Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo scoorde de Beam projector 759.656 dollar op Kickstarter

De top 5 van Nederlandse crowdfundcampagnes in maart mag worden aangevoerd door Waka Waka, in de VS scoorde Beam Labs op Kickstarter in dezelfde maand maar liefst driekwart miljoen voor zijn Smart Projector, de beamer die in elke lichtfitting past.

Don Molenaar wijst ons in een reactie op dit bericht op onze omissie. ‘Vanochtend kreeg ik jullie nieuwsbrief binnen waarin de top 5 van NL crowdfunding staat. Echter zag ik onze Kickstarter-campagne hier niet tussen staan! Wij hebben 759.656 dollar opgehaald via Kickstarter afgelopen maand.’

Hit op Kickstarter

Oef! Molenaar, oprichter en ceo van Beam Labs heeft een puntje. En de eerlijkheid gebiedt te zeggen: we hadden Beam al op ons lijstje staan omdat de smart projector een weergaloze hit was op alle gadgetblogs en andere media ter wereld. En daarmee werd hij ook een instant hit op Kickstarter, waar de teller al na drie dagen over de 2 ton dollars ging die de makers als doel hadden gesteld.

Past in een fitting

En dat is makkelijk verklaarbaar: een picoprojector (een beamer die je niet in een laptoptas hoeft rond te zeulen, maar een kleintje voor erbij)  is al een absoluut hebbeding. Maar dat Beam hem zo heeft vormgegeven, dat hij als een schemerlamp in een normale fitting past, maakt hem helemaal briljant.

Powerpointen boven tafel

Als je dan toch je slide deck moet powerpointen (niet te vaak, hè) doe je dat boven tafel met je publiek om het plaatje heen. Als je thuiskomt, schroef je de Beam in het klaarliggende snoer, leg je hem achteloos op de keukentafel om het Journaal even op de keukenmuur te beamen. Wie maar een beetje fantasie heeft, moet bekennen dat het leven dankzij Beam een stuk beter wordt. 

Pr-offensief vooraf

Maar zelfs een product als de Beam verkoopt zichzelf niet zo maar. Volgens Molenaar, die het apparaat met 4 mede-oprichters van Beam Labs heeft ontwikkeld, schuilt het succes ook in de uitgebreide voorbereiding die aan de campagne voorafging. ‘Maanden zijn we ermee bezig geweest om de Beam daar te krijgen waar we hem wilden hebben. We hebben journalisten laten weten waar we mee bezig zijn en sneak peaks gegeven. Toen we de preview op Kickstarter klaar hadden staan en alle puntjes op de i stonden, hebben we ze laten meekijken. En alles wel onder het uitdrukkelijke verzoek te wachten met publiceren tot de start van de campagne: het is van wezenlijk belang dat je kunt binnenkomen met een knal.’

Explosie

En een explosie van publiciteit is het geworden. ‘Het ontplofte. TechCrunch, Wired; alles en iedereen heeft over Beam geschreven. Vaak ging het met golven: de ene week kwamen ineens heel veel Spanjaarden op Kickstarter af, de andere week bleek Italië aan de beurt.’ Gedurende de campagne bleef Beam actief met publiciteit. ‘Continu mensen enthousiasmeren, ook via ons eigen netwerk.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Fish on Wheels

Het klinkt alsof Molenaar c.s. wat ervaring hadden met hoe crowdfunding werkt. ‘Klopt. Twee van ons hebben vorig jaar op Kickstarter de Fish on Wheels uitgebracht. Die kreeg ook enorm veel aandacht, maar werd niet succesvol gefund.’ Een aquarium op wielen dat meebeweegt met de vis die erin zwemt. Ook briljant, maar een picoprojector met schroefdraad wilden meer mensen in huis halen onder het motto ‘Screw it in and have fun’.

Levering in oktober

Nu heeft Beam Labs een zak geld. Maar ook bijna 2000 backers die hun gadget a.s.a.p. willen hebben. Oktober belooft beam als leverdatum. ‘En dat gaan we ook halen.’ Dat klinkt zelfverzekerd, maar ook het in productie nemen van de Beam is degelijk voorbereid. ‘We hebben met alle toeleveranciers en partners een productieplan uitgewerkt en afgesproken. Dat was berekend op 2 ton, dus toen het eindbedrag hoger werd, konden we opnieuw onderhandelen, over extra features bijvoorbeeld.’ Ook al is de Beam die in de campagne schitterde een werkend prototype en moeten de mallen nog worden gemaakt, Molenaar gaat oktober halen. Daar levert hij zijn zomervakantie graag voor in. ‘Ach, vakantie is voor mietjes, hè?’