Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo leert San Francisco van sociaal ondernemerschap uit Nederland

Vanaf het festival voor sociaal ondernemerschap SoCap in San Francisco deelt Willemijn Verloop van Social Impact Ventures voor Sprout haar ervaringen. Vandaag het tweede deel: ‘6 jaar geleden begreep nog niemand in Nederland wat een sociaal ondernemer was’.

Lees ook deel 1: Buzz rondom Nederlandse ondernemers op SoCap in San Francisco

De tweede dag op SoCap stond in het teken van onze oranje delegatie. De Nederlandse afvaardiging organiseerde een sessie waarin we een presentatie gaven over het ecosysteem dat we in Nederland rondom sociale startups gebouwd hebben.

Het was een overvolle sessie waarin veel onderwerpen aan bod kwamen en die zeer goed bezocht werd. Ik modereerde een discussie waarbij vier belangrijke spelers en vijf ondernemers aan het woord kwamen. Impact City van de Gemeente Den Haag, Amsterdam Impact en het Dutch Good Growth Fund van de Rijksdienst voor Ondernemerschap RVO vertelden onder meer over de financieringsmogelijkheden en andere faciliteiten die zij beschikbaar stellen voor ondernemers die de sociale impact van hun bedrijf willen vergroten.

Michiel Ehlrich, directuer van Enviu, schetste een levendig beeld van het buzzing ondernemingsklimaat voor sociale startups en scaleups in ons land. De rol van het bedrijfsleven werd verwoord door accountants- en belastingadviseurbedrijf PwC, dat al ruim 5 jaar actieve steun geeft aan Nederlandse sociaal ondernemers.

Ik mocht vertellen over Social Enterprise NL. Over dat we dit netwerk voor sociale ondernemers 6 jaar geleden waren gestart, terwijl nog niemand in Nederland begreep wat een sociaal ondernemer eigenlijk was. Lucas Simons van Scope Insight verwoordde het mooi: “Het was eenzaam toen er nog geen erkennig was voor businessmodellen met een maatschappelijke missie, maar dat is gelukkig rap veranderd”.

Rode loper

Er kamen ook vijf sociale ondernemers aan het woord, die hun inzichten deelden over de kracht van het Nederlandse ecosysteen en de samenwerkingen tussen al die verschillende partijen. Samasource, dat digitale banen creëert voor de allerarmsten in Afrika, vertelde hoe gemeente Den Haag letterlijk de rode loper voor hun Europese hoofdkantoor uitrolde. The Hague Business Agency hielp hen met het vinden van kantoorruimte, gaf juridische en fiscale ondersteuning en hielp zelfs bij het werven van nieuwe medewerkers. Dankzij deze hulp is het Samasource gelukt om een snelle scaleup van hun business in de Europese markt te realiseren.

Een ander voorbeeld is African Clean Energy, dat vertelde hoe een financiering van het Dutch Good Growth Fund (DGGF) hen heeft geholpen om op te schalen in Afrika. Op zijn beurt kondigde DGGF ter plekke een nieuwe mogelijkheid aan voor zachte leningen voor startende sociaal ondernemers, waarvoor het fonds niet meer dan 3 procent rente zal vragen.

Social Impact Lab

Ook grote bedrijven helpen sociaal ondernemers met groeien. PwC steunt per jaar ruim vijftig sociale ondernemers pro bono en organiseert jaarlijks het Social Impact Lab. Hierin kunnen op groei beluste sociale start- en scaleups met een maatschappelijke missie meedoen. Een van de winnaars van vorig jaar was Sweep Smart dat in India waste pickers inschakelt om afval efficiënter te scheiden en daardoor beter te kunnen recyclen. Medeoprichter Silvia de Vaan vertelde hoe zij de ondersteuning van PwC die ze daarmee wonnen, hebben ingezet. In de overvolle zaal zaten mensen uit alle delen van de wereld, die de aanwezigen op het podium honderduit vroegen hoe Nederland het doet.

Orange delegation

De Nederlandse delegatie is erg zichtbaar op deze conferentie. Niet alleen door de omvang van onze delegatie, maar ook omdat niemand onze ‘orange delegation’ kan missen. We dragen immers allen de knaloranje strik die Makers Unite maakt van achtergebleven zwemvesten van vluchtelingen die de Middellandse Zee overstaken. Die oude zwemvesten worden door vluchtelingen in Nederland verwerkt tot nieuwe producten. Met dat project creëert MakersUnite nieuwe banen voor deze groep in de creatieve secto. Het levert tegelijkertijd prachtige producten op, zoals tassen, laptophoezen en de oranje strikjes waar wij, zoals gezegd, de hele dag mee rondlopen in San Francisco.

Steeds enthousiaster

Naarmate de dag ten einde loopt, zie ik de delegatieleden steeds enthousiaster worden. Het gevoel is erg goed. Al na deze tweede dag denkt zeker 40 procent van de deelnemers dat het zulke belangrijke contacten heeft gelegd dat het hun aanwezigheid hier meer dan de moeite waard maakt. De deelnemers voerden gesprekken met mogelijke investeerders en netwerkpartners, waardoor ze geloven dat ze een groot deel van hun doelstelling kunnen realiseren.

Blote voeten

De dag eindigde – zoals gebruikelijk – met veel side events. Een grote groep ondernemers en investeerders ging in San Francisco van feestje naar feestje om nieuwe verbindingen te leggen. Zo was ik bij de Toniic-borrel waar impact-investeerders bij elkaar kwamen en waar ik veel collega-investeerders sprak over de laatste ontwikkelingen in hun land. Ik dronk ook een borrel met de directie van SoCap en vroeg hun naar hun visie voor de komende jaren en hoe zij verwachten de komende 10 jaar de leidende conferentie in hun vakgebied te kunnen blijven nu er overal in de wereld impact-evenementen ontstaan. Het antwoord daarop liet zich als volgt samenvatten: door de data en de kennis die ze de afgelopen 10 jaar over dit veld hebben verzameld, kunnen ze het impact-landschap blijvend van de meest relevante informatie voorzien. We zullen de komende jaren leren of ze gelijk hebben, of niet.

Lees ook deel 1: Buzz rondom Nederlandse ondernemers op SoCap in San Francisco