Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ben jij een SaaS-winnaar? Meld je aan voor de SaaS100 van MT/Sprout

MT/Sprout publiceert eind mei de SaaS100, de lijst van de honderd best presterende SaaS-bedrijven van Nederland. Ben jij een SaaS-ondernemer en mag jij niet op deze lijst ontbreken? Meld je aan!

saas100 2023
Je leest nu: Ben jij een SaaS-winnaar? Meld je aan voor de SaaS100 van MT/Sprout

AANMELDEN

Pieter Vos was vorig jaar de eerste winnaar van de SaaS100, de ranglijst van MT/Sprout met de beste honderd software as a service-bedrijven van Nederland. Vos is ceo van Rodeo, dat een projectmanagement- en administratietool voor de creatieve sector ontwikkelt. Met het platform kunnen bedrijven hun budgetten en projecten beheren, uren registreren en facturen versturen.

‘Ik vind dat als je een SaaS-bedrijf hebt, je je erg beperkt als je alleen in Nederland actief bent. Dus we zijn snel naar Duitsland en Engeland gegaan’, zei Vos in gesprek met MT/Sprout. Inmiddels heeft Rodeo ook kantoren in New York en Atlanta.

Lees het volledige interview met Pieter Vos: ‘Als je een sta-in-de-weg wordt, moet je wegwezen’

SaaS-markt in Nederland

Ook dit jaar is MT/Sprout weer op zoek naar snelgroeiende softwarebedrijven, met een omzet tot 50 miljoen euro. We selecteren de bedrijven op omzet (MRR), churn en aantal medewerkers. Wil jij als SaaS-bedrijf een kans maken? Meld je aan.

De SaaS100 is mede mogelijk gemaakt door AWS, EY-Parthenon, deel., Peak, re:cap en Webs.

Investeerder Peak, een van de sponsoren van de MT/Sprout SaaS100, brengt jaarlijks het Nederlandse SaaS-landschap in kaart. De Nederlandse SaaS-markt is goed ontwikkeld, mede door de hoge mate van digitalisering. Zo is Nederland sterk in fintech, digital asset management en e-commerce.

peak saas nederland 2023

Peak, gerund en gefund door ervaren SaaS-ondernemers, investeert al sinds 2007 in SaaS-bedrijven. Onder meer AG5, Trengo en Workwize zijn onderdeel van het portfolio. Peak helpt deze bedrijven met kapitaal, maar ook met haar ervaring en netwerk in het versnellen van groei.

Machine learning en AI

De wereldwijde SaaS-markt heeft sinds het begin van de coronapandemie een stormachtige groei doorgemaakt. En de rek is er nog niet uit. Volgens BCC Research zal de markt de komende jaren met 20 procent per jaar groeien, tot 572 miljard dollar in 2027.

SaaS is here to stay dus. Meer dan 99 procent van de bedrijven gebruikt ten minste één SaaS-tool en het gros gebruikt er meer. Technologieën als machine learning en artificial intelligence versnellen de adoptie van SaaS bij bedrijven.

Machine learning stelt SaaS-oplossingen in staat om de snelheid en de intelligentie van de applicaties te verbeteren. Toepassing van AI zullen de SaaS-markt waarschijnlijk fiks veranderen, met name als het gaat om het verbeteren van essentiële functies, het vergroten van de beveiliging en productiviteit van werknemers.

Onderzoek onder Nederlandse SaaS-ondernemers

SaaS-bedrijven profiteren daar ten volle van. Uit een MT/Sprout-onderzoek onder 107 SaaS-ondernemers in Nederland blijkt dat meer dan de helft van de bedrijven een omzetgroei realiseert van 50 procent of meer. En dat brengt soms groeipijnen met zich mee, zoals fail & learn fast, sneller voet aan de grond krijgen op meer buitenlandse markten en steeds weer die customer focus optimaliseren.

saas100 survey

Software is dood

De geschiedenis van SaaS gaat terug tot de jaren negentig. Door de opkomst van het internet ontstaan er Application Service Providers (ASP’s). Die verzorgen het beheer en de hosting van toepassingen van externe softwareleveranciers.  SaaS-oplossingen gaan nog een stap verder door ook de software via het internet te leveren. Er hoeft niks meer geïnstalleerd te worden op de computer van de eindgebruiker.

Bekend voorvechter is de Amerikaanse ondernemer Marc Benioff, die in 1999 Salesforce opricht. Software is ten dode opgeschreven, orakelt hij. Salesforce levert bedrijfssoftware om klantrelaties bij te houden via het internet. Flinke investeringen vooraf en moeizame installaties zijn verleden tijd. Klanten betalen per maand en hebben via de browser toegang tot de software van Salesforce die altijd up-to-date is.

Ruim twintig jaar later is Salesforce een technologiereus, met een jaaromzet van 26,5 miljard dollar in 2021 en een beurswaarde van 156 miljard dollar. Andere softwarereuzen als Microsoft en Oracle hebben inmiddels ook de stap naar de cloud gezet met een SaaS-model.

Security en SaaS

Nederlandse bedrijven konden niet achterblijven, maar niet iedereen schakelde even snel over. Zo was boekhoudbedrijf Exact relatief laat met het aanbieden van een webdienst, gaf de toenmalige ceo in 2010 toe.

SaaS betekent een grote omslag in het businessmodel. In plaats van langlopende contracten komen inkomsten ineens maandelijks binnen. Ook moet de organisatie op de schop. ‘Bedrijven waren gewend om misschien een keer per jaar een nieuwe versie van software te leveren. Met SaaS moet je sneller innoveren en veranderen’, zegt IT-consultant Ronald Scherpenisse.

Het merendeel van de Nederlandse softwarebedrijven heeft de stap naar de cloud gemaakt, is de inschatting van Scherpenisse. ‘In meer of mindere mate.’ Al komt hij nog steeds bedrijven tegen die niet goed begrijpen wat de impact van SaaS precies is. Vooral de beveiliging van de software is een probleem, constateert hij.

‘Security is zo complex geworden dat een gemiddeld bedrijf dat niet meer zelf kan doen. Met een virusscanner en firewall ben je er niet. Het is specialistisch werk. Maar juist in de security is er een enorm tekort aan mensen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?

Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MELD JE AAN VOOR DE SAAS100

De uitreiking van de SaaS100 editie 2023 vindt plaats op 25 mei aanstaande, voorafgaand aan het Tech Rise Festival in Club Aterlier te Amsterdam. Tickets voor dat festival bestel je hier.