Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Zo brengt Crowdyhouse topdesigners naar de massa

Crowdyhouse wil dé oplossing worden voor ontwerpers die hun producten wereldwijd willen verkopen. Medeoprichter Mark Studholme vertelt aan Martijn Arets hoe hij dit aanpakt.

Je leest nu: Zo brengt Crowdyhouse topdesigners naar de massa

Studholme stond eerder aan het roer bij Archello.com, een sociaal netwerk voor architecten. Daar bemerkte hij de behoefte aan een marktplaats voor ontwerpers. Co-founder Suzan Claesen is zelf meubelontwerper en liep tegen hetzelfde probleem aan; het tweetal besloot twee jaar geleden een nieuw platform te bouwen. Daarbij keek het duo ook naar Etsy. Crowdyhouse richt zich echter op professionele ontwerpers die hun producten normaliter via winkels verkopen.

Een ander belangrijk verschil met een dienst als Etsy is dat Crowdyhouse een deel van de marketing en andere zakelijke aspecten uit handen neemt, zegt Studholme. “Wij wilden een platform met geselecteerde producten maken dat alleen de beste designers toelaat.” Zo kan Crowdyhouse zich een hogere commissie permitteren dan Etsy, maar wel eentje die gekoppeld is aan de omzet van de ontwerpers.

Wereldwijd

Crowdyhouse biedt nu onderdak aan 750 ontwerpers in 34 landen die samen ongeveer 6000 producten aanbieden. Kopers geven gemiddeld 140 euro per bestelling uit. Na een eerdere uitrol naar België wordt nu ook de Franse markt verkend. Uitdagingen bij het wereldwijd uitrollen zijn onder meer importtarieven en logistiek: hoe komt de tafel of stoel van de ontwerper naar de koper?

Het platform werd eerder deze maand verkooppartner van Bol.com. Zo wordt Crowdyhouse steeds meer een soort paraplumerk voor ontwerpers die via Crowdyhouse weer bij andere retailers belanden. Het uiteindelijke doel is wat Studholme betreft om dé eindoplossing te worden voor designers die hun producten wereldwijd willen verkopen.

Lessen

De belangrijkste les van Studholme na 2 jaar bouwen: maak het technisch allemaal niet te ingewikkeld. “Het belangrijkste is dat je een minimum viable product lanceert. Iets dat zegt, ‘dit zijn we aan het bouwen, sluit je aan’.”

“Je kan zelfs beginnen met een spreadsheet, zorg gewoon dat je iets naar buiten brengt. Spendeer niet te veel tijd aan de vraag wat jij wilt dat het product wordt, maar probeer door te krijgen wat andere mensen het willen zien worden.”

Deze aflevering is ook te beluisteren als podcast