Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo geeft Cirqle bloggers een businessmodel

Startup van de week Cirqle wil met behulp van een gigantische database en sales-widgets dé schakel worden tussen modemerken en bloggers die geld willen verdienen. Oprichter Steven Lammertink pitcht.

Je leest nu: Zo geeft Cirqle bloggers een businessmodel

Wat doet Cirqle?

‘We zorgen dat bloggers en sites modeartikelen kunnen verkopen van meer dan 250.000 merken, zonder zelf voorraadbeheer te hoeven doen. Daarvoor hebben we een productdatabase gebouwd met ruim 11 miljoen producten op basis van retailers wereldwijd. Daarnaast lanceren we, samen met een select groepje fashion influencers uit ons netwerk, collecties van hun favoriete producten en merken op onze homepage.’

‘Wat wij misten is dat, wanneer je bijvoorbeeld zit te browsen en je komt coole producten tegen, er vaak geen shopmogelijkheid is en een mogelijkheid om mensen te belonen met een vergoeding voor hun inspiratie, zonder dat je doodgegooid wordt met banners. Ons startpunt is mode, omdat we merkten dat onze propositie goed aanslaat bij moderetailers.’

Wie zijn de oprichters?

‘Daan Nederlof is insolventie-advocaat geweest en investeert sinds enige tijd in startups. Hij is ingestapt op het moment dat het alleen nog maar een idee was. Hij heeft nu een financieel-juridische rol en begeleidt de hele operatie. Er gaan veel geldstromen door onze machine, die moeten in goede banen worden geleid. . Ook leidt Nederlof de gesprekken met investeerders. Hij kan alles goed wat ik niet goed kan. Mijn rol is op productniveau, en sales en marketing. Daarnaast klussen er mensen voor ons vanuit Kuala Lumpur en Londen.’

Cirqle
Steven Lammertink en Daan Nederlof

Wie zitten op Cirqle te wachten?

‘We richten ons op drie klantsegmenten: Retailers en merken bieden we de mogelijkheid om op een gestructureerde manier met invloedrijke bloggers te werken. Zij krijgen daarbij met uitgebreide rapportages inzicht in de opbrengst van hun investeringen in deze pr-kanalen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld precies zien welke blogger het hoogste rendement heeft voor de klant en waarom.’

Bloggers bieden wij naast campagnes met de merken diverse sales-widgets om de producten uit onze database te verkopen op hun site. Bij elke verkoop die zij genereren ontvangen zij een percentage van de omzet, soms wel 20 procent. Een blogger kan in ons systeem zoeken naar fashion items en direct zien waar hij of zij de meeste commissie voor ontvangt.’

‘Consumenten kunnen makkelijk hun favoriete mode kopen via onze sales widgets op de sites van hun favoriete bloggers. 

Wat is het verdienmodel?

‘Retailers betalen Cirqle een maandelijks bedrag voor het starten van campagnes door ons netwerk. Cirqle zet de campagne op in het netwerk van ruim 3000 influencers en daarnaast brengen we een rapportage uit van het succes van deze campagne. Bloggers krijgen gratis toegang tot de sales-widgets en onze productdatabase, waarmee ze producten kunnen verkopen van hun favoriete merken.’

‘Er zijn nu meer dan 2500 retailers aangesloten, waarvan een groot deel actief campagnes start door ons netwerk. De rest verdienen we op variabele basis: 70 procent commissie gaat naar de blogger, 30 procent naar ons als platform voor het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.’

Hoe ver is Cirqle?

‘Al die informatie van de retailer structureren en doorzoekbaar maken, dat is gecompliceerd. Het gaat letterlijk om het filteren en aanvullen van miljoenen regels informatie . Daarnaast moet meerdere keren per dag de productdatabase up to date worden gehouden, zodat de consument het gewenste product ook kan kopen.’

‘Mijlpalen zijn het verder internationaal uitrollen van het campagne-model. En de internationale validatie van de sales die via onze sales-widgets worden gegenereerd. De omzet is nu al enkele duizenden euro’s per maand. Die omzetten willen we maandbasis verdubbelen. Er is met name veel interesse vanuit Groot-Brittannië en VS, maar het belangrijkste is dat er nu substantiële omzet wordt gerealiseerd via ons campagne-model.’

‘Met integraties voor WordPress, Squarespace, Blogger en Tumblr ondersteunen we nu het grootse gedeelte van het internet. Momenteel draait er een pilot met Lindanieuws en Elle. Nu gaan we het concept naar zoveel mogelijk bloggers, retailers en consumenten brengen.’

‘Ook zetten we samen met retailers workshops op voor bloggers om Cirqle verder uit te rollen. Daarnaast kan een select groepje influencers collecties aanmaken op onze eigen homepage. Zo worden we zelf ook een beetje een retailer, aangezien we meer dan 11 miljoen fashion producten in ons systeem hebben.’

Nog geld nodig?

‘In het begin hebben we een kleine seed-ronde gedaan van 400.000 euro. We zijn nu met volgende ronde bezig: een grote venture capital-ronde om het bedrijf verder internationaal op te schalen. Dat gaat de goede kant op.’