Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘Die keer dat huwelijksadvies me hielp mijn team te managen’

We mogen ons werk maar al te graag vergelijken met getrouwd zijn. Niet zo gek ook, je ziet je collega’s waarschijnlijk meer dan je eigen partner. Wat blijkt: het advies dat een huwelijk doet slagen, geldt evengoed op de werkvloer.

huwelijk Foto Pettine via Unsplash
Je leest nu: ‘Die keer dat huwelijksadvies me hielp mijn team te managen’

Je kunt het niet alleen. Dat is misschien wel het duidelijkste signaal van allemaal: toon waardering voor de mensen om je heen. Medewerkers die zich gewaardeerd voelen, zijn productiever, meer betrokken en loyaler. Dat schrijft de Amerikaanse psycholoog Paul White in zijn boek 5 Languages of Appreciation in the Workplace.

Spreek je oprechte en specifieke waardering uit

Zorg, net als in een goed huwelijk, dat je laat weten dat je de ander ziet staan, aldus de auteur in een artikel op het worklife-platform van IT-bedrijf Atlassian. Erken wat de ander doet. Doe dat bijvoorbeeld door je lof uit te spreken wanneer je ziet dat iemand buitengewoon goed werk heeft afgeleverd, of veel extra uren heeft gemaakt. Doe meer moeite dan een simpel ‘goed gedaan’: spreek bewust uit wat je waardeert. Dat lijkt logisch, maar het wordt vaker niet dan wel gedaan.

Heb (letterlijk) oog voor de ander

Quality time doorbrengen met je team is ook een goede. Nee, dat betekent niet dat je met elkaar op de bank gaat hangen en eindeloos debatteert over welke Netflix-serie jullie gaan kijken. Het wil simpelweg zeggen dat je tijdens een meeting bewust aandacht hebt voor iedere medewerker.

Ook als het gaat om een één-op-één-gesprek zal het je verrassen hoe snel je stiekem toch even wegkijkt naar je mail op je telefoon, of ondertussen nadenkt over een ander vraagstuk. Luister actief en kijk mensen in de ogen. Dan wéten ze dat je hoort wat ze zeggen.

Steun elkaar, juist ook in moeilijke tijden

Net als in een goed huwelijk wil je elkaar uit de brand helpen, waar mogelijk. Voor medewerkers kan het geweldig zijn om te zien dat hun manager soms bijspringt en zich ook ‘met de poten in de modder’ bevindt. Dat toont EQ en draagt bij aan het creëren van onderling vertrouwen.

Laat zien dat je aan ze denkt

Tot slot: cadeaus. Misschien wel hét geheim van gelukkig getrouwd zijn. Niet per se een bloemetje of een geluidsdichte koptelefoon voor die medewerker die moeite heeft met de kantoortuin. Het kan ook iets simpels, maar bedachtzaam, zijn als het doorsturen van een artikel waarvan je denkt dat iemand het interessant vindt.

Het idee daarachter is, net als bij de dingetjes die jij en je eventuele partner elkaar cadeau geven, om te laten zien dat je aan de ander denkt. Om misverstanden of gekke situaties te voorkomen: dat hoeft dus niet op individueel niveau. Misschien word je team wel wild van een pingpongtafel of luxe thee.