Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Yahoo-deal 17 jarige Brit blijkt pr-stunt; Peecho wil WeTransfer achterna

Ondernemersnieuws vandaag: miljoenendeal van Yahoo met Britse scholier blijkt pr-stunt, Peecho wil WeTransfer achterna en crowdfunding groeit wereldwijd als kool.

1. Challengers creëren vooral nieuwe markten

Om een succesvolle marktvechter te zijn, is het niet noodzakelijk om over disruptieve techologie te beschikken die een markt op zijn kop zet. Je kunt ook een challenger zijn als je verbeteringen in een proces aanbrengt die voor besparingen zorgen of met een ‘low cost’ concept een hele nieuwe markt creëert. Dat blijkt uit onderzoek van Panteia naar challengers. In het onderzoek is onder meer van de Sprout Challenger 50-lijst gebruik gemaakt om een verklaring te vinden voor het succes van challengers. Volgens Panteia zijn challengers personen/bedrijven met een onderscheidend concept dat (potentieel) grote effecten sorteert door in te spelen op een grote (latente) behoefte. Essentiëel is vooral dat ze het momentum pakken: ze moeten zich in heel korte tijd bewijzen.

2. Yahoo deal met 17-jarige was pr-stuntje 

Vorige maand werd bekend dat Yahoo het Britse bedrijf Summly heeft overgenomen voor 30 miljoen dollar en daarmee de 17-jarige oprichter Nick D’Aloisio steenrijk gemaakt. De term wonderkind vloog over het web. De deal blijkt wat minder sexy dan aanvankelijk werd voorgesteld. Yahoo kocht namelijk een ander bedrijf op dat de echte eigenaar was van newsaggregator van Summly. Het was Yahoo vooral te doen om het intellectuele eigendom van SRI, dat de technologie achter Summly leverde. Kortom, Yahoo betaalde SRI voor zijn technologie en niet voor de dienst van D’Aloisio. Yahoo wilde de pr-kans echter niet laten liggen, bekent het internetbedrijf nu. 

3. Peecho wil WeTransfer achterna 

Deze week gaat Peecho live met zijn Simple Print Service, een dienst waarmee iedereen om het even welk digitaal bestand – een foto, een pdf’je of docje – kan uploaden en in druk thuis kan laten bezorgen. Met de dienst heeft Peecho zijn al bekende ‘printknop’ nu geschikt gemaakt voor consumenten. Door het gebruiksgemak moet het een WeTransfer voor het printen van digitale content worden. Maar de startup houdt het vizier nog steeds gericht op professionele afnemers, zoals uitgevers en online partijen. Sander Nagtegaal en Martijn Groot, de ondernemers achter Peecho, komen van AlbumPrinter en zijn in 2010 met hun online printdienst gestart. 

4. Haagse behangverkoper maakt Engelse voetbalclub winstgevend

Ook langs de lijn kan er goed worden verdiend aan voetbal. Dat bewijst de Haagse ondernemer John van Zweden. Hij kocht als liefhebberij de Britse voetbalclub Swansea City, die diep in de schulden zat. De kapitaalsinjectie van de Hollandse voetbalfan zorgde ervoor dat club zich weer een weg omhoog kan gaan vechten in de Britse Premier League. Zakelijk gaat het inmiddels ook voor de wind met Swansea. De club boekte een recordwinst over de laatste zes maanden van het vorige jaar. Van juni tot november tikte de club 15,9 pond miljoen binnen. De Haagse behangverkoper bezit elf procent van de aandelen.

5. Crowdfunding groeit als een speer

Finaciering via de crowd is populair. Hoewel er veel over gesproken wordt, vallen de totale bedragen in Nederland nog wel mee: vorig jaar ging het om 14 miljoen euro. Maar als je het op wereldschaal bekijkt, wordt dat anders. Met een totaal opgehaald bedrag aan crowdfunding van 2,7 miljard dollar begon het vorig jaar ergens op te lijken. Het is een toename van 81 procent vergeleken met 2011.  De voorspelling is dat dit jaar het bedrag dat bedrijven ophalen via het internet bijna zal verdubbelen tot 5,1 miljard.

6. John de Mol promoveert Boulevard-anchor Gerschtanowitz tot directeur 

Mediaondernemer John de Mol heeft Winston Gerschtanowitz binnengehaald als nieuwe commerciële directeur bij Talpa. De presentator van RTL Boulevard gaat leiding geven aan het bedrijfsonderdeel Sponsored Programmes. Dat produceert onder meer programma’s als Koffietijd en Eigen Huis en Tuin. Winston blijft ook presentereren. Dat hij wel wat meer kan dan een-tweetjes met Albert Verlinde was al bekend. Winston Gerschtanowitz is mede-eigenaar van reclamebureau Media Republic en werkt al jaren samen met John de Mol bij Talpa aan het ontwikkelen van televisieformats. 

7. En dan dit: Prins Koning Pils tapt eigen biertje

Oké, dit is er bijna eentje in de categorie Johan Vlemmings: een nieuw biertje op de markt brengen als marketingstunt voor de kroning van Koning Willem Alexander. Ondernemers Jochem Karstanje en Ivar van Veen komen met bier onder de naam Majesteit Pilsner. Smaakvol gedaan. Want het biertje doet nauwelijks aan de pilsrijke Leidse jaren van onze toekomstige koning denken. Het gaat namelijk om een heel verantwoord biologisch brouwsel met een chique uitstraling. Oh ja, en de flessen bestel je trouwens ook niet in een krat. Dat zou natuurlijk veel te ordinair zijn. 

Tot zover de Sprout update van 10 april 2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren

Nieuwsbrief Sprout

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief, met dagelijks de nieuwsupdate van Sprout, plus inspirerende verhalen, tips & tricks, expertblogs en columns.

aanmelden nieuwsbrief