Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo gebruik je storytelling voor je bedrijf

Waarom maakt je bedrijf eigenlijk de producten die het produceert of levert de huidige diensten? Zo vertel je een corporate story in 7 stappen.

1. Het verhaal zit in je bedrijf

Om de why – zoals Simon Sinek het verwoordt – van je bedrijf te vertellen is het eerst tijd voor wat zelfreflectie. Een pr-verhaal naar buiten toe moet een volledige weerspiegeling zijn van hetgeen er binnen de kantoordeuren plaatsvindt. Van dit verhaal leid je de mission statement af, niet andersom.

2. Dat verhaal bestaat al, dat creëer je niet

Zo’n verhaal dat bestaat al, dat hoef je niet te ontwikkelen. Als je niet meer weet wat het is, dan moet je het opnieuw gaan zoeken. In dat geval werkt het normaliter om terug te gaan naar het begin, naar de oprichter. Deze persoon heeft – kort of lang geleden – een reden gehad om deze onderneming te starten.

3. Zo steek je het in

Nu je het waarom hebt gevonden is het tijd om hier een verhaal van te maken. Zorg dat er een hoofdpersoon in zit(een mens, onderwerp of organisatie) die bezig is met een bepaalde activiteit of iets overkomt. Hierbij zoek je niet alleen de successen, maar ook de tegenvallers. Zo bind je mensen aan je als je dit verhaal vertelt tijdens een jaarvergadering of presentatie. Leg hierbij ook uit waar de persoon vandaan komt, wat zijn of haar drijfveren zijn.

4. Maak het persoonlijk

Volgens Theo Hendriks, storyteller en schrijver van ‘No Story, No Glory’ leggen Nederlandse bedrijven de focus vooral op kernwaarden en een traditionele abstracte pr-manier van het verhaal vertellen. “Ze focussen op kernwaarden, leren een paar kreten uit hun hoofd en hebben het vervolgens in hun praatjes vooral over bedrijfskundige abstracties als KPI’s.” Daardoor wordt er geen contact gelegd met de luisteraar of lezer. Juist het voornaamste doel van een dergelijk verhaal vertellen.

5. Vertel anekdotes

“Een voorbeeld is Thermaflex, een van oorsprong Brabants familiebedrijf dat isolatiematerialen maakt voor energietransport.” Aldus Hendriks: “Op de jaarlijkse bijeenkomst voor alle divisie-hoofden begon de directeur met zijn verhaal door te wijzen naar een oudere man naast het spreekgestoelte. Zijn vader, de oprichter. Vervolgens vertelde hij over hoe ze vroeger met de tent op vakantie gingen en dat zijn vader op een oude typemachine aan de campingtafel zat te tikken aan de eerste bedrijfscatalogus van het bedrijf. Daarop haalde de directeur die catalogus tevoorschijn. Iedereen hing aan zijn lippen.”

6. Vergeet de sociale media niet

Voor die jaarlijkse bijeenkomst vertel je dit verhaal natuurlijk. Maar om ook mensen van buitenaf aan te spreken is het een gemiste kans als je dit verhaal niet verspreid via social media. Zeker ook aangezien je daar eenvoudig filmpjes en foto’s aan toe kan voegen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Gebruik je verhaal als meetlat

De why van je onderneming moet je de meetlat maken van jullie bedrijfssuccessen. Zorg ervoor – en waarborg – dat dit verhaal in alle onderdelen van je onderneming naar voren komt. Je corporate story is geen pr-praatje maar een manier van opereren.