Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo laadt Corinne Aaron (Ohpen) weer op na de eerste virusgolf

Na maanden van keihard werken begint nu voor velen een tijd van opladen. Hoe doe je dat? En wat zijn de managementlessen van de afgelopen tijd geweest? In deze mini zomerserie leggen we deze vragen voor aan corporate managers. In de tweede aflevering: Corinne Aaron (45), Head of Marketing bij Ohpen. 

Je leest nu: Zo laadt Corinne Aaron (Ohpen) weer op na de eerste virusgolf

Je begon in januari 2020 met een nieuwe baan, na zes jaar bij Tesla. Wat vroeg dat van je als manager, om in deze periode binnen te komen?

‘Absoluut, bij Tesla begon ik in een tijd dat het merk in Nederland nog niet heel erg bekend was. De marketing richtte zich daar vooral op naamsbekendheid creëren. Uiteindelijk had ik een team van 45 marketeers verdeeld over achttien Europese landen.

Toen ik in januari bij een ander bedrijf begon, vroeg dat hele andere dingen van me. Het team van vier mensen staat al veel meer, het is aan mij als leider om de omstandigheden te creëren waarin zij kunnen opbloeien. Het is zo makkelijk om je medewerkers te verstikken met regels, zeker in deze tijd. Maar ik denk niet dat iemand daar beter van wordt.

Wel kreeg ik twee nieuwe mensen erbij die in coronatijd ingewerkt moesten worden, dat was behoorlijk lastig. Gelukkig werkten we al grotendeels digitaal, maar zodra het weer kon ben ik samen met de nieuwe medewerkers naar kantoor gekomen. Al is het maar voor een gezamenlijke lunch, je wilt face to face kennismaken.’

Hoe heb je de afgelopen maanden zelf beleefd?

‘Net als heel Nederland werkte ik vanaf maart thuis. Op werk bleef het eigenlijk druk, wat ik wel heel fijn vond. Daarnaast had ik wel twee kinderen die nog op de basisschool zitten, dus dat was puzzelen om structuur te kunnen bieden – op werk en aan mijn kinderen.’

Hoe heb je jezelf opgeladen tijdens het thuiswerken?

‘Ik vond het aan het begin heel moeilijk om op te laden. Het is zo aantrekkelijk om de hele dag je huis niet uit te gaan, maar op een gegeven moment heb ik echt moeite gedaan om te gaan wandelen. Ik stond vroeger op en wandelde tijdens m’n lunchpauze een half uur, zodat ik toch nog buiten kwam.

Ook heb ik koken met m’n kinderen opgepakt – al houden zij meer van bakken. Mijn ouders hebben dertig jaar een bakkerij gehad, dus het zit ze in de genen. Ik wilde graag gerechten uit andere keukens proberen, zoals Mexicaans of Italiaans, maar ook de gerechten uit Trinidad en Tobago perfectioneren uit onze familie.’

Wat betekent vakantie in deze tijd voor je?

‘De vakantie betekent dit jaar echt zoveel meer dan gewoon even weg van huis. Doordat je huis en je kantoor eigenlijk dezelfde ruimte zijn geworden, voelt het alsof je even weg gaat van beiden als je de deur achter je dichttrekt. In de afgelopen tijd zijn we al vaker een weekendje weg geweest in Nederland om uit te rusten.’

Wat voor boeken gaan er dit jaar in je koffer?

‘Ik heb twee boeken mee die gelieerd zijn aan m’n werk en twee om wat te ontspannen. Twelve powers of a marketing leader van Patrick Barwise & Thomas Barta bevat twaalf tips hoe je de waarden van je bedrijf en je klanten beter kan vertalen. Ook heb ik het boek Powerful van Patty McCord mee, de eerste HR-directeur bij Netflix. Ik ben geïntrigeerd bij hun sterke cultuur, daar hoop ik wat van te leren.

Daarnaast lees ik Becoming van Michelle Obama en Life will be the death of me van Chelsea Handler.’

Is er een overkoepeld thema waar je hoopt meer over te leren?

‘Eigenlijk gaan alle boeken over cultuur en waarden. Michelle Obama en Chelsea Handler hebben allebei een heel interessant leven, zij hebben zichzelf echt opgebouwd tot wat ze vandaag de dag zijn. De andere twee boeken gaan meer over de waarden van bedrijven, maar ook daar zit een sterke menselijke component in. Uiteindelijk dragen de waarden van je bedrijf bij aan het geluk en de betrokkenheid van je medewerkers.’