Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo voorkom je een burn-out

Je begint 2014 vol energie, goede voornemens en nieuwe plannen. Mooi, maar ook een gevaarlijk moment voor elke ondernemer: voordat je het weet ga je nieuwe projecten aan om later te concluderen dat je te veel hooi op je vork hebt genomen.

Een schrale troost, je zult niet de enige ondernemer zijn die ich over de kop werkt. Sterker nog, het overkomt bijna alle ondernemers van kleine en snelgroeiende bedrijven geregeld. Het is namelijk zowel de kracht van ondernemers om gedreven met veel energie nieuwe richtingen in te slaan. Tegelijkertijd is het een achilleshiel.

We moeten ermee leren leven dat we zo onze weg moeten vinden in ons ondernemerschap. Die weg zal voor iedereen anders zal zijn. Wat mij helpt is om niet meer dan twee echt nieuwe projecten tegelijkertijd te beginnen en naast elkaar te laten lopen. Als er één groot project verschijnt dat veel resources van mij en het kantoor gaat vragen, dan moet je dit heel goed doordenken, het project strak plannen en uitgaan van een fallback scenario. Want het gaat natuurlijk altijd langer duren dan we van tevoren hadden bedacht.

Maar welk project kies je dan? De lijst is lang, alle projecten voelen als belangrijk maar tegelijkertijd alles aanpakken is ondoenlijk, zowel qua beschikbare tijd als qua financiën. Kortom, er zijn altijd een hoop openstaande punten op de “to do” ondernemerslijst, waarvan een groot aantal urgent voelt. Om moedeloos van te worden. Door prioriteiten te stellen en bewust te kiezen om een deel van de projecten te parkeren, krijg je rust en ruimte in je hoofd en bedrijf. Daardoor blijft je energieniveau constant hoog.

Het plan van aanpak, in vijf stappen:

  1. Accepteer dat sommige projecten gewoon even de ijskast ingaan, en er pas weer uit mogen als de belangrijkste projecten ingevoerd/van tafel zijn. 
  2. Stel doelen en resultaten vast die belangrijk zijn voor het reilen en zeilen van het bedrijf het komend half jaar. Denk aan meer omzet, meer rust in de tent, meer overzicht van de financiën, zorgen dat de server het niet begeeft, en ook een lange termijnvisie ten opzichte van klanten, winst en verkoopwaarde.
  3. Bepaal projecten die prioriteit hebben de komende tijd, ofwel omdat ze nu urgent zijn, of omdat als je ze nu niet aanpakt ze een urgente bottleneck worden over een paar maanden. En heel belangrijk: bepaal welke budgetten en eventueel welke specialisten er nodig zijn. Tip: penny wise is bijna altijd pound foolish (niet te verwarren met wie het kleine niet eert….)
  4. Breng zo snel mogelijk de route in kaart waarlangs projecten zo snel en veilig mogelijk tot een goed einde gebracht kunnen worden. Tip: gebruik je netwerk, ondernemersborrels en gerichte workshops om sneller er achter te komen wat je wilt en hoe je het kunt aanpakken.
  5. Kom in actie en begeleid het project van A tot Z. Tip: the devil is in the detail, gecombineerd met de laatste loodjes wegen het zwaarst. Afmaken is de sleutel tot succes.

Hoe beter je wordt in gericht keuzes maken ten aanzien van de zaken die er bedrijfsmatig echt toe doen, hoe sneller, makkelijker en minder stressvol je je weg kan vinden in het proces van waardecreatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het mooie is dat je nog vaak in de gelegenheid wordt gesteld om het zo belangrijke ‘kiezen’ te oefenen en verder te optimaliseren; het is namelijk een terugkerend onderdeel van ondernemersschap. En als waardecreatie één van de doelen is van jouw bedrijf, dan gaat de ‘wet van de kracht van kiezen’ je helpen de opgedane vakantie-energie slim en effectief in te zetten. Kies je eigen energiebesparende ondernemersprogramma, veel succes!