Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo innoveert Jitse Groen met Takeaway.com

Online eten bestellen is - buiten Nederland - een vechtmarkt voor Takeaway.com. Alleen door continu te innoveren groei je harder dan je concurrenten, legt oprichter Jitse Groen uit. Hier zijn de belangrijkste, uhm, takeaways.

Je leest nu: Zo innoveert Jitse Groen met Takeaway.com

Sprout-members waren in juni op bezoek bij Takeaway.com, het etenbestelimperium waarmee Jitse Groen in Nederland en een trits landen daarbuiten flink aan de weg timmert. Groen nam uitgebreid de tijd om zijn inzichten en ervaringen te delen met andere ondernemers. Onder meer over de manier waarop zijn bedrijf – inmiddels werken er 500 man aan de bestelling van meer dan een half miljard aan maaltijden per jaar – innoveert.

Superieur platform

We moeten hard vechten om het niveau van innovatie te behouden

Die omvang is een belemmering op zich. “We moeten hard vechten om het niveau van innovatie te behouden, doordat we steeds groter worden. Het belang van continu verbeteren moeten we de mensen steeds duidelijk blijven maken.”

Want behalve van de beste werknemers moet Takeaway het hebben van een superieur platform. “Het gaat erom dat een bestelling bij mij iets soepeler verloopt dan bij mijn concurrent. We doen dan ook alles zelf.”


Op het Enschedese hoofdkantoor van Thuisbezorgd.nl | Foto: Anouk Eigenraam

Van 0 naar miljoenen

Wat in 1999 begon met een website met daarop een paar restaurants en een pc met modem, is inmiddels een platform dat in verschillende talen miljoenen bestellingen per jaar afhandelt. “En doordat mensen rond dezelfde tijd trek krijgen, komt dagelijks het verkeer in enorme pieken.”

Pc sterft uit

De pc-gebruiker sterft uit, in een snel tempo

De belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen tijd: mobiel. “De pc-gebruiker sterft uit, in een snel tempo: 65 tot 70 procent van de bestellingen wordt momenteel al via smartphone of tablet gedaan.” Binnen afzienbare tijd zal dat richting 90 procent gaan, schat Groen in. “We ontwikkelen helemaal niets meer voor web, de nieuwe site is helemaal voor mobiel ontworpen.”

Innovatie vanuit achterstand

Innoveren begint met de acceptatie dat je hoe dan ook achterop loopt

Hét kenmerk van innovatie volgens Groen: “We lopen altijd achter de feiten aan. Dat is ook logisch, want met internet weet je nooit wat morgen groot gaat worden. Innoveren begint daarom met de acceptatie dat je hoe dan ook achterop loopt. Vanuit die positie probeer je alsnog voor te gaan lopen op de rest.”

Drie internetrevoluties

Groen spreekt wat zijn branche betreft van de drie revoluties van het internet: eten bestelde je vroeger per telefoon. En in de begintijd was Thuisbezorgd.nl ook nog druk met de bestellingen via faxen te versturen naar de aangesloten restaurants. Dat gaf, naarmate bestellingen via internet in zwang raakten, problemen. “Dat kost nogal wat faxpapier bij zo’n restaurant. Na 150 bestellingen was het papier op en liep het in het honderd. Daarom besloten we zelf een doosje te laten ontwikkelen.”

Jitse Groen
‘Innoveren begint met de acceptatie dat je hoe dan ook achterop loopt’ | Foto: Anouk Eigenraam

Vast wordt mobiel

Sinds internet bestaat, gaat alles wat telefonisch gebeurde richting online. Dat is revolutie nummer 1. “Je kunt als retailer nu wel gaan beweren dat je het niet zag aankomen, maar internet bestaat toch al twintig jaar.” Tijdens de tweede revolutie gaat alles wat via het ‘vaste’ internet gebeurt, richting mobiel, inclusief alle locatiegevoelige diensten daaromheen. “Kun je nu nog zeggen dat het je overvalt? Lijkt me niet: dit is al zo’n vijf jaar aan de gang.” 

Vooruit plannen

We plannen hooguit één jaar vooruit

De derde internetrevolutie? Groen heeft nog geen idee. “Google wil dat wij een api worden en integreren met alles wat het doet. Dat mensen tegen hun auto praten als ze trek krijgen, en dat je ons niet meer ziet. Zou kunnen, maar het is onmogelijk om jaren vooruit te kijken. We plannen dan ook hooguit één jaar vooruit. Vraag me ook niet een budget voor volgend jaar in te leveren voor december, want dat weten we nog niet. Als een bank vraagt om een driejarenplan is dat volkomen lariekoek.”

Nieuw: afhalen

Een opmerkelijke recente productinnovatie van Thuisbezorgd.nl: afhalen. Dat klinkt tegendraads voor een thuisbezorgdienst, maar ligt toch best voor de hand. “In plaats van bij de Chinees 20 minuten te gaan wachten op je eten, kan je onderweg bestellen en krijg je een seintje als het klaar is. Als je straks in de auto trek krijgt, kun je eten bestellen dat bij pakweg de volgende Shell-pomp voor je klaarstaat.”   

Het tv-programma Nederland Onbewolkt bracht in 2013 al de drukte rond Thuisbezorgd.nl in kaart: