Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Zo lost Mobypark het parkeerprobleem op

Platforms als Snappcar, Peerby en Airbnb dagen de traditionele economie uit. Hoe doen ze dat, en hoe ga je daar als ondernemer mee om? Martijn Arets stuurt een laptop op reis en vraagt het - via Skype - aan ervaringsdeskundigen. In deze aflevering: Manuel Cayre, medeoprichter van Mobypark.

Zo lost Mobypark het parkeerprobleem op
Je leest nu: Zo lost Mobypark het parkeerprobleem op

De Frans-Nederlandse startup Mobypark is vergelijkbaar met zijn Nederlandse evenknie Parkyourcar: een deelplatform voor (deels) onbenutte parkeerplekken. ‘We zijn de Airbnb voor parkeren’, omschrijft Cayre zijn bedrijf met een inkoppertje.

Een jaar na de oprichting van het bedrijf in 2012 verhuisde Cayre naar Nederland, compagnon Yoann Benhacoun bleef achter in Parijs. De Nederlandse markt biedt genoeg kansen: een dag parkeren in Amsterdam kost bijvoorbeeld ruim 60 euro, waarmee de hoofdstad de duurste parkeerstad ter wereld is.

Qua marketing was de beginfase een kwestie van op deuren kloppen en flyers uitdelen, waarna het aantal gebruikers langzaam begon te groeien. Op dit moment claimt de startup 17.000 actieve gebruikers, met een voorraad van ongeveer 3.000 parkeerplekken. 

Zie ook: Alle aflevering in deze reeks. Met onder meer Peerby, Konnektid, Live on Demand en Vandebron

Luchthavens

In Frankfurt, Wenen, Geneve en Londen streek het bedrijf ook neer, in de buurt van luchthavens. In Nederland sloot Mobypark een deal met onder andere hotelketen Marriot, voor wie Mobypark nu een deel van de parkeerruimte beheert. “Zo stellen we de private parkeerruimte van die bedrijven open, die nu nog ontoegankelijk zijn voor het publiek.” Zo wordt de parkeervoorraad groter en dat drukt de prijs, zegt Cayre.

Je hoeft alleen maar te gebruiken wat er al is 

“We zeggen tegen een stad: je hoeft geen nieuwe parkeerplaatsen aan te leggen. Je hoeft alleen maar te gebruiken wat er al is.” Cayre schat dat ongeveer 60 procent van alle parkeerruimte in Europa gesloten is voor het grotere publiek.

Om de dienst naar alle Nederlandse en Franse steden te brengen en meer privéparkeerplaatsen aan te haken is Mobypark een crowdfundingcampagne gestart, met een streefbedrag van 100.000 euro, en een doelbedrag van 500.000 euro aan converteerbare leningen.

Zie ook: Mobypark wil parkeermarkt opschudden