Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo groeit de Young Creators Groep door de 20.000 gebruikers

Met een plek waar jonge ondernemers kunnen overleggen, vragen kunnen stellen en vacatures kunnen delen heeft voormalige 25 onder de 25 ondernemer Robert van Hoesel met de Young Creators Groep op Facebook een community opgericht waar tal van, voornamelijk jonge, ondernemers gebruik van maken. Zo zien de toekomstplannen van de Young Creators eruit. 

Vandaag ging de teller door de 20.000 gebruikers voor de Facebook-groep. Daarbij horen groeistuipen. In de week rond kerst werden er bijvoorbeeld bijna 300 berichten geplaatst met daarop meer dan 3.200 reacties. Genoeg om de FB-tijdlijn van de gemiddelde gebruiker van het sociale netwerk volledig te doen verstoppen.

Ander punt van wrijving is dat de berichten lang niet allemaal relevant zijn voor de groep als geheel. De oplossing daarvoor gaat hand in hand met de toekomstplannen van de groep beheerders. “Ik ben het dan wel begonnen, maar het is geen one man job. Samen met een groep van zes vrijwilligers managen we de groep, zodat ik me tegelijk bezig kan houden met Crowded, mijn eigen bedrijf”, zegt Van Hoesel. 

Marktplaats

Young Creators is over een aantal jaar niet langer ‘alleen maar’ een Facebook-groep, zegt Van Hoesel. Op 15 februari lanceert het zeskoppige team dat nu de achterkant van de community beheert een nieuwe website. Daarop kunnen freelancers hun portfolio plaatsen en hun diensten aanbieden. Die oproepen kunnen dan weer – gericht – verspreid worden. Eén van de sluimerende irritaties binnen de huidige Facebook-groep moet daarmee zijn opgelost: dat veel gebruikers hun eigen diensten aanbieden aan iedereen. 

Op de achtergrond zijn de zes mensen die de Young Creators beheren al maanden bezig met activiteiten voor de toekomst. De visie die de groep daarbij heeft is het bieden van ondersteuning aan jonge ondernemers. Dat gaat over vragen kunnen stellen, maar ook over een baan of opdracht kunnen vinden of ondersteuning bieden. Tegelijkertijd zien de beheerders dat er bedrijven zijn die moeite hebben met innoveren.

Door die twee te combineren ontstaat er een verdienmodel. Door ‘waardevolle ervaringen’ te bieden voor de jonge ondernemers in de vorm van opdrachten waar zij van kunnen leren, hun netwerk mee uit kunnen breiden en natuurlijk een boterham mee verdienen. Waarbij de beheerders dan als middelman opstaan. 

Hackathons

Tegelijkertijd is er de afgelopen maanden al een verdienmodel ontstaan. Door organisatoren van evenementen de ruimte te geven om zichzelf te promoten onder de doelgroep. Daar zit wel een grote ‘maar’ aan, Van Hoesel: “We moeten dan wel volledig achter dat event staan. Dat gaat zover dat wij zelf mee willen helpen met het organiseren. Zodat als er bijvoorbeeld een hackathon is, we zeker zijn dat bij die bijeenkomsten voor soft- en hardware ontwikkelaars het intellectueel eigendom goed geregeld is, die bedrijven daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de mensen die over de vloer komen en dus ook zorgen dat er goed voor ze gezorgd wordt.” 

Hackathons zijn een voorbeeld van het type evenement waar Van Hoesel en consorten een gat zien ontstaan tussen vraag en aanbod. “Er zijn honderden van die bijeenkomsten per jaar, ieder weekend zijn er wel een paar. Dan is het lastig om als organisator bij de doelgroep te komen. Door een selectie voor de Young Creators te maken hopen we van meerwaarde te zijn.” 

Stichting

In samenwerking met hackathons is er de afgelopen maanden al een serieuze inkomstenbron ontstaan. Om deze groei de komende tijd te faciliteren, wordt de organisatie geprofessionaliseerd. Zo zal vanaf 1 februari de eerste fulltimer aan de slag gaan om de dagelijkse business te overzien. Om dat ook juridisch goed aan te pakken is er dan ook een stichting opgericht. Daarbij garanderen de oprichters ook gelijk dat de Young Creators geen melkkoeien worden: een stichting mag geen winstoogmerk hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ook worden met die eerste opbrengsten evenementen georganiseerd voor jonge ondernemers. De afgelopen maanden is er zoveel ruimte gecreëerd dat er voor het volgende evenement, Young Creators Live op 15 februari, geen sponsoren nodig zijn. Van Hoesel: “Door dat eigen budget hebben we de ruimte om geen concessies  op de kwaliteit van de sprekers en het evenement te doen.” 

Foto gemaakt door Lou Muuse