Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemer legt uit waarom we allemaal moeten mediteren

Een app om je beter door te voelen. Terwijl Facebook en Instagram er niet in slagen, krijgt de Brit Rich Pierson dit wel voor elkaar met zijn meditatie-app Headspace. ‘Meditatie is als vitamine. Het beschermt je zodra het slecht met je gaat.’

Rich Pierson is ceo van Headspace, een app waarmee gebruikers wegwijs kunnen worden in de wereld van mindfulness en meditatie. Het idee is dat je meer in het moment gaat leven en de vormen worden dan ook vaak gebruikt door mensen met stress- of zelfs burn-out-klachten.

Op de vrijdag van TNW Conference praat Pierson met Fast Company-journalist Ciara Byrne in de Gashouder over het verhaal achter zijn opvallend succesvolle app. Deze telt al 14 miljoen gebruikers in 195 landen. “Het geeft je handvaten voor een gezonde, blije geest”, stelt de ceo.

Headspace ontstond in 2010, een jaar nadat Pierson zelf een burn-out kreeg. “Ik was wanhopig en deed er alles aan om me beter te voelen”, zegt Pierson. Hij probeerde alles: medicatie, acupunctuur, hardlopen. Niets bleek echter te werken.

Meditatie

Door te mediteren, word je niet automatisch relaxed

Tot hij begon aan meditatie. Aanvankelijk deed hij dit 2 minuten per dag, langer kon hij niet stilzitten. Door de jaren heen bouwde hij dit op en nu kan Pierson dagelijks wel 20 tot 40 minuten mediteren. “Door te mediteren, word je niet automatisch relaxed. Je moet het als vitamine gebruiken. Als je het iedere dag doet, kun je het leven beter aan op de momenten dat het moeilijke zaken zich aandienen.”

50 procent van de Headspace-gebruikers is man. Opvallend veel voor een psychologie-app. Hoe komt dit, wil Byrne weten. “Niet iedereen vindt het makkelijk om erover te praten of naar de psycholoog te gaan”, denkt Pierson. “In het bijzonder mannen niet. Een apparaat biedt dan soms een uitkomst. Er was laatst een man die me vertelde dat hij de app al een jaar gebruikt. Zijn vrouw zei vervolgens dat ze hier niet van af wist (lacht).”

Proberen de meeste techbedrijven hun gebruikers zo lang mogelijk aan hun apps gekluisterd te houden, bij Headspace doen ze niet aan dit soort engagement-technieken. Pierson raadt gebruikers zelfs af om continu op de app te zitten. “We willen een veilige, welkome omgeving zijn voor mensen. Wat we daarom willen voorkomen, is dat mensen ons altijd gebruiken. We vinden dat je gebruikers duidelijk moet vertellen hoe ze je product moeten gebruiken.”

Kritiek

Je moet een andere relatie aangaan met je angstgevoelens

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er is ook kritiek op Headspace. De app zou er voor kunnen zorgen dat probleembehoevenden niet meer bij een psycholoog aankloppen, terwijl zedat wel nodig is. Pierson is de eerste om toe te geven dat patiënten dat juist wel zouden moeten doen. Hij legt uit dat hij daarom altijd aan gebruikers vraagt of ze een doktersadvies hebben gekregen. Ook doet Headspace menig psychologisch onderzoek. Zijn bedrijf 68 wetenschappelijke studies uit laten voeren, waarvan er inmiddels elf zijn afgerond.

Het grootste succes had Headspace – weinig verrassend – tijdens de verkiezing van Donald Trump tot president van de Verenigde Staten. “We zagen toen een plotselinge stijging van 50 procent nieuwe gebruikers (lacht).” Meer mensen dus die hun angstgevoelens via de app tegengaan, maar Pierson leerde ook: “Van je angstgevoelens kom je nooit af. Je moet er een andere relatie mee leren te krijgen.”