Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo herken je een zombiebedrijf op tijd (4 tips om schade te voorkomen)

Het heeft weinig zin om te ontkennen dat overheidssteun ook zorgt voor zombiebedrijven, stelt Sara Liesker. Tips om zo'n wankelend bedrijf te herkennen onder je klanten, en te voorkomen dat je een openstaande rekening straks alleen nog maar bij een curator kunt indienen.

Zombie

Sinds maart van dit jaar komt in ieder zakelijk gesprek het c- woord voorbij: corona. In een eerdere blog heb ik het gehad over het optimisme waarmee we als ondernemers voorwaarts blijven gaan. Als financieel jurist zie ik vanuit mijn expertise bij Ceres Legal de laatste maanden steeds duidelijker de schaduwkant van alle steunmaatregelen.

Het ontkennen dat we met belastinggeld zombiebedrijven creëren is een onhoudbare stelling. Het is 100% zeker dat er al veel zombiebedrijven zijn en evenzo zeker dat er nog vele bij gaan komen zolang de overheidssteun voortduurt. We accepteren in Nederland dit probleem omdat de overheid niet weet wélke bedrijven de zombiebedrijven zijn. Overigens is dit besef bij de banken gelukkig wel goed doorgedrongen.

Een bijkomend probleem van de vele zombiebedrijven is de schade die zij andere bedrijven aandoen. Steeds meer bedrijven rekken de betalingstermijn van ontvangen rekeningen steeds verder op, daarmee hun leveranciers in een positie dwingend om ongewild krediet te verschaffen. Bedrijven gebruiken de NOW-gelden om personeelslasten te voldoen, maar de leveranciers staan achteraan in de rij en zijn de dupe van het gebrek aan geld bij zombie-bedrijven.

Een oproep aan grotere bedrijven om als onderdeel van de SDG’s te zorgen voor juist vroegere betaling van rekeningen deed ik al eerder, onder andere op BNR. In deze blog geef ik een aantal praktische tips aan ondernemers hoe je een zombiebedrijf onder je klanten herkent en wat je zelf kunt doen om te voorkomen dat je je openstaande rekening straks alleen nog maar bij een curator kunt indienen.

 Tip 1. Oprekking betalingstermijn

Dé belangrijkste aanwijzing voor problemen bij je klanten is de steeds verder oprekkende betalingstermijn. Op jouw rekeningen staat een betalingstermijn van 14 dagen, je klant betaalde altijd op 21 dagen, maar in 2020 zie je dat de termijn is opgerekt naar 31 dagen of nog langer. Omdat het een sluipende verlenging is, kun je dit eigenlijk alleen maar goed zien door weer eens een uitdraai uit 2019 te nemen en die te vergelijken met 2020. Welke klanten zijn structureel later gaan betalen? Dát zijn de mogelijke zombie-bedrijven.

Tip 2. Bellen (in plaats van mailen)

Als je inziet wie je risico-klanten zijn, is de volgende stap om te beginnen met ze te bellen. Ongeacht of ze gisteren nog een nieuwe bestelling hebben gedaan of dat je al zes maanden niets van ze gehoord hebt. Benoem de opgerekte betalingstermijn en leg ook uit wat het probleem voor jouw bedrijf is. Maak meteen heldere afspraken voor de toekomst. Bijvoorbeeld het inlopen van de achterstand met wekelijkse betalingen, dit werkt beter dan één groter maandbedrag, en aangescherpte afspraken voor toekomstige bestellingen. Leg de gemaakte afspraken dezelfde dag vast met een vriendelijk mailtje.

Veel ondernemers vinden dit een heel lastige stap omdat het confronterend is en ze vrezen voor de klantrelatie. Mijn ervaring leert dat dit onnodig is. Je klant zít vaak ook in de problemen, de aandacht daarvoor straalt niet negatief op jouw bedrijf af. Bovendien kun je in dit telefoongesprek soms ook iets heel anders voor je klant betekenen. Door, naast het maken van de afspraken, door te vragen en mee te denken, sluit je het gesprek positief af.

Tip 3. Opvolgen, opvolgen, opvolgen

De gouden tip, waar de lange adem voor nodig is, is de opvolging. Leg deze taak bij je administratie neer met de instructie om iedere week de dag vóórdat een betaling binnen moet zijn, een korte mail te versturen ter herinnering. Wanneer een betaling gemist wordt, moet de administratie uiterlijk de volgende dag bellen en het telefoontje weer per mail bevestigen. Het credo “de aanhouder wint” gaat hier echt op! 

Tip 4. De échte red flag

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Onbereikbaar zijn voor jou als ondernemer is een absolute red flag! Besteed de onbereikbare klanten zo snel mogelijk uit aan een professioneel incassobureau onder het motto: “beter iets dan niets”.

Er is veel onzichtbare schade die veroorzaakt wordt door zombiebedrijven. Deze schade komt pas aan het licht als blijkt hoeveel openstaande debiteuren uiteindelijk moeten worden afgeschreven. In 2021 komt met zekerheid een faillissements-tsunami op ons af. Neem als ondernemer actie nu het nog kan; en ja deze tips horen dus ook thuis bij #beperkdeschade.