Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Coronamoe? Omdenken helpt!

Steeds meer Nederlanders hebben het gehad met corona. Om de moed erin te houden zeven tips voor managers om het nog even vol te houden.

Ethan Sykes / Unsplash
Je leest nu: Coronamoe? Omdenken helpt!

Zelf woont ze in het noordoosten van de Verenigde Staten. Daar lijkt dezer dagen geen eind te komen aan de sneeuwbuien. ‘Je blijft maar vegen, en zodra je klaar bent, is het net of je nooit wat hebt gedaan’, zegt Lisa Kohn, auteur van de bestseller ‘The Power of Thoughtful Leadership’. ‘Op een gegeven moment heb je het echt gehad. Dat is wat ons nu ook met corona overkomt.’

Zelfs over dat sneeuwruimen kunnen we in Nederland op dit moment meepraten. Verder is ook hier iedereen – luister maar om je heen- alles wat met corona te maken heeft zat. Of het nu gaat om het schijnbare eindeloze thuiswerken, het zoomen, het niet meer uit eten of naar de sportschool kunnen of het verplichte lesgeven aan de kids. Berichten dat de avondklok mogelijk wordt verlengd tot begin maart maken de stemming er niet beter op.

Daarom deze ‘omdenk’-tips van Kohn, die tegenwoordig werkt bij  de Newyorkse Chatsworth Consulting Group. Ook daar stromen de klachten over coronavermoeidheid binnen. Een toverformule hebben zij en haar collega’s niet. Maar dit is wat Kohn managers die bij haar aankloppen adviseert:

1. Humor helpt

Probeer de lol of misschien wel de absurditeit van de situatie waarin je als leidinggevende zit in te zien. Want a: je kunt er toch niks aan veranderen. En b: als je er niet om kunt lachen moet je er misschien wel om huilen. Net als om dat sneeuwruimen waar maar geen einde aan komt. Humor zorgt ervoor dat we de zaak in perspectief blijven zien. Lach om die joggingbroek waarin je een jaar geleden nog niet dood gevonden wilde worden. Wees blij dat jullie veilig binnen zitten en dat je kunt doorwerken met zijn allen.

2. Perspectief, maar dan anders

Blijf de dingen in perspectief zien, deze tip vloeit voort uit de eerste. Door de pandemie raak je als manager makkelijk geprikkeld of overstuur. Je ziet dat er van alles moet gebeuren, maar dat hoeft echt niet allemaal meteen. Het hoeft bovendien misschien ook niet zo drastisch. Denk rustig nou, zorg dat je mentaal niet in de vecht-, vlucht- of bevries-modus beland. Daardoor houd je je uithoudingsvermogen langer intact.

3. Zie het zonnig in

‘Dit klinkt misschien dom’, erkent Kohn. ‘Maar het werkt’.  Ze haalt opnieuw haar sneeuwervaring erbij. “Toen het begon te sneeuwen, zag ik een vlokje landen op mijn handschoen met een fantastisch mooie structuur. Ik vroeg me af of het waar is dat inderdaad alle sneeuwvlokken anders zijn. Toen realiseerde ik me dat ik misschien een beetje afleiding nodig had van alles wat ik probeerde voor elkaar te krijgen. En toen ik dat eenmaal had bedacht, had ik even het gevoel dat het eigenlijk best ok met mij ging.’

4. Zorg beter voor jezelf

Deze heb je waarschijnlijk al vaker gehoord. Zorg als manager goed voor jezelf, misschien wel beter dan vóór de pandemie. Hoe beter je emotioneel, fysiek, mentaal en spiritueel in orde bent, des te makkelijker is het om deze crisis uit te zitten. Daardoor schiet je niet in de vecht-, vlucht- of bevriesmodus waar zoveel anderen wel in belanden. ‘Als jij goed in je vel zit, kun je de mensen om je heen en in je bedrijf ook beter helpen om hetzelfde te doen’, voegt Kohn daaraan toe.

5. Hou contact

We zijn van nature sociale dieren. Zelfs mensen die introvert zijn hebben behoefte aan contact. Een van de redenen waarom we het nu zo moeilijk hebben, is dat het ingewikkelder is om mensen te ontmoeten, om echt verbinding te maken. Maak die connectie, ook digitaal. Laat iets van jezelf zien, vraag anderen hoe het met ze gaat. Lach, al is het door de pijn heen. Kohn zelf kocht sokken als cadeautje voor vrienden met de tekst : Pas op, ik ga je omhelzen’, omdat dat het eerste is wat ze gaat doen zodra dat mag. Verder stuurt ze iedere ochtend acht persoonlijke berichtjes naar mensen die ze kent. Om ze een hart onder de riem te steken tegen de moedeloosheid.

6. Vertel dat je het beu bent

Geef toe dat je dat hele coronagedoe zat bent, ook tegenover je medewerkers. Dat werkt beter dan net te doen alsof er met jou niks aan de hand is. Het laat collega’s zien dat je menselijk bent. Je biedt hen zo bovendien de ruimte om ook hun kwetsbaarheid te laten zien. Op de een of andere manier geeft dat ‘samen balen’ ook weer de moed om verder te gaan.

7. Maak plannen voor de toekomst

Praat met andere leidinggevenden over de situatie na de coronapandemie. Hoe gaan jullie werken als mensen weer op het bedrijf mogen komen? Hoe ga je het regelen als mensen aangeven dat ze méér dan vroeger thuis willen werken? Maar ook; hoe ga je om met de terugslag die sommige werknemers wellicht zullen krijgen als we de hele Covid-crisis achter ons hebben? Alleen het denken daarover geeft volgens Kohn al lucht.

Conclusie: Ja, we zijn corona met zijn allen hartstikke zat. Maar met een beetje omdenken, is het een stuk beter vol te houden. Nog even dan.