Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo snel disrupt Airbnb de Nederlandse horeca

Airbnb heeft in een rapportje samengevat hoe het gaat met zijn Nederlandse activiteiten. Het leest als een bewijs van disruptie: vorig jaar zijn maar liefst tegen de 2 miljoen overnachtingen geboekt via het platform. De couch surfers waren goed voor een economische bijdrage van 800 miljoen euro.

Alles aan Airbnb gaat hard, ook in Nederland. Vooral hoteliers en Amsterdamse bestuurders zullen daarom het laatste rapport over de Nederlandse markt met bijzonder veel aandacht lezen. En wat ze lezen, zal ze niet lekker zitten.

2 miljoen overnachtingen

Om maar even in de hypergrowth-snoeptrommel te graaien: het aantal gasten dat via Airbnb in Nederland overnachtte, is gegroeid van 75.000 in 2012 tot 1,4 miljoen in 2016. Gemiddeld slapen ze in een gezelschap van 2,5 personen en houden ze dat 3,5 nacht vol. Volgens onze calculator zijn dat in totaal tegen de 2 miljoen overnachtingen.

800 miljoen euro

Dat miljoenenpubliek van Airbnb laat volgens het platform 188 miljoen euro achter bij de verhuurders. Tijdens hun bedrijf slaan ze nog eens 607 miljoen stuk aan eten, uitjes en shoppen, wat de meter op 795 miljoen euro brengt. Een mooie bijdrage voor de Nederlandse economie, al vindt de gevestigde horeca dat die eerste 188 miljoen natuurlijk had moeten worden afgerekend aan een toonbank mét vergunning.

31.000 verhuurders

Inmiddels kunnen couchsurfers terecht bij 31.000 verhuurders. Wat ze gemiddeld verdienen aan het ‘delen’ van hun woning geeft Airbnb niet prijs, wel dat de ‘typical host’ – de verhuurder die het meest in de statistieken voorkomt – 3000 euro per jaar vangt voor 28 overnachtingen. Het bezoek concentreert zich nog steeds in en rond de Randstad, hoewel op de hele kaart van Nederland wel logies is te vinden, vooral in de wat grotere steden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aardig is ook de herkomst van de gasten: 17% zijn vakantie in eigen land aan het vieren, Duitsers en Fransen zijn ook belangrijke gasten voor de Airbnb-verhuurders. Opmerkelijk is dat Amerikanen met 13% van het publiek net zo belangrijk zijn als Fransen.

Hotelmarkt groei door

Ontwricht Airbnb de Nederlandse hotelmarkt? Twee miljoen overnachtingen lijkt een hoop, maar als je bedenkt dat vorig jaar 26 miljoen hotelgasten Nederland aandeden, valt dat wel mee. Volgens een recent rapport van ABN Amro groeit de markt daarbij stevig: in 2012 – toen Airbnb nog nauwelijks voor aanloop zorgde – waren er nog maar 21 miljoen hotelgasten. De hotellerie heeft de handen meer dan vol aan die groei van 5 miljoen extra gasten, die de komende jaren zal aanhouden volgens de bankanalisten. In Amsterdam, waar volgens het rapport 14.000 woningen via Airbnb te huur zijn, krijgt de groei van het platform in de toekomst vooral een push als de gemeente spaarzaam blijft met het uitgeven van hotelvergunningen.