Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

YoungCapital aast op Duitse overname

YoungCapital wil flink gaan blazen in Duitsland en is daarvoor bezig met een overname. Dat zegt mede-oprichter Rogier Thewessen tegen Sprout in een toelichting op de recordomzet van 100 miljoen die de uitzender donderdag bekendmaakte. 'Er is daar een enorme markt, maar die is nog lang niet zo ver ontwikkeld als de Nederlandse.'

Je leest nu: YoungCapital aast op Duitse overname

De cijfers van YoungCapital, de Sprout Challenger die bekend werd als het bedrijf achter StudentenWerk, zijn indrukwekkend: in 2014 ging de omzet 16 procent omhoog naar 100 miljoen, bij een winst die met een kwart toenam. En dat in een markt die nauwelijks van zijn plaats kwam.

Dat geldt dus wel voor het bedrijf dat Thewessen met Hugo de Koning en Bram Bosveld heeft opgericht. Inmiddels heeft het drietal een ceo aangesteld – Ineke Kooistra, maar als het gaat om groei en nieuwe plannen wil Thewessen die best wel zelf toelichten. ‘We hebben de leiding uit handen gegeven omdat we managen eigenlijk helemaal niet zo leuk vinden, anderen zijn daar beter in.’

Challenger

Dat YoungCapital de markt outperformt, ligt volgens hem aan het feit dat het veel goodwill heeft als challenger van de gevestigde orde, maar ook doordat het stevig inzet op de laatste online ontwikkelingen en het bedrijf als geen andere partij dicht bij jonge, goed opgeleide arbeidskrachten staat. ‘En even heel eerlijk: we doen nu 100 miljoen, in een markt van 10 miljard. Wat dat betreft komen we maar net kijken en is er nog volop ruimte voor groei.’

Die groei komt in de toekomst meer uit het buitenland: de afgelopen jaren had YoungCapital onder het label StudentJob International al in diverse landen lokale vacaturesites waar werkzoekenden hun cv konden achterlaten voor werkgevers. Op die manier heeft YoungCapital een flinke database opgebouwd met honderdduizenden namen in Spanje,  Frankrijk, Engeland en Zweden, maar Duitsland wordt het eerste land waar het zelf als uitzender intrekt.

Database

Met een vliegende start, geholpen door een database met 195.000 studenten en andere jonge werkzoekenden. ‘Dat is de truc: we beginnen met online recruitment, en zodra we een kans zien gaan we een land binnen om de mensen in te zetten op uitzendbasis.’

Om YoungCapital Deutschland voldoende body en lokale kennis van pakweg de arbeidswetgeving mee te geven, zijn er behoorlijk concrete plannen voor een overname. Thewessen vindt het nog te vroeg daarover het achterste van zijn tong te laten zien.

Duitsland is aantrekkelijk doordat de markt ook daar aantrekt en zich verder ontwikkelt richting flexbanen. ‘In Spanje en Frankrijk lopen we eerder tegen vakbonden, regelgeving en lagere marges aan.’ Het is niet zo dat Thewessen het rijk alleen krijgt in het Oosten. StudieTemps specialiseert zich er ook in het uitzenden van studenten, en een Zweedse partij is ook al actief in de Duitse markt. ‘Maar dat is alleen maar goed, dat anderen de markt helpen opwarmen.’