Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe je beter slaapt na een drukke werkdag 

Slechte nacht gehad na een stressvolle werkdag? Vervelend, maar niet onoverkomelijk; met deze vijf tips slaap je beter.

Voorkom de vicieuze cirkel van werkstress

Vrijwel iedereen kent het. Na een drukke werkdag lig je in bed te tobben over die waslijst aan klussen die je nog moet uitvoeren. Je valt hierdoor pas laat in slaap, waardoor je in de ochtend minder uitgeslapen aan het werk gaat. Doordat je niet uitgeslapen bent, hou je minder energie over om snel door je grote lijst aan taken heen te komen. Je groeit hierdoor minder hard dan je zou willen. Op die manier werk je in een vicieuze cirkel, die door stress over kleine dingen wordt veroorzaakt. 

Geef je als ondernemer leiding aan een team, dan heb je een grote verantwoordelijkheid. Juist een goede nachtrust kan op de lange termijn essentieel zijn om goede, weloverwogen beslissingen te nemen. Je werk zo nu en dan mee naar huis nemen is lijkt onvermijdelijk, maar hoe zorg je ervoor dat je je werk niet mee naar bed neemt? Je smartphone is natuurlijk een doorgeefluik van je kantoor, met zijn binnenkomende e-mails en telefoontjes. Het helpt daarom om te werken met tech breaks en telefoonvrije periodes.

Maar je kunt ook aan lifehacking doen op je werk. Zorg je ervoor dat je de deur op je kantoor op de juiste manier achter je dichtdoet, dan slaap je een stuk rustiger, denkt althans zakenvrouw Deborah Bright op Harvard Business Review. Ze geeft vijf tips om je werk van je af te schudden op het eind van de werkdag.

Tip 1: voer nog één kleine taak uit

Tip: beantwoord een mail op het einde van de dag

Volgens Bright kan het nuttig zijn om op het eind van de dag nog één taak af te ronden. Dit kan van alles zijn: een mail beantwoorden, een telefoontje plegen of een afspraak maken. De reden dat je dit zou moeten doen, is dat je hierdoor op het einde van de dag een goed gevoel krijgt over je gedane werk. Eindigen met een work-in-progress zou minder bevredigend zijn, omdat je op het einde van je dag niet het gevoel krijgt iets te hebben afgesloten. 

Tip 2: schrijf een to-do-list

Het is handig om een to-do-list bij te houden, of je dat nu digitaal doet of op papier. Bright raadt aan om hier je taken op te noteren, in volgorde van belangrijkheid. Als je de meest belangrijke dingen eerst afmaakt, kun je die alvast afvinken. Hoe meer afgevinkte taken je ziet, hoe meer vertrouwen je krijgt in het afronden van de taken die nog op je te wachten staan, gaat het idee.

Tip 3: ruim je bureau op

Een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd

Klinkt als een open deur, maar zeg eens eerlijk: ruim je je bureau iedere dag op? Bright haalt een studie aan, waarbij respondenten aangeven dat zij met een niet opgeruimd bureau de volgende ochtend opnieuw dezelfde stressgevoelens kregen als de dag ervoor. Logisch ook: de chaos op je bureau herinnert je aan je vele taken. Een opgeruimd bureau zorgt dan ook voor een opgeruimd hoofd, beargumenteert Bright.

Tip 4: gebruik een eind-van-de-dag-ritueel

Schijnt te helpen, volgens Bright: het zogeheten eind-van-de-dag-ritueel. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld het telefoontje naar je partner over wat jullie gaan eten, het uitzetten van je computer of het op slot doen van je kantoordeur. Het idee hierachter is dat je door dit dagelijkse ritueel realiseert dat je werkdag er weer opzit. Gebruik de overige uren in je dag om te ontspannen, zodat je je de dag erop weer fris kunt richten op de groei van je bedrijf. Groeien doe je immers niet in de late avonduurtjes.

Tip 5: begin de avond positief

Een positief gesprek kan wonderen verrichten

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Na het werk vragen de meeste mensen thuis: ‘Hoe was je dag?’ Volgens Bright is dit niet de manier om het avondgesprek te beginnen. Dergelijke conversaties vervallen namelijk al snel in geklaag van alle partijen over het werk. Je kunt volgens haar beter vragen wat voor leuke dingen er vandaag zijn gebeurd. Op een positieve manier, dus: zo haal je meer energie uit de conversatie. Volgens Bright loont het ook om vooral te vragen naar wat de ander heeft gedaan en na een stressvolle dag niet ellenlang uit te wijden over de vele taken die je zelf had. Dat komt morgen wel weer.

Al deze stappen bij elkaar zouden volgens Bright dagelijks slechts 10 tot 15 minuten van je tijd vergen. Tel daarbij op de extra tijd die je hierdoor ’s nachts slapend doorbrengt en de rekensom lijkt snel gemaakt. Worth the try, is het niet?