Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo wil Amazon verdienen aan Nederlandse ondernemers

Nederlandse ondernemers kunnen hun producten later dit jaar verkopen op Amazon.nl, maakte het Amerikaanse bedrijf woensdag bekend. Zo wil de webwinkelgigant ook in Nederland uitgroeien tot een logistieke reus die zo’n beetje alle e-commercetaken van ondernemers uit handen neemt – tegen een vergoeding, natuurlijk.

Jeff Bezos, inmiddels de rijkste persoon op aarde, begint langzaam maar zeker aan de poten te zagen van Bol.com en Coolblue. Daarvoor hoeft het bedrijf niet eens zijn eigen voorraad te verkopen, maar gooit het zijn succesformule als platform voor andere bedrijven in de strijd. Meer dan de helft van alle verkopen op Amazon zijn inmiddels afkomstig van andere bedrijven.

Woensdag zette de webreus een aanmeldingsformulier live voor ondernemers – uit Nederland, maar ook daarbuiten – die hun producten willen slijten via Amazon.nl. Wanneer zij precies kunnen beginnen met verkopen wil het bedrijf nog niet delen, maar het is in ieder geval “later dit jaar”. Het bedrijf belooft tegen die tijd een catalogus van “miljoenen fysieke producten”. (Amazon houdt interviews af tot het moment van de lancering, vertelt een woordvoerder tegen Sprout)

De pitch van Amazon voor ondernemers rust op deze twee pijlers:

1. Bereik

Bedrijven die zich aanmelden bij Amazon.nl krijgen in één keer toegang tot een grote, Europese markt. Behalve Amazon.nl zijn dat Amazon.co.uk, Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.it en Amazon.es.

Het verdienmodel: verkopers betalen 39 euro (excl. btw) per maand. Daarnaast rekent Amazon minimaal 30 cent per verkocht product. Een andere optie is het weglaten van het maandelijkse abonnement, waarbij de commissie 99 cent per item bedraagt.

2. Fulfillment

Onder de vlag van ‘Fulfilment by Amazon’ verkoopt Amazon een logistieke en fulfillmentoplossing. Ondernemers sturen hun producten naar Amazon, dat vervolgens de opslag, bezorging aan klanten, klantenservice en afhandeling van retourzendingen regelt.

Het verdienmodel: Amazon rekent fulfillmentkosten en opslagkosten. Die eerste categorie bestaat uit een vast bedrag dat per eenheid, gebaseerd op producttype, afmetingen en gewicht. Daarnaast betalen bedrijven een variabel bedrag voor de ruimte om hun producten op te slaan in een fulfillmentcentrum van Amazon.

Het opslaan van een kubieke meter aan schoenen kost bijvoorbeeld van januari tot en met september 15,60 euro per maand, in december gaat de prijs omhoog naar 21,60 euro. Om het nog wat specieker te maken: een broodrooster kost bij elkaar 4,63 euro per maand aan fullfilment- en opslagkosten. Wordt dat broodrooster (vanuit Duitsland) ook in andere Europese landen verkocht, dan klimt de prijs naar 9,90 euro per maand.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bol.com (waar de B2B-omzet harder groeit dan de consumentenomzet) en Coolblue kunnen hun borst nat maken, Amazon ziet het verkopen van producten van andere bedrijven via Amazon.nl als “een eerste stap”. Mogelijk volgen daarna een Nederlands distributienetwerk en de verkoop van eigen producten – als oppergod Jeff Bezos dat de moeite waard vindt, tenminste.

Foto: Getty Images