is namelijk heel iets anders dan de juiste dingen gedaan krijgen.

Als je je zorgen maakt over alles wat er op je bord ligt en het gevoel hebt dat je je ergens aan moet vastklampen en items van je lijst moet afvinken, pauzeer dan even. Het is de stress die je op zo’n moment parten speelt. Onderdruk de neiging om direct als een gek aan de slag te gaan en ga in plaats daarvan eens op zoek naar tools die je helpen met het rangschikken van je prioriteiten, zoals de Eisenhower Matrix. ‘Door deze tool te gebruiken, pak je de echt urgente problemen aan en werk je tegelijkertijd aan je meer strategische langetermijndoelen’, aldus Smith.

#2 Sta stil bij je positie

Verandering vraagt om aanpassing. Als jij je horizon wil verbreden of een ander niveau wil bereiken, zal je je huidige opvattingen en/of denkpatronen onder de loep moeten nemen.

Vooral in snelgroeiende bedrijven moeten mensen zich vaak razendsnel aanpassen aan de extra werkzaamheden en verantwoordelijkheden die deze groei met zich meebrengt. Het lastige hierbij is dat de eigenschappen die ervoor hebben gezorgd dat je hogerop bent gekomen, niet per definitie de eigenschappen zijn die je ook succesvol maken in je nieuwe functie.

Soms is het daarom nodig dat je oude, vastgeroeste gewoontes en denkbeelden loslaat, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe. Smith noemt de cliënt die bleef steken in de details als voorbeeld: ‘Na zijn promotie realiseerde hij zich dat zijn overmatige focus op kleinigheden zijn team ervan weerhield vooruit te komen. Door dit besef was hij in staat een structurele verschuiving naar een effectievere aanpak te maken.’
Als je op het juiste niveau wil blijven functioneren, zou je jezelf drie vragen kunnen stellen:

– Wat is het allerbelangrijkste dat de mensen van mij nodig hebben in mijn huidige positie?

– Wat zijn de dingen die alleen ik kan doen?

– Als ik vandaag niets anders aan een specifieke prioriteit kan doen, kan ik dan in ieder geval deze ene taak afwerken?

Lees ook: Hoe je je innerlijke perfectionist het zwijgen oplegt 

#3 Identificeer angsten en valse aannames

Angst kan ons flink in de weg zitten tijdens het werk. Je kan bijvoorbeeld bang zijn dat je incompetent overkomt als je het antwoord op die ene ingewikkelde vraag van je baas niet weet. Of je durft bepaalde dingen niet los te laten omdat je bang bent dat de hele boel dan in de soep loopt.

Het is belangrijk om onder ogen te zien dat dergelijke angsten dikwijls gebaseerd zijn op onjuiste aannames (waarom zou jij het antwoord op alle vragen moeten weten)? Door die aannames te onderzoeken en uit te testen, bevrijd je jezelf van de angsten die je tegenhouden in je werk. Welke onderliggende factoren zorgen ervoor dat jij vast blijft zitten in het moeras? Door je angsten en de aannames waarop ze gebaseerd zijn te identificeren, verliezen ze hun grip. Dit geeft jou de ruimte en de tijd om de noodzakelijke stappen vooruit te zetten.